• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3646 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۹ مهر

توسعه؛ امري نرم‌افزاري است

هفتمين نشست گفتمان شهر با محوريت «بررسي الزامات و بايسته‌هاي بلندمرتبه‌سازي در مشهد » در پژوهشكده ثامن برگزار شد. حميد عرفانيان مشاور معاون وزير راه و شهرسازي در اين جلسه با اشاره به اينكه شهر مشهد بلندمرتبه‌سازي را نمي‌طلبد گفت: «نخستين چيزي كه با آوردن نام مشهد به ذهن مخاطب مي‌رسد، اسم امام رضا (ع) است پيش زمينه شهر مشهد شهر مذهبي است و اقتصاد شهر مشهد ناشي از وجود حضرت رضا‌(ع) است و ناشي از خلاقيت بخش خصوصي نيست كه بلند مرتبه‌سازي انجام مي‌گيرد. به نظر بنده هويت اين شهر بلندمرتبه‌سازي را نمي‌طلبد، بنابراين بلندمرتبه‌سازي در اين شهر معنا ندارد. اگر بلند مرتبه‌سازي را به عنوان مظهر و نماد توسعه بپذيريم به نظر مي‌رسد توسعه بايد به صورت متوازن در بخش ديگر هم صورت گيرد، توسعه امري نيست كه در برج و بلندمرتبه‌سازي ظهور پيدا مند بلكه توسعه زماني ظهور پيدا كند كه اگر برجي دچار حريق شد امكانات اطفاي حريق آن ساختمان وجود داشته باشد.» عرفانيان با تاكيد بر اينكه در هيچ كجاي دنيا تراكم نمي‌فروشند، گفت: «تعريف استاندارد بلند مرتبه‌سازي را به درستي دريافت نكرديم و تنها به بلندمرتبه ساختن اقدام كرديم. بنده با بلندمرتبه‌سازي به هيچ عنوان مخالف نيستم، وقتي از ساختمان‌هاي ۵۰ طبقه در مشهد سخن به ميان مي‌آيد، بايد پرسيد چگونه به اين عدد رسيديد و ملاك چه بوده است؟ »
عرفانيان گفت: «دولت براي شهرداري‌ها اين امكان را فراهم نكرده كه شهرداري‌ها درآمد پايدار داشته باشند و نه شهرداري مي‌تواند از اين عادتي كه دارد دست بردارد، حتي اگر وزرا هم شهردار بشوند شايد همين اقدام را مرتكب شوند، چرا كه شهرداري درآمد ديگري ندارند و اين يك واقعيت است نه بحث سياسي. ما ساختار نداريم از اين رو نبايد نقشه‌اي طرح كنيم كه اين ساختار غلط توسعه پيدا كند. توسعه امري است كه بيش از آنكه سخت‌افزاري باشد نرم‌افزاري است. زيرساخت آتش‌نشاني و حمل و نقل در مشهد وجود ندارد. سيستم ايمني شهري ما ضعيف است كه ظرف ۱۵ الي ۲۰ سال ديگر با فجايعي روبه‌رو مي‌شويم كه هم شهرداري و شوراي شهر با مشكل مواجه خواهند شد.» در ادامه اين جلسه محمد سهيلي عضو شوراي شهر مشهد با اشاره به اينكه بلند مرتبه‌سازي يك ضرورت مديريت شهري است نه ضرورت اقتصادي گفت: «براي اينكه ترافيك و تردد را در شهر كنترل كنيم به بلند مرتبه‌سازي نياز داريم. اندازه مطلوب شهر براساس شاخص تلفيقي كه به رشد افقي، عمودي و حمل و نقل شهري بستگي دارد به اصطلاح اندازه مطلوب شهر يك ساعت است. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون