• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3599 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ مرداد

تكليف صندوق 80 ميليارد دلاري روشن شد

دوست‌حسيني حكم رياست گرفت

گروه اقتصادي| سرانجام پس از 40 روز، در نشست روز گذشته هيات امناي صندوق توسعه ملي اعضاي هيات عامل اين صندوق منصوب شدند و دوست‌حسيني نيز رييس صندوق شد. پس از ماجراي افشاي فيش‌هاي حقوقي و به تبع آن استعفاي دسته جمعي در هيات عامل صندوق توسعه ملي سرانجام روز گذشته اعضاي هيات عامل معرفي شدند.
اعضاي هيات عامل صندوق توسعه ملي هم قرباني فيش‌هاي حقوقي بودند. مردي كه وزير اقتصاد و كار در دولت سيد محمد خاتمي و رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي در دولت حسن روحاني بود، چند هفته پيش به اتفاق همه هيات امنا و هيات عامل صندوق، در دفتر روحاني جمع شدند. آنها خودشان استعفا دادند و رييس‌جمهوري هم پذيرفت. شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه او مبلغ ٢٨١ ميليون تومان از وام ٣٠٠ ميليوني با سود چهار درصد و ٢٠٠ ميليون تومان از حقوق اضافه خود را به سرعت به خزانه دولت برگردانده است. او هرچند با تاخيري ٩ روزه اما به منتقدان و منتشركننده‌هاي فيش حقوقي‌اش پاسخ داده بود: «سه بار درخواست تجديدنظر در حقوقم را دادم اما هر بار با عبارت «فاقد توجيه لازم تشخيص داده شده» روبه‌رو شدم.»
با كناره‌گيري صفدرحسيني به عنوان رييس هيات عامل و چهار عضو ديگر در صندوق توسعه ملي حدود دو هفته پيش بود كه سرانجام هيات امناي صندوق احمد دوست حسيني را به عنوان رييس هيات عامل معرفي كرد.
برگزاري جلسه هيات امناي صندوق توسعه و انتخاب رياست و اعضاي آن در حالي ديروز با حضور افرادي چون حسن روحاني، رييس‌جمهور و محمدجعفر منتظري، دادستان كل كشور برگزار شد كه پيش از اين احمد دوست حسيني دهم مرداد ماه حكم رياست خود بر صندوق توسعه ملي را از روحاني دريافت كرده بود. اما اين انتصاب با برخي واكنش‌ها ازجمله واكنش دادستان كل كشور مواجه شده بود.
محمدجعفر منتظري شيوه انتخاب دوست حسيني را مغاير قانون دانسته و گفته بود: «قبل از اينكه رييس صندوق انتخاب شود بايد هيات عامل انتخاب شوند كه 5 نفر هستند و بايد در هيات‌امنا شناسايي شوند تا مشخص شود واجد شرايط هستند يا خير، سپس از بين اين افراد يك نفر به عنوان رييس انتخاب مي‌شود. اين در حالي است كه جلسه هيات امنا تشكيل نشده و اين پنج نفر معرفي نشدند اما يكباره با صورتجلسه‌اي مواجه شديم كه به‌صورت دستي آن را گرداندند و در آن مطرح شده بود آقاي دوست‌حسيني به عنوان رييس صندوق توسعه ملي انتخاب شده است.»
در اين بين هرچند دادستان كل كشور از نامه‌نگاري با رييس‌جمهور خبر داده بود اما با اين حال به نظر مي‌رسد دولت براي حل اين مشكل و رفع هرگونه شايبه جلسه هيات امناي صندوق را برگزار كرده و 5 عضو هيات عامل شامل احمد دوست حسيني، عليرضا صالح، حميد تهرانفر، حميد رضا تيموري و عليرضا ساعدي را انتخاب و سپس احمد دوست حسيني را به عنوان رييس صندوق برگزيده است.
آن‌طور كه دوست حسيني به ايرنا خبر داده اين جلسه با حضور بيشتر اعضاي هيات امناي صندوق و از جمله دادستان كل كشور برگزار شده است و به اين ترتيب انتخاب دوست حسيني وجهه قانوني گرفته است.
بر اساس اطلاعات دريافتي عليرضا صالح به عنوان معاون سازمان برنامه، عليرضا ساعدي و همچنين حميد تهرانفر معاون سابق نظارت بانك مركزي از اعضايي هستند كه در كنار دوست حسيني در هيات عامل قرار خواهند گرفت. در مورد نفر چهارم نيز گمانه‌زني‌هايي در مورد تيموري‌ از طرف ديوان محاسبات وجود دارد.
حميد تهرانفر در كارنامه خود معاون نظارتي سابق بانك مركزي را دارد؛ وي چندي پيش به عنوان قائم مقام بانك صادرات ايران منصوب شده بود. عليرضا صالح نيز تا پيش از اين، معاونت امور مجلس، استان‌ها و پشتيباني سازمان برنامه و بودجه كشور را بر عهده داشت.
حميدرضا تيموري ديگر عضو هيات عامل صندوق توسعه ملي، سابقه فعاليت در ديوان محاسبات كشور را دارد و پيش از اين معاون پارلماني ديوان بود. عليرضا ساعدي كه به عضويت هيات عامل صندوق توسعه ملي درآمده است، پژوهشگر اقتصادي است.
پيش از اين مسعود مزيني، محمدسعيد نوري ناييني، محمدرضا شجاع‌الديني و محمدقاسم حسيني به همراه صفدر حسيني از اعضاي هيات عامل صندوق بودند كه به دنبال ماجراي افشاي فيش‌هاي حقوقي اين هيات مورد انتقاد قرار گرفته و در نهايت تصميم به استعفا كردند و از ۱۲ تيرماه امسال از صندوق كنار رفتند.
در اين رابطه عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملي، گفت: مسوولان در جلسه ديروز مجددا با انتخاب اعضاي هيات عامل و پس از آن راي‌گيري براي انتخاب رييس هيات عامل شيوه اشتباه گذشته را اصلاح كردند.
محمد حسيني در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برگزاري جلسه هيات امناي صندوق توسعه ملي، ‌اظهار داشت: ‌اين جلسه صبح امروز(ديروز) با حضور تمامي اعضا برگزار شد و از ميان 9 نفر كه براي هيات عاملي صندوق پيشنهاد شده بودند، با راي هيات امنا پنج نفر انتخاب شدند.
عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملي با بيان اينكه مجددا در اين جلسه تمامي اعضا انتخاب شدند، تصريح كرد: پس از آن حسيني به عنوان رييس هيات عامل انتخاب شد.
وي ادامه داد: در حقيقت دولت و مسوولان رويه اشتباه انتخاب رييس هيات عامل را اصلاح كرده و در اين جلسه شيوه قانوني براي انتخاب رييس و اعضاي هيات عامل اجرايي شد.
حسيني تاكيد كرد: در اين جلسه اعضا‌ خواستار صدور حكم به تاريخ امروز براي هيات عامل انتخاب شده، بودند.
اين نماينده مجلس يادآور شد: بر اساس صورتجلسه امروز هيات امنا آقايان دوست‌حسيني به عنوان رييس هيات عامل، عليرضا صالح معاون امور مجلس و استان‌هاي سازمان برنامه و بودجه، تهران‌فر معاون سابق نظارتي بانك مركزي و حميد تيموري از ديوان محاسبات و ساعدي از بخش خصوصي در حوزه صنعت به عنوان اعضاي جديد هيات عامل صندوق توسعه ملي انتخاب شدند.
لازم به ذكر است صالح، معاون امور مجلس و استان‌هاي سازمان برنامه‌ و بودجه از طرف اين سازمان، تيموري از طرف ديوان محاسبات كشور، تهران‌فر معاون سابق نظارتي بانك مركزي از طرف اين بانك و همچنين ساعدي از طرف بخش خصوصي به اين صندوق آمدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون