• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3614 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۰ شهريور

نقش روسيه در تعيين رييس‌جمهور بعدي ايالات متحده چيست؟

سايه هكرها بر سلامت انتخابات امريكا

ميثم سليماني

هكرها تصميم گرفته‌اند عناصر تاثيرگذاري در انتخابات سراسري امريكا باشند. پس از افشاي ايميل‌هاي كمپين انتخاباتي هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا و رييس كنوانسيون حزب دموكرات براي ضربه زدن به اتحاد در حزب، اين‌بار خبرها حاكي از آن است كه هكرهاي اينترنتي سيستم ثبت‌نام انتخاباتي ايالت‌هاي ايلينوي و آريزونا را هدف قرار داده‌اند و آن‌گونه كه اف‌بي‌آي هشدار داده است اين حمله به سيستم‌هاي انتخاباتي از سوي روس‌ها برنامه‌ريزي شده است تا در روند انتخابات تاثيرگذار باشند. ميشل ريگان، جانشين فرماندار آريزونا روز دوشنبه اعلام كرد كه سيستم انتخاباتي با تهديد قابل توجهي روبه‌رو شده است از همين رو ثبت‌نام راي‌دهندگان اين ايالت به‌طور موقت تعطيل شده است.
با اين وجود معلوم نيست كه هكرها چگونه به سيستم دسترسي پيدا كردند اما به نظر مي‌رسد كه آنها توانسته‌اند نام كاربري و رمز عبور را از يك مقام انتخاباتي به دست آورند و وارد سيستم شوند. با اين حال طبق گفته بازرسان اف‌بي‌آي هنوز مشخص نيست كه هكرها به صورت شخصي دست به اين اقدام زدند يا توسط دولت روسيه استخدام شده بودند.
كارشناسان معتقدند كه حادثه آريزونا نشانه‌اي از علاقه روسيه به دخالت در انتخابات ايالات متحده دارد. چرا كه كشف ايميل‌هاي شرم‌آور از كميته ملي حزب دموكرات موجب شد تا رييس كنوانسيون حزب دبي واسرمن شولتز از سمت رهبري حزب استعفا دهد و با اين اقدام در آستانه معرفي هيلاري كلينتون به عنوان نامزد نهايي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا حزب را دچار چالش كند. گفتني است، اقدامات احتمالي روسيه در جريان انتخابات درون حزبي امريكا موجب شده تا اضطراب مقامات امريكايي براي امنيت انتخابات رياست‌جمهوري نوامبر افزايش پيدا كند. در اوايل ماه جاري ميلادي اف‌بي‌آي به مقامات دولتي هشدار داد كه مواظب نفوذ هكرها به سيستم‌هاي انتخاباتي خود باشند. چندي پيش نيز محققان سايبري توانستند شواهدي در راستاي تلاش براي نفوذ به سيستم‌هاي انتخاباتي چندين ايالت به دست آوردند كه هكرها قصد داشتند به آدرس‌هاي پروتكل‌هاي اينترنتي و اثر انگشت‌هاي فني چندين ايالات دست پيدا كنند.
علاوه بر آريزونا، مقامات ايلينوي نيز خبر دادند كه در ماه جولاي نفوذ به سيستم انتخاباتي اين ايالت را كشف كردند. مقامات فدرال با اين وجود اعلام كردند كه اگرچه هكرها هيچ چيزي را در اين سيستم تغيير ندادند اما اين نخستين نفوذ موفق آنها به يك پايگاه داده ثبت‌نام راي‌دهندگان به شمار مي‌آيد. كايل توماس، مدير سيستم ثبت‌نام راي‌دهندگان ايلينوي نيز به واشنگتن‌پست گفت: اين يك حمله بسيار پيچيده است كه به احتمال زياد از يك نهاد خارجي حمايت مي‌شود. توماس همچنين اعلام كرد كه هكرهاي ايلينوي قادر به بازيابي سوابق راي‌دهندگان بودند و تعداد زيادي از آنها نيز براي آنها قابل دسترسي بود.
با اين وجود مقامات ايلينوي اعلام كردند كه پس از كشف اين حمله هكري به مدت يك هفته سيستم ثبت نام راي‌دهندگان را خاموش كردند تا خطر برطرف شود. طبق گفته مقامات و سازمان‌هاي دولتي امريكا اين هكرها به عنوان مجرمان بالقوه شناخته مي‌شوند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه حداقل دو ايالت ديگر به طور جدي در خطر حمله هكري قرار دارند كه آنها به دنبال اطمينان از سيستم ثبت‌نام اينترنتي خود هستند.
تا به حال كشورهايي مانند روسيه و چين بسيار علاقه‌مند بودند تا اطلاعاتي از سيستم‌هاي راي‌گيري در ايالات متحده را به دست آورند. اما كارشناسان معتقدند كه اگر يك دولت خارجي توانايي دستكاري داده‌هاي راي‌دهندگان را داشته باشد و به عنوان مثال بتواند سوابق فرد ثبت نام‌كننده را با يك هك از بين ببرد يا تغيير دهد مي‌تواند شك و ترديدها را در مشروعيت انتخابات ايالات متحده عملا زير سوال ببرد. برايان كالين، معاون رييس‌جمهور امريكا در عمليات مركزي امنيت اينترنتي به خبرنگاران گفت: من كمتر در مورد دسترسي به اطلاعات و دانلود اطلاعات نگران هستم. بلكه نگراني اصلي من زماني است كه هكرها بتوانند اطلاعات را تغيير يا حذف كنند. اين جايي است كه پتانسيل جدي براي دخالت و تاثير‌گذاري در انتخابات وجود دارد. گفتني است، مركزيت عمليات امنيت اينترنتي مكاني است كه اطلاعات در آن به اشتراك گذارده مي‌شود و به سازمان‌هاي دولتي براي مبارزه با حملات سايبري كمك مي‌كند.
جيمز كلپر، مدير اطلاعات ملي كنگره نيز گفت كه دستكاري يا حذف داده‌ها تهديد بزرگ سايبري بعدي است كه دامنه آن بيش از هر زمان ديگري روبه افزايش است.
طبق گفته مقامات امريكايي به طور مثال يك فرد مي‌تواند راي بدهد و پس از راي دادن نام او در ليست حذف شود و سپس مجدد به مركز اخذ راي بيايد و راي دهد بدون اينكه نام او در ليست حوزه به ثبت رسيده باشد يا در حالتي ديگر مشخصات مي‌تواند حذف شود و راي آن در شمارش نهايي خوانده نخواهد شد. با اين حال سيستم اصلي راي‌گيري در امريكا به اينترنت متصل نيست اما بيش از 30 ايالت مقرراتي براي راي‌گيري آنلاين دارند كه در درجه اول خارج از كشور هستند و در ارتش خدمت مي‌كنند. با اين وجود مقامات امنيت داخلي امريكا هشدار مي‌دهند كه راي‌گيري آنلاين نمي‌تواند امن باشد. چرا كه آنها معتقدند راي‌گيري آنلاين در مقياس بزرگ يك خطر بزرگ‌تر براي سيستم انتخاباتي است كه انتظارات راي‌دهندگان مبني بر محرمانه بودن و امنيت راي آنها با تهديد مواجه مي‌شود و ديگر نمي‌توان به راي كه به عنوان نتيجه نهايي معرفي مي‌شود اطمينان لازم را داشت.
محققان بخش خصوصي نيز معتقدند كه دخالت احتمالي روس‌ها در سيستم انتخابات ايالات متحده نگران‌كننده است. ريچ بارگر، رييس مركز اطلاعات و تهديدات ارتباطي نيز مي‌گويد كه چند‌اي پي آدرسي كه افي بي‌آي آنها را در ليست هشدار قرار داده از طريق سرور پادشاه ارايه مي‌شود كه پشتيباني اصلي اين سرور در اختيار روسيه است. بارگر همچنين مي‌گويد كه روش مورد استفاده در حملات هكري اخير شبيه رسوخ مشكوكي است كه توسط دولت روسيه به آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ در ماه‌هاي گذشته ميلادي و پيش از برگزاري المپيك صورت گرفته است. اما حالا سوال اينجاست كه آيا مي‌توان با توجه به اين شرايط به نتايج انتخابات امريكا اطمينان كرد؟ سوالي كه با توجه به وقايع اخير پاسخ آن ساده نخواهد بود. جه جانسون، وزير امنيت داخلي امريكا نيز در يك كنفرانس تلفني با مقامات انتخاباتي ايالتي به آنها وعده داد تا به آنها در برابر حملات سايبري كمك كند.
اما چيزي كه اكنون مشخص است امريكا در حال حاضر از تمامي تهديدات سايبري كه پيش روي خود دارد، آگاه نيست و تنها سعي مي‌كند ضربه‌پذيري خود را در برابر حملات سايبري كاهش دهد. ايالات متحده مهم‌ترين هدف حملات سايبري جهان به شمار مي‌آيد و حالا اين حملات سلامت انتخابات امريكا را هدف قرار داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون