• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3607 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور

پنج سينماگرممنوع‌الفعاليت شدند

از رضا ميركريمي تا مصطفي كيايي و علي سرتيپي

الهام نداف

مقامات قضايي در تهران، رضا ميركريمي كارگردان و تهيه‌كننده «دختر»، مصطفي كيايي كارگردان و تهيه‌كننده فيلم «باركد»، سيدامير پروين حسيني تهيه‌كننده «زاپاس»، عبدالله عليخاني تهيه‌كننده «آبنبات چوبي» و علي سرتيپي تهيه‌كننده فيلم «دراكولا» را تا اطلاع ثانوي ممنوع‌الفعاليت اعلام كرد.
حبيب ايل‌بيگي معاون نظارت و ارزشيابي در گفت‌وگو با «اعتماد» همچنين از ممنوع‌الكاري شركت‌هاي فيلمسازي چون فيلميران، نورتابان و دريا فيلم خبرداد. اين محروميت به دليل پخش تيزر فيلم‌هاي سينمايي «باركد»، «دختر»، «زاپاس»، «آبنبات چوبي» و «دراكولا» از شبكه جم به اين سينماگران ابلاغ شده است.
به گفته معاون نظارت و ارزشيابي اين حكم طي جلسه‌اي به سينماگران ممنوع‌الكار ابلاغ مي‌شود و هنوز وزارت ارشاد با مسوولان پرونده وارد رايزني نشده است. به گفته ايل‌بيگي در اين حكم عنوان شده سينماگران نام برده از هر گونه خدمات و مجوز در عرصه سينما تا اطلاع ثانوي محروم هستند.
شبكه ماهواره‌اي جم از اواخر سال 94 به پخش تيزر فيلم‌هاي سينمايي روي پرده اقدام كرد. استقبال برخي تهيه‌كنندگان و صاحبان فيلم‌ها از فروش تيزرهاي تبليغاتي‌شان به اين شبكه ماهواره‌اي با عدم پخش اين تيزرها از سيماي جمهوري اسلامي ايران همزمان شد. تلويزيون به دليل برخي ملاحظات و همچنين پيشنهاد رقم‌هاي سنگين با سينماگران براي پخش تيزرها از تلويزيون به نتيجه نرسيد و از همين‌رو تهيه‌كنندگان ترجيح دادند تيزر فيلم‌هاي‌شان را با قيمت بسيار پايين به دست شبكه جم بسپارند.
اين مساله تا جايي ادامه پيدا كرد كه تلويزيون از سينماگران شكايت كرد و پاي برخي تهيه‌كنندگان به دادسرا باز شد. با پادرمياني رييس قوه قضاييه و گرفتن تعهد از سينماگران، قرار شد تلويزيون همكاري لازم را براي تبليغ فيلم‌هاي روي پرده با صاحبان آثار داشته باشد.
بعد از پايان اختلافات، شبكه‌هاي مختلف سيما، اقدام به پخش تيزر فيلم‌هاي روي پرده كردند تا اينكه اوايل مردادماه شبكه جم در اقدامي خودسرانه پخش تيزر فيلم‌هاي ايراني روي پرده را از سر گرفت. سينماگران اين‌بار در گفت‌وگو با رسانه‌هاي مختلف از پخش اين تيزرها اظهار بي‌اطلاعي كردند. همچنين حبيب ايل‌بيگي نيز عنوان كرد اين اقدام شبكه جم خودسرانه و بدون هماهنگي با صاحبان فيلم‌هاي سينمايي انجام شده است.
اوايل مرداد تيزر فيلم «آبنبات چوبي» كه هنوز روي پرده نرفته بود، از اين شبكه ماهواره‌اي پخش شد. عبدالله عليخاني تهيه‌كننده اين فيلم كه حالا جزو سينماگران ممنوع‌الفعاليت است، در گفت‌وگو با يكي از رسانه‌ها از پخش تيزر اين فيلم اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت ادامه اين روند به ضرر «آبنبات چوبي» است.
همان ايام ايل بيگي معاون نظارت و ارزشيابي نيز به ايسنا گفت با توجه به اينكه اين اقدام شبكه جم خودسرانه است دستگاه قضايي مي‌تواند وارد عمل شده و مساله را در حوزه بين‌الملل پيگيري كند. او در ادامه عنوان كرد دستگاه‌هاي نظارتي مي‌توانند متوجه شوند پخش تيزرها از داخل سفارش داده شده يا شبكه جم بدون هماهنگي با تهيه‌كننده‌ها به پخش آنها اقدام كرده‌اند.
 غلامرضا موسوي، رييس شوراي عالي تهيه‌كنندگان پيش از اين گفته بود پخش تيزر فيلم‌هاي روي پرده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي در عرصه بين‌المللي غيرقانوني نيست و قوه قضاييه نمي‌تواند جلوي اين مساله را بگيرد. او همچنين تاكيد كرده بود سينماگران مي‌توانند از شبكه جم به قوه قضاييه شكايت كنند اما پيگيري مسائل مربوط به اين شبكه برعهده قوه قضاييه نيست.
اما سوال ايجاست كه سينماگران چطور مي‌توانند جلوي پخش تيزر فيلم‌هاي‌شان را از شبكه ماهواره‌اي جم بگيرند؟
با ممنوع‌الفعاليت شدن اين پنج سينماگر و سه شركت فيلمسازي بايد منتظر بمانيم تا در ادامه رايزني‌هاي وزارت ارشاد با قوه قضاييه به نتيجه برسد. چراكه فيلميران يكي از شركت‌هاي ممنوع‌الفعاليت؛ پخش بسياري از فيلم‌هاي مهم سينماي ايران از جمله فروشنده اصغر فرهادي را در اختيار دارد و سرنوشت اكران اين فيلم‌ها نيز در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون