• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3646 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۹ مهر

روحاني در نشست هيات‌هاي عاليرتبه ايران و تايلند:

اراده دو دولت، توسعه روابط در همه حوزه‌ها است

گروه سياسي

«گشايش فصل جديد روابط»، توشه سفر به شرق آسياست؛ سفري كه از ويتنام آغاز و در ادامه راه به مالزي رسيد، در پايان به تايلند ختم مي‌شود تا حسن روحاني در چهارمين روز از اقامت خود طي ديدارهايي با هيات‌هاي عاليرتبه اين كشور بر اراده دولت براي توسعه روابط دو جانبه در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و علمي تاكيد كرده و ضرورت بهره‌گيري از فرصت‌هاي برجام براي بهره‌گيري كامل از ظرفيت‌هاي گسترده همكاري دو كشور را يادآور شود. رييس‌جمهوري روز يكشنبه و پس از ورود به تايلند بطور رسمي در بانكوك، از سوي «پرايوت چان او چا» نخست وزير اين كشور مورد استقبال قرار گرفت. مراسم استقبال رسمي در سرسراي كاخ نخست وزيري تايلند (تاي كوفا) با خوشامدگويي چان او چا آغاز شد و پس از آن با تشكيل نشست هيات‌هاي عاليرتبه، طرفين اعلام آمادگي كردند تا فصل تازه‌اي را در روابط دو كشور بگشايند و يكديگر را در دستيابي به بازارهاي شرق آسيا و منطقه غرب و مركزي آسيا و در نهايت اروپا، ياري دهند. حجت‌الاسلام حسن روحاني در اين نشست با بيان اينكه امروز اراده دو دولت، توسعه روابط دو جانبه در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و علمي است، خطاب به «پرايوت چان او چا» نخست وزير تايلند اظهارداشت: تايلند مي‌تواند پلي براي ارتباطات اقتصادي ايران در منطقه شرق آسيا باشد و ايران نيز با زيرساخت‌هاي مناسب در حوزه بنادر و كريدورهاي حمل و نقل ريلي ميان جنوب و شمال، همچنين به عنوان با ثبات‌ترين و امن‌ترين كشور منطقه و در قلب بازاري 400 ميليون نفري بهترين دروازه براي توسعه روابط تجاري شرق آسيا و تايلند با منطقه، آسياي ميانه، قفقاز و اروپا است.
ضرورت بهره‌گيري از فرصت‌هاي برجام
حسن روحاني با اشاره به ضرورت بهره‌گيري از فرصت‌هاي برجام براي بهره‌گيري كامل از ظرفيت‌هاي گسترده همكاري دو كشور، تصريح كرد: توسعه و تحكيم روابط دوجانبه ميان ايران و تايلند هم تامين‌كننده منافع دو ملت و هم مكمل همكاري‌هاي منطقه‌اي است. رييس‌جمهوري تقويت همكاري‌هاي بانكي ميان دو كشور را براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي ضروري خواند و گفت: براي اجراي قراردادهاي جديد اقتصادي، گام‌هاي نخست را برداشته‌ايم و بايد خود را براي آغاز تجارت ترجيحي آماده كنيم. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري روحاني با تاكيد بر اينكه هيچ مانعي در ايران براي توسعه روابط با تايلند وجود ندارد، افزود: به زودي و با اجراي توافق‌ها و پيشبرد طرح‌ها و برنامه‌هاي مشترك، مي‌توانيم ميزان مبادلات اقتصادي ميان تهران و بانكوك را به دو برابر سطح كنوني ارتقاء دهيم و ضروري است تلاش‌ها در اين راستا متمركز شود.
توسعه متوازن همكاري‌ها در حوزه گردشگري
رييس‌جمهوري، تسهيل در فعاليت بخش‌هاي خصوصي دو كشور را در توسعه و ارتقاي سطح همكاري‌هاي مشترك بسيار اثرگذار دانست و گفت: دو كشور مي‌توانند در بخش‌هاي مرتبط با نفت، گاز و پتروشيمي، شيلات، راه‌سازي، توليد قطعات خودرو، كشاورزي و مبادلات محصولات باغي و زراعي همكاري و سرمايه‌گذاري كنند. روحاني با اشاره به برگزاري نشست روز شنبه فعالان بخش خصوصي دو كشور در بانكوك، تكرار اين جلسات را در توسعه و تعميق همكاري‌ها ارزشمند برشمرد و تاكيد كرد كه دولت ايران از توسعه همكاري‌هاي بخش خصوصي دو كشور حمايت مي‌كند. رييس‌جمهوري همچنين به برقراري مجدد پرواز ميان دو كشور اشاره كرد و گفت: توسعه ارتباطات ناوگان هوايي مي‌تواند به توسعه متوازن همكاري‌ها در حوزه گردشگري كمك كند.
مبارزه با تروريسم و لزوم همكاري كشورها
روحاني در ابتداي اين نشست نيز با قدرداني از برنامه‌ريزي مناسب تايلند براي برگزاري دومين اجلاس سران مجمع گفت‌وگوي ‏همكاري‌هاي آسيا، اظهار اميدواري كرد كه اين اجلاس سرآغاز توسعه سريعتر روابط آسيا - آسيا باشد. رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود نيز به موضوع تروريسم و خطرات آن براي جهان اشاره كرد و گفت: تروريسم، خشونت و افراطي‌گري معضلي جهاني است و مبارزه با آن نيز نيازمند همكاري همه كشورها است. روحاني تصريح كرد: در مبارزه با تروريسم بايد به ريشه‌هاي فكري و فرهنگي اين معضل توجه داشت و تلاش‌ها را بر رفع اين ريشه‌ها متمركز كرد.
فعال كردن ظرفيت‌هاي همكاري
«پرايوت چان او چا» نخست وزير تايلند نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه بايد صفحه جديدي در روابط دو كشور گشود، تصريح كرد: دولت تايلند براي توسعه و تعميق روابط با جمهوري اسلامي ايران عزم راسخ دارد. وي با اشاره به شش دهه روابط ديپلماتيك تهران - بانكوك، ميزباني از رييس‌جمهوري و هيات ايراني را افتخار بزرگي براي تايلند برشمرد و گفت: بايد ظرفيت‌هاي همكاري را هر چه سريعتر فعال كنيم، ما براي ارتقاي سطح روابط در همه حوزه‌ها كاملا آماده‌ايم و از مشاركت شركت‌هاي ايراني در پيشبرد پروژه‌ها در تايلند استقبال و همزمان شركت‌هاي تايلندي را به مشاركت در پروژه‌هاي ايران تشويق مي‌كنيم. نخست وزير تايلند گفت: ايران مي‌تواند پيوند‌دهنده تايلند با منطقه مركزي و غرب آسيا و اروپا و تايلند نيز مي‌تواند مركزي براي پيوند ايران با شرق آسيا شود. «پرايوت چان او چا» همچنين بر ضرورت اجراي سريع و كامل همه توافقات ميان دو كشور تاكيد كرد و افزود: روابط دو كشور بايد در حوزه‌هاي فرهنگي، آموزشي و علمي هم همپاي با حوزه‌هاي سياسي و اقتصادي توسعه يابد.
روابط با چين همواره براي ايران داراي اهميت بسيار بود
حسن روحاني كه براي مذاكرات دو جانبه و شركت در اجلاس سران مجمع گفت‌وگوي همكاري‌هاي آسيا به تايلند سفر كرده است، عصر يكشنبه در محل اقامت خود و در ديدار «لي يوان چائو» معاون رييس‌جمهوري چين گفت: روابط با چين همواره براي ايران داراي اهميت بسيار بوده و ما علاقه‌منديم كه دو كشور از فرصت‌هاي پسابرجام براي تحقق سريعتر روابط راهبردي بهره بگيرند. رييس‌جمهوري در ادامه بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي بانكي ميان دو كشور تاكيد كرد و اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از سرمايه‌گذاري چين در حوزه‌هاي نفت و گاز، حمل و نقل و فناوري در ايران استقبال مي‌كند و دو كشور مي‌توانند به همكاري‌هاي خود در بخش‌هاي علمي و فرهنگي عمق بيشتري ببخشند. روحاني با اشاره به دعوت رييس‌جمهوري چين از ايشان براي شركت در نشست آتي مجمع سران همكاري بين‌المللي براي احياي جاده ابريشم، گفت: مساله جاده ابريشم و احياي آن براي توسعه منطقه و همكاري‌هاي اقتصادي بسيار حائز اهميت است و ايران آماده است نقش تاريخي خود در اين زمينه را تكرار كند.
چين از گسترش همكاري‌ها با ايران در همه حوزه‌ها استقبال مي‌كند
لي يوان چائو، معاون رييس‌جمهوري چين نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه همكاري‌هاي تهران - پكن وارد فصل نويني شده است، اظهارداشت: چين از گسترش همكاري‌ها با ايران در همه حوزه‌ها استقبال مي‌كند. معاون رييس‌جمهوري چين به سفر اخير رييس‌جمهوري كشورش به تهران اشاره كرد و گفت: سطح روابط دو كشور در پي اين ديدار به سطح راهبردي ارتقاء يافته و توافقات ميان دو كشور نيز در حال اجرا است. لي اظهارداشت: دوره پسا برجام فرصت مناسبي را براي آغاز دور جديد روابط ايران و چين ايجاد كرده لذا آماده‌ايم روابط راهبردي را بيش از پيش گسترش دهيم. وي به ضرورت تقويت همكاري‌هاي اقتصادي و بانكي ميان دو كشور اشاره كرد و گفت: چين موسسات مالي را تشويق مي‌كند كه با طرف‌هاي ايراني همكاري‌هاي خود را گسترش دهند. وي با تقدير از تلاش‌ها و سياست‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي ايران در تقويت صلح و ثبات، گفت: با رويكرد شما درباره تروريسم كاملا موافقم. تروريسم مشكل جهاني است و بايد قبل از هر اقدامي با ريشه‌هاي آن مبارزه كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون