• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3614 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۰ شهريور

چهره‌ها- خبرها

انفجار انتحاري مقابل سفارت چين

انفجاري صبح روز گذشته سفارت چين در قرقيزستان را به لرزه درآورد. مقامات قرقيزستان مي‌گويند در اين حمله علاوه بر كشته شدن مهاجم انتحاري، سه تن از نيروهاي امنيتي محافظ سفارت نيز زخمي شده‌اند. رسانه‌هاي داخلي به نقل از مسوولان قرقيزستان نيز احتمال داده‌اند كه حمله با يك خودروي بمب‌گذاري‌شده انجام شده باشد. در پي وقوع اين «عمليات تروريستي» كاركنان سفارت چين و سفارت امريكا، كه در نزديكي سفارت چين واقع شده، از محل تخليه شدند. خبرگزاري رويترز به نقل از منابع غير رسمي گزارش كرده كه راننده خودرو توانست با كوبيدن خودرو به در ورودي سفارتخانه، وارد محوطه آن شود و خودرو را در نزديكي محل اقامت سفير منفجر كند. مقامات قرقيز گفته‌اند كه زخمي‌هاي اين حادثه از محافظان بومي سفارتخانه بوده‌اند. خبرگزاري رسمي قيزقيزستان اين انفجار را نتيجه «عمليات تروريستي» توصيف كرده است. هنوز منابع رسمي جزييات بيشتري در مورد اين انفجار منتشر نكرده‌اند و انگيزه اين عمليات مشخص نيست. گروه يا سازماني هم مسووليت حمله روز سه شنبه را برعهده نگرفته است. تصاويري كه در رسانه‌هاي اجتماعي منتشر شده، ساختمان سفارت را نشان مي‌دهد كه يك ستون دود از آن برخاسته است. قيزقيزستان از جمهوري‌هاي تشكيل‌دهنده اتحاد شوروي سابق در آسياي مركزي است كه در آگوست سال ١٩٩١ استقلال خود و تشكيل جمهوري مستقل قيزقيزستان را اعلام كرد. اين كشور با ازبكستان، قزاقستان، تاجيكستان و چين همسايه است.

 

تركيه با كردها كاري نداشته باشد

اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا در كنفرانس خبري در مقر وزارت دفاع اين كشور از تركيه خواست بر جنگ با داعش تمركز كند و نيروهاي كرد مخالف نظام سوريه را هدف نگيرد. اين درخواست در چارچوب اختلافات ميان واشنگتن و آنكارا درباره عمليات سپر فرات است كه هر روز خود را بيشتر نشان مي‌دهد. كارتر در جمع خبرنگاران گفت: ما از تركيه مي‌خواهيم بر جنگ با داعش تمركز كند و با نيروهاي دموكراتيك سوريه درگير نشود. او با بيان اينكه امريكا از چند روز پيش تماس‌هايي را با تركيه در اين زمينه برقرار كرده است، تاكيد كرد: جوزف دانفورد، رييس ستاد مشترك ارتش امريكا با همتاي تركيه‌اي‌اش در اين باره رايزني كرده است. كارتر اظهار داشت: ما مي‌دانيم كه تركيه و شبه‌نظاميان كرد اختلافات تاريخي دارند اما منافع امريكا كاملا روشن است. ما نيز مانند آنها خواهان جنگ با داعش هستيم و بايد اولويت‌هاي‌مان را در اينجا روشن كنيم. وزير دفاع امريكا افزود: رود فرات مانعي طبيعي است كه تركيه و يگان‌هاي مدافع خلق كرد را از هم جدا مي‌كند. وي اظهار داشت: آنچه ما انجام داديم و مي‌توانيم آنجا دهيم اين است كه تعيين كنيم يگان‌هاي مدافع خلق كرد در چه مناطقي هستند و در چه جاهايي نيستند. مدافعان خلق كرد عملا در حال عقب‌نشيني هستند. كارتر در عين حال از پيشروي ارتش تركيه عليه داعش به ويژه در شهرك جرابلس تقدير كرد. كارتر در ادامه تاكيد كرد، ظرف چند روز آينده با فيكري ايشيك، وزير دفاع تركيه درباره عمليات آنكارا در شمال سوريه ديدار مي‌كند. او گفت: به زودي با ايشيك در خاك اروپا رو در رو ديدار كرده و تاكيد مي‌كنم كه امريكا از اقدامات تركيه عليه داعش و تلاش‌هايش براي آزادسازي مناطق واقع در مرزهاي مشترك سوريه و تركيه و شهر جرابلس و غرب آن حمايت مي‌كند نه جنوب جرابلس.


واشنگتن اقدام نظامي مشترك با مسكو را تكذيب كرد

مايكل راتني، فرستاده امريكا به سوريه اخبار مربوط به وجود هماهنگي نظامي ميان واشنگتن و مسكو براي اقدام مشترك در سوريه را تكذيب كرد. وي با بيان اين مطلب، خاطرنشان كرد: آنچه رسانه‌ها پيرامون دستيابي به توافقي ميان دو كشور براي عمليات در حلب نقل كرده‌اند، صحت ندارد. راتني گفت كه ايالات متحده از زمان آغاز بحران سوريه با جديت با هم‌پيمانان منطقه‌اي خود در كمك به مخالفان جهت ساختن آينده‌اي  بهتر براي سوريه و دستيابي به سازشي سياسي و عادلانه همكاري كرده است. وي تصريح كرد كه تفاهم با روسيه براي بررسي دلايل نگراني امريكا و روسيه است كه از جمله اين مسائل، خشونت‌هاي مستمري است كه مخالفان مسلح و غيرنظاميان را هدف قرار مي‌دهد. فرستاده وزارت خارجه امريكا به سوريه بر لزوم افزايش تلاش‌ها براي ريشه كن كردن گروه‌هاي تروريستي بالاخص داعش و جبهه «فتح الشام» تاكيد كرد و گفت: اين گروه‌ها نه فقط تهديدي براي ايالات متحده و جامعه بين‌الملل هستند، بلكه تهديدي براي انقلاب سوريه نيز به شمار مي‌روند. روز دوشنبه خبرگزاري اينترفاكس روسيه گزارش داد كه مسكو و واشنگتن در حال بررسي انجام عمليات مشترك عليه افراد مسلح در حلب در ماه اكتبر هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون