• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3607 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور

شمشير دولبه انتقاد روحاني

رييس‌جمهور درباره لغو كنسرت‌ها هم وزير ارشاد خود را مورد مواخذه قرار داد و هم امام جمعه مشهد را هدف انتقاد

گروه فرهنگ و هنر
 حسن روحاني، رييس‌جمهور ديروز واكنش صريح و انتقادآميزي نسبت به لغو كنسرت‌ها در مشهد و موضع وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌اش گرفت. او ديروز صريح و تند گفت: «هر كسي كه صبح بيدار مي‌شود و يك تريبوني پيدا مي‌كند نمي‌تواند قانونگذاري كند و وزير نيز نبايد تبعيت كند، او بايد تابع قانون باشد. »
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بعد از سخنان امام جمعه مشهد درباره برگزار نشدن كنسرت در اين شهر گفته بود كه از اين به بعد در مشهد ديگر كنسرتي برگزار نخواهد شد، اما رييس‌جمهور ديروز از اين عقب‌نشيني وزير ارشاد گلايه كرده و گفته از نظر من هيچ وزيري دربرابر هيچ فشاري نبايد كوتاه بيايد و عقب‌نشيني كند. او همچنين گفت: «اگر قرار است قانوني وضع شود بايد از طريق مجلس اقدام شود و مراحل خود را در شوراي نگهبان طي كند و در نهايت رييس‌جمهور آن را ابلاغ كند تا عملي شود.»رييس‌جمهور در ديدار با جامعه پزشكي با بيان اينكه بي‌قانوني خوب نيست و بي‌قانوني به نام دين و دلسوزي بدتر است تاكيد كرده است: «افتخار ما اين است كه كشورمان كشور قانون است و امام (ره) بارها بر اينكه حكومت اسلام و جمهوري اسلامي حكومت قانون است تاكيد كردند چرا كه اگر قانون زير پا رود سنگ روي سنگ بند نمي‌شود.» حسن روحاني با اشاره به حاشيه‌هاي ايجاد شده در مورد برگزاري كنسرت‌ها به صورت تلويحي از سخنان امام جمعه مشهد انتقاد كرد و گفت: «يك جا مي‌خواهد كنسرتي برگزار شود مجلس قانونگذاري شكل مي‌گيرد در حالي كه ما مجلس شوراي اسلامي داريم و هركسي كه صبح بيدار مي‌شود و يك تريبون پيدا مي‌كند نمي‌تواند قانونگذاري كند و وزير نيز نبايد تبعيت كند چرا كه وزير بايد تابع قانون باشد. » از روزي كه امام جمعه مشهد، صراحتا اعلام كرد كه در شهر امام رضا (ع) نمي‌شود كنسرت برگزار كرد و ديگر نبايد سر اين موضوع با مردم يا برخي مسوولان كوته‌فكر چانه‌زني كرد، ‌واكنش‌ها به حرف‌هاي او شروع شد، از وزير ارشاد و سخنگوي او تا اهالي موسيقي به اين حرف‌ها واكنش نشان دادند.
دفاع دوباره سخنگوي وزارت ارشاد
در همين حال، حسين نوش‌آبادي، سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دوباره از عملكرد وزارت ارشاد در اين زمينه دفاع كرد، او هفته پيش هم در نشست خبري ديگري تمام قد پشت وزير ارشاد ايستاده بود و از اظهارات او در مورد برگزار نشدن كنسرت در مشهد دفاع كرده بود. خود علي جنتي هم دو روز پيش در اين مورد صحبت‌هاي كوتاهي داشت.
حسين نوش‌آبادي در نشست خبري ديروزش كه ساعتي قبل از سخنان رييس‌جمهور برپا شده بود، دليل برگزار نشدن كنسرت در شهر مشهد را چيزي غير از سخنان امام جمعه مشهد دانست. او درباره برگزار نشدن كنسرت در مشهد، گفت: «نظر وزير ارشاد درباره برگزار نشدن كنسرت در اين شهر به‌دليل حرمت بارگاه ملكوتي و حفظ حريم معنوي امام رضا (ع) بوده است و اظهارات برخي مقامات مذهبي در اين زمينه، دليل اين كار نيست. در ساير شهرهاي اين استان و استان‌هاي همجوار با رعايت ضوابط شرعي و قانوني و نظرات فقهي مقام معظم رهبري، كنسرت برگزار خواهد شد.»
نوش‌آبادي در مورد سياست وزارت ارشاد در زمينه موسيقي و كنسرت‌هاي آن هم توضيح داد: «وزارت ارشاد سعي دارد بر مبناي فرمايشات مقام معظم رهبري در موضوعات هنري به طور كلي و در موسيقي به طور خاص عمل كند. فتواي ايشان اين است كه موسيقي نبايد لهوي و مناسب مجالس عيش و نوش باشد. »
نوش‌آبادي در ادامه دفاعش در زمينه عملكرد وزارت ارشاد در حوزه موسيقي، عدم برگزاري كنسرت در شهر مشهد را مساله‌اي فراتر از دولت يازدهم دانست و گفت: ۱۱ سال در شهر مشهد كنسرت برگزار نشده است. وي گفت: «اين موضوع ربطي به اين دولت ندارد. شهر مشهد از قانون مستثني نيست، صحبت‌ها و نظرات وزير ارشاد نيز در موضع عقب‌نشيني نيست، بلكه در موضع ملاحظه است. ما سعي كرده‌ايم درباره مجوز كنسرت، براساس نظرات فقهي رهبر انقلاب حركت كنيم و ملاك تصميم‌گيري‌ها، سياست‌ها و ملاحظات‌مان را فرمايشات ايشان قرار دهيم.» اما علي جنتي، هم كه در حاشيه نشست برگزيدگان مسابقات ملي مناظره دانشجويان صحبت مي‌كرد با اشاره به موضوع جلوگيري و لغو برگزاري كنسرت موسيقي در برخي شهرستان‌هاي كشور اعلام كرد كه در زمينه موسيقي تابع نظرات و فتاواي رهبر معظم انقلاب هستيم.
نامه انتقادآميز يك نماينده مجلس
در همين حال، واكنش وزير ارشاد به صحبت‌هاي امام جمعه مشهد و تصميم بر لغو كنسرت‌هاي موسيقي در شهر مشهد پاي اين موضوع و صحبت از حاشيه‌هاي آن را به مجلس هم كشاند. برگزاري نشست ماهانه خانه موسيقي در روز شنبه بهانه‌اي شد تا اهالي موسيقي از نمايندگان مجلس درخواست كنند تا نسبت به اين مساله واكنش نشان دهند. جديدترين واكنش نامه‌اي است كه احمد مرادي، نماينده بندرعباس به وزير ارشاد نوشته و در آن نسبت به موضع عالي‌ترين مقام فرهنگ و هنر كشور در خصوص حواشي اخير در بحث لغو يا برگزاري كنسرت‌ها واكنش داده است. مرادي در اين نامه تصميم جنتي را غيرمنطقي و غيرقابل قبول دانسته و اعلام كرده كه اينگونه برخوردها مي‌تواند بدعتي براي هرج و مرج و ناهنجاري‌هاي اجتماعي و فرهنگي در جامعه باشد. مرادي در بخشي از اين نامه خطاب به وزير ارشاد مي‌نويسد؛ «جنابعالي به خوبي واقفيد و سابقه و تجربه در حوزه‌هاي علميه و دستگاه‌هاي سياسي و حاكميتي داريد و بر همين اساس انتظار جامعه از شما بيشتر از ديگران است كه به گونه‌اي رفتار كنيد و تصميم بگيريد كه فصل‌الخطاب، قانون و نظر فقهي مراجع تقليد باشد. متاسفانه در اين آزمون جنابعالي نمره خوبي را كسب نكرده‌ايد و بلافاصله عقب‌نشيني كرديد و آن هم با ذكر اين عبارت كه برگزاركنندگان تمام مجوزهاي قانوني را داشته‌اند و ليكن به احترام امام جمعه و رضايت ايشان، دستور به لغو مجوز را صادر كرده‌ايد. جناب آقاي جنتي جنابعالي در پيشگاه خداوند متعال مسوول هستيد و به عنوان يك وزير بايد اقتدار نظام را حفظ كرده و در تصميمات و برنامه‌هاي خود قانون و رضايت خداوند را ملاك عمل قرار دهيد. جنابعالي به عنوان وزير ارشاد بايد بدانيد كه در شرايط فعلي مشكل كشور برگزاري يا عدم برگزاري كنسرت‌هاي سنتي يا پاپ نيست.» نماينده بندرعباس در بخش پاياني اين نامه‌اش خطاب به علي جنتي مي‌نويسد؛ «اينجانب به حكم شرعي و قانوني خود و به عنوان نماينده مردم اين سرزمين، ضمن احترام به همه ديدگاه‌ها در سطح كشور، تصميم شما را منطقي و قابل قبول نمي‌دانم و اطمينان دارم اين گونه برخوردها مي‌تواند بدعتي براي هرج و مرج و ناهنجاري‌هاي اجتماعي و فرهنگي در جامعه باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون