• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3634 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۵ مهر

ايران با شكست پاراگوئه به نيمه نهايي جام جهاني صعود‌‌‌ كرد‌‌‌

جاه‌طلب‌هاي د‌‌‌وست‌د‌‌‌اشتني

جهان فوتسال در بهت و حيرت تاريخ‌‌سازي‌هاي تيم ملي ايران در جام جهاني كلمبيا قرار دارد. پسران ايران كه در يك بازي خيلي خوب چند روز پيش برزيل، پرافتخارترين تيم تاريخ فوتسال جهان را حذف كرده بودند، ‌در مرحله يك چهارم نهايي و در بامداد روز يكشنبه مقابل پاراگوئه قرار گرفتند و با ارايه يك بازي برتر توانستند حريف سرسخت خود كه در طول بازي فقط دفاع مي‌كرد و در ضدحملات تيمي كاملا خطرناك بود را شكست دهند. حالا ايران با اين برتري 3 بر 2 مقابل پاراگوئه با گل ثانيه‌هاي پاياني احمد اسماعيل‌پور، براي نخستين بار پس از سال 1992 موفق شد به نيمه نهايي جام جهاني صعود كند. حالا همه جا صحبت از افتخار آفريني پسران فوتسال ايران است. رسانه‌هاي معتبر جهان از اين تيم تعريف مي‌كنند و از جاه‌طلبي و تاريخ‌سازي اين تيم دوست داشتني مي‌نويسند. حالا انتظارات بالا رفته و صحبت از فيناليست شدن ايران در جام جهاني مطرح شده است؛ كاري كه بسيار سخت است، چون تيم ملي فوتسال ايران براي اينكه براي نخستين بار به فينال جام جهاني صعود كند بايد يك شگفتي ديگر رقم بزند. آنها در مرحله نيمه‌نهايي بايد مقابل روسيه‌اي قرار بگيرند كه با ارايه يك بازي برتر و پرقدرت اسپانياي قدرتمند را با نتيجه 6 بر 2 شكست داد تا به جمع چهار تيم برتر راه پيدا كند. ديدار تيم‌هاي ايران و روسيه بامداد روز چهارشنبه از ساعت 3:30 به وقت تهران آغاز خواهد شد.
انتقاد به تبعيض‌هاي فدراسيون فوتبال
محمد ناظم‌الشريعه، سرمربي تيم ملي فوتسال بدون هيچ ترديدي كار بسيار بزرگي انجام داده است. او تيمش را با همت و تلاش و برنامه‌ريزي‌هاي خودش، اعضاي كادر فني و بازيكنان به جمع چهار تيم برتر جام جهاني فوتسال رسانده است. اين حقيقتي است كه رسانه‌هاي مختلف هم روز گذشته درباره آن مطالب مختلفي نوشتند. تيم ملي فوتسال در برابر حريفان قدرتمند خود در جام جهاني در شرايطي بازي مي‌كند كه لباس‌هايي كه در اختيار بازيكنان گذاشته شده بدترين كيفيت ممكن را دارد و به خاطر ايرادي كه فيفا به آرم توليد‌كننده لباس‌ها گرفته، روي اين البسه برچسب زده شده است. اين اتفاق در بالاترين سطح مسابقات جام جهاني رخ داده و مديران فدراسيون نتوانسته‌اند به خاطر محدوديت‌هايي كه فيفا تعيين كرده لباس ديگري در اختيار بازيكنان قرار بدهند. تيم ملي فوتسال در شرايطي به جمع چهار تيم برتر جام جهاني صعود كرده كه حمايت و برنامه‌ريزي درستي از سوي فدراسيون و وزارت ورزش از اين تيم نشده بود. نه از بازي‌هاي دوستانه مورد انتظار كادر فني خبري بود و نه از حمايت‌هاي مادي و معنوي. پاداش‌هاي دريافتي بازيكنان تيم ملي فوتسال هم به قدري پايين بوده و هست كه با اعتراض اهالي ورزش همراه شده است. تبعيض بين تيم ملي فوتسال و فوتبال وجه مشترك تمام اخباري بود كه روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد. ديروز جلسه هيات رييسه فدراسيون فوتبال برگزار شد و اين نشست يك مصوبه درباره پاداش‌هاي تيم ملي فوتسال ايران در جام جهاني داشت. بر اين اساس پاداش برد برزيل ۱۰۰۰ دلار، پاداش برد پاراگوئه ۱۲۵۰ دلار، كسب عنوان چهارم ۱۵۰۰ دلار، كسب عنوان سوم ۲۰۰۰ دلار، كسب عنوان دوم ۲۵۰۰ دلار و مقام اول ۳۰۰۰ دلار تعيين شده است. اين در حالي است كه بازيكنان تيم ملي فوتبال ايران در صورت پيروزي در بازي‌هاي خود پاداش بيشتري مي‌گيرند. مجموع اين اتفاق باعث شده رسانه‌ها به تيم ملي فوتسال لقب بچه سرراهي فدراسيون فوتبال را بدهند! تيمي كه هيچ توجهي به آن تاكنون نشده است و تجربه نشان داده.
بازي تداركاتي نداشتيم
سرمربي تيم ملي فوتسال ايران بعد از پيروزي مقابل پاراگوئه و اين افتخار مصاحبه كرده و گفته است: « پاراگوئه تيم چغري بود. روي ما هم بعد از بازي سنگين با برزيل فشار زيادي بود و ريكاوري بعد از آن بازي سنگين سخت بود كه همكاران ما به خوبي اين كار را انجام دادند. همه‌چيز خوب پيش رفت و فكر مي‌كنم فقط بازيكنان هم نياز به حمايت شدن دارند. ما مقابل همه تيم‌ها اين مشكل را داريم كه بد گل مي‌خوريم، اما روزبه‌روز بهتر مي‌شويم. اين مشكل هم به‌دليل نداشتن بازي تداركاتي است كه قبل از مسابقات بازي تداركاتي خوبي نداشتيم و حمايت خوبي از تيم ملي فوتسال انجام نشد.»
به چهارمي قانع نيستيم
ناظم‌الشريعه درباره بازي سخت مرحله نيمه نهايي مقابل روسيه و احتمال فيناليست‌شدن ايران هم گفت: «اين درست كه روسيه حريفي شناخته شده براي ماست، اما آنها تيم بسيار خوبي هستند. روسيه دو ماه پيش در فينال اروپا با نتيجه 7 بر 2 به اسپانيا باخت و حالا در جام جهاني با نتيجه 6 بر 2 اين تيم را شكست داد. اين نشان مي‌دهد كه روسيه چقدر قدرتمندتر شده و تيم خوبي است. روس‌ها با تمركز بالا بازي مي‌كنند، اما ما بايد بتوانيم از اين فرصتي كه به دست‌مان رسيده است، استفاده كنيم و تاريخ‌ساز شويم. اين تيم لياقت صعود به فينال را دارد و اميدواريم اين اتفاق رقم بخورد. هر اتفاقي كه تاكنون افتاده را بايد كنار گذاشت و بايد خوب بتوانيم بچه‌ها را ريكاوري كنيم تا براي بازي با روسيه آماده شوند. آدم نااميد به جايي نمي‌رسد. ما از روز اول گفتيم كه هدفگذاري‌مان رسيدن به جمع چهار تيم برتر است. حالا هم مي‌گويم كه تمام تلاش‌مان بر اين است كه در دو بازي پيش‌رو بهترين كيفيت را نشان دهيم. مطمئنا كسي دلش نمي‌خواهد قهرماني را از دست بدهد. ما هم به چهارمي قانع نيستيم.
وقتي همه‌چيز فراموش خواهد شد
بدون هيچ ترديدي بعد از جام جهاني و فارق از هر نتيجه‌اي كه تيم ملي بگيرد، باز هم اتفاقات تلخ گذشته و عدم حمايت‌ها ادامه پيدا خواهد كرد و اين پيام تبريك‌ و تشكر‌ها به دست فراموشي سپرده خواهد شد. وقتي بحث ناكامي بود اهالي فدراسيون به چشم يك تيم ناكام نگاه كردند و تكاپويي نداشتند تا با توجه بيشتر به فوتسال و قراردادن امكانات بهتر اين رشته محبوب را در مسير رشد قرار دهند. وقتي هم موفقيت باشد مي‌گويند فوتسال با همين امكانات كم هم موفق است و چرا بيشتر هزينه كنيم؟ به عبارتي فوتسال چوب دو سر طلاي فدراسيون فوتبال است و چه در صورت ناكامي و چه موفقيت فرقي در نگاهش كه به آنها مي‌شود ندارد. شرايط، امكانات، لباس ورزشي، پاداش‌هاي پرداختي و… فرقي نمي‌كند و اين خود فوتسالي‌ها هستند كه بايد چرخ اين رشته را بچرخانند و با نداري‌ها بسازند. حالا كه ايران بزرگ‌ترين اتفاق تاريخش را رقم زده و برزيل قهرمان را براي نخستين بار حذف كرده به زودي همه‌چيز فراموش خواهد شد و با يك تقدير خشك و خالي و يك پاداشي كه قطعا نصف فوتبالي‌ها هم نخواهد بود، پرونده جام جهاني بسته مي‌شود و آن وقت باز هم همان‌ آش و همان كاسه.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون