• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3646 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۹ مهر

يادآوري يك يادداشت درباره نابرابري


 و از سوي ديگر سرمايه كافي ندارند كه بتوانند از طريق درآمدهاي آن زندگي خود را تامين كنند و با ثابت ماندن دستمزدهاي‌شان هر روز فقيرتر خواهند شد.»
متاسفانه كمتر كسي از مسوولان در آن زمان به اين نكته پرداخت يا گريبان دولت را گرفت كه كاهش ضريب جيني از طريق پرداخت يارانه هيچ نكته مثبتي تلقي نمي‌شود. اين كار مثل ريختن آب دستي به داخل چاه خشك است كه آب آن را به طور موقتي افزايش مي‌دهد، ولي چندان طول نخواهد كشيد كه آن آب در زمين فرو مي‌رود و چاه دوباره خشك خواهد شد. چاه وقتي مفيد است كه از خودش آب داشته باشد. كاهش ضريب جيني وقتي مفيد و پايدار است كه ناشي از افزايش دستمزد باشد نه آنكه در دولت گذشته دستمزدها به نسبت نرخ تورم كاهش داشتند و براي جبرانش يارانه پرداختند! بجاي آنكه ميزان دستمزد كارگر را بيش از تورم افزايش دهند، يا شغل ايجاد كنند، يارانه پرداختند و در مقابل تعداد شاغلان كمتر شد و دستمزدها به نرخ ثابت نيز كاهش يافت.
خوشبختانه در دولت فعلي روند افزايشي اشتغال و دستمزد را شاهديم هرچند اين روند كند است ولي با توجه به امكانات دولت همين روند موجود مثبت و قابل توجه است ولي ترديد نبايد داشت كه روند نابرابري و ضريب جيني دير يا زود به اندازه سال 1389 خواهد شد. زيرا تمامي اين آب دستي كه دولت پيش در اين چاه خشك ريخته بود به زمين فرو خواهد رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون