دعوا سر يك سانس سينمايي
الهام نداف
فيلم سينمايي «گِشِر» از 11 مرداد در سالنهاي هنر و تجربه روي پرده رفت و در سومين روز اكران خود يعني چهارشنبه 14 مرداد، تنها سانس نمايش خود را در پرديس سينمايي كورش از دست داد. اين كار اعتراض وحيد وكيليفر، كارگردان «گشر» را در پي داشت. او كه از سال 87 تاكنون امكان اكران فيلمش را پيدا نكرده بود، در نامهاي خطاب به متوليان گروه هنر و تجربه و سينماي بدنه عنوان كرد: «متاسفانه اين روزها آن نسيم دلنشيني كه به واسطه اين گروه، بر سينما وزيدن گرفته بود با آمدن توفاني از جنس بدنه و سينمايي دگرگون، در حال فرونشستن است.»
ظاهرا متوليان سينماي هنر و تجربه تصميم گرفتند تك سانس فيلم «گشر» را در كورش به «لانتوري» با كارگرداني رضا درميشيان اختصاص دهند. اين فيلم كه به صورت گسترده در سينماهاي سراسر كشور نيز روي پرده رفته است، در دو روز اول اكران خود توانست 333 ميليون تومان از گيشه سينماها را از آن خود كند. با اين فروش قابل توجه به نظر نميرسد فيلم درميشيان نيازمند گرفتن تك سانس فيلمهاي ديگر باشد. اما در ادامه علي سرتيپي، مدير فيلميران و پخشكننده «لانتوري» پاسخ وكيلي فر را داد و گفت كه فيلم «گشر» در گروه هنر و تجربه اكران شده و آمار مخاطبان اين فيلم در پرديس كورش و ساير سالنها موجود و قابل استناد است. اگر اين فيلم در هفته گذشته سانسي داشته كه فيلم نمايش داده نشده است، به اين دليل بوده كه كسي بليت نخريده و زماني كه سالن خالي باشد با هماهنگي يك فيلم ديگر از گروه هنر و تجربه جايگزين ميشود، بنابراين احتمالا با هماهنگي مسوولان گروه هنر و تجربه فيلم «لانتوري» كه آن هم در اين گروه نمايش داده ميشود، جايگزين شده است. او در ادامه از «لانتوري» به عنوان فيلمي متعلق به گروه هنر و تجربه ياد كرد و در پاسخ به وكيلي فر كه مديران پرديس سينمايي كورش را به منفعت طلبي متهم كرده بود، يادآور شد اگر كسي قصد منفعتطلبي داشت، فيلمهايي چون «دراكولا» يا «باركد» جايگزين «گشر» ميشد. حالا سوال اينجاست كه بر اساس اساسنامه گروه سينمايي هنر و تجربه آيا پخشكننده، سينمادار يا تهيهكنندهاي مجاز است به بهانه كم مخاطب بودن سانسي را از فيلمهاي اين گروه بگيرد؟ وحيد وكيليفر كارگردان «گشر» در گفتوگو با «اعتماد» توضيحات دقيقتري از اين اتفاق ارايه كرد: «جمعي از دوستان من چهارشنبه با مراجعه به لينك فروش بليت فيلم «گشر» در سينما كورش، متوجه شدند امكان خريد آنلاين ندارند و ظاهرا لينك بسته است. بعد از مراجعه حضوري به سينما كورش، مسوولان سالن به آنها ميگويند اين فيلم به دليل مشكل فني نمايش داده نميشود و فيلم «لانتوري» جايگزين آن شده است.» وكيلي فر در ميان صحبتهاي خود اشارهاي به اساسنامه هنر و تجربه نيز داشت. به گفته او هيچ كس حتي آقاي ايوبي، رييس سازمان سينمايي نميتواند مانع نمايش فيلمي شود كه تنها يك بليت براي آن فروخته شده است. اين كارگردان كه حرفهاي سرتيپي را در رسانههاي مختلف خوانده، توضيح داد كه سرتيپي از سينماي ديگري وارد هنر و تجربه شده است و ادبيات خودش را دارد. او اشارهاي به فيلمهاي پر فروش «هنر و تجربه» در دورههاي مختلف داشت و گفت: «فيلمهايي چون «ماهي و گربه»، «خواب تلخ» و «پرويز» همزمان اكرانشان در هنر و تجربه فيلمهاي پر فروشي بودند اما هيچوقت سالني از فيلمهاي ديگر گرفته نشد كه به اين فيلمها اختصاص پيدا كند.» به گفته وكيلي فر مساله نبود مخاطب كه سرتيپي درباره «گشر» مطرح كرده، به توجيه بيشتر شبيه است. چطور ميتوان درباره فيلمي كه تنها سه روز از اكران آن ميگذرد و لينك خريد بليت آن به صورت اينترنتي هم بسته است، حكم كلي صادر و كرد و گفت اين فيلم مورد استقبال قرار نگرفته است؟ و مگر پيش از اين فيلمهايي كه در گروه هنر و تجربه روي پرده رفتند همه شان با صندليهاي پر به نمايش درآمدند؟ وكيلي فر در ادامه صحبتهاي خود گفت علي سرتيپي در جايگاهي نيست كه درباره فيلمهاي گروه هنر و تجربه اظهارنظر كند: «آقاي سرتيپي از سينمايي ميآيد كه معيار ارزشگذارياش متري و كيلويي است و نميتوانند درباره سينماي هنر و تجربه كه همهچيز در آن به صورت ميلي متري اتفاق ميافتد، نظر بدهد!» كارگردان «گشر» همچنين يادآور شد گروه سينمايي هنر و تجربه قرار بود سفرهاش را از جريان جاري سينماي ايران جدا كند. دفتر پخش علي سرتيپي يك تنه پخش فيلمهاي سينمايي را برعهده دارد و ما هم كه توان حضور در اين چرخه را نداشتيم، به هنر و تجربه روي آورديم. اما ظاهرا ايشان به اين گروه سينمايي هم وارد شده و كسي هم زورش نميرسد كاري كند و اعتراض ما هم فايدهاي ندارد. مساله قابل توجه در اين كشمكش اين است كه آيا فيلمهايي كه ميتوانند به صورت گسترده اكران شوند، باز هم بايد به چند سالن هنر و تجربه چشم داشته باشند يا نه؟ به گفته وكيلي فر فيلمي كه به قول سازندگان و عوامل آن در روزهاي اول اكرانش عنوان پرمخاطبترين فيلم سينماي ايران را به خود اختصاص داده، دليلي ندارد در گروه هنر و تجربه اكران شود. همين تك سانسها را هم كمكم از آثار هنري ميگيرند و فيلمهاي هنر و تجربه جايي براي اكران ندارند. با اين همه وكيلي فر راهاندازي و فعاليت گروه هنر و تجربه را مهمترين اتفاق سينمايي طول تاريخ ايران دانست و او در ادامه پيشنهاد داد اكران همه فيلمهاي سينماي ايران را تعطيل و به آقاي سرتيپي تقديم كنيم چرا كه فيلم «لانتوري» دارد خوب ميفروشد!
«گشر» به كارگرداني وحيد وكيليفر و تهيهكنندگي محمد رسولاف محصول 1387 است كه از 11 مرداد در گروه هنر و تجربه به نمايش در آمده است. بر اساس جدول اكران اين گروه سينمايي، اين فيلم از آغاز اكرانش، تنها يك سانس در پرديس كورش داشته كه به گفته كارگردان فيلم، «لانتوري» جايگزين آن شده است. اين در حالي است كه فيلم درميشيان نيز سالنهاي زيرمجموعه حوزه هنري را در اختيار ندارد و اين نهاد فرهنگي از اكران «لانتوري» به خاطر پرداختن به مساله اسيدپاشي، سرباز زدهاند.