• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3653 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ آبان

روزنامه انگليسي گاردين فراخوان داد

تجربه خود را از سفر به ايران بنويسيد و جايزه بگيريد

با روي كار آمدن دولت يازدهم، تنها مباحث اقتصادي و سياست خارجي نبود كه رنگ بهبودي گرفت يا در حال گرفتن است، ‌صنعتي چون گردشگري هم دچار تحولات عجيبي شد، ‌تحولاتي كه ايران را در ليست چند مقصد گردشگري اول دنيا قرار داد و توجه جامعه گردشگري جهاني به ايران چند برابر گذشته شد.
ميدان نقش جهان اصفهان و حافظيه شيراز كه چند سالي بود مزه رونق گردشگر را نچشيده بودند، ‌روز به روز شلوغ‌تر شد، قطار گردشگران به ايران رسيد و صنعت توريسم كمي از ركود درآمد. در اين ميان، ‌تبليغات رسانه‌هاي خارجي هم بي‌تاثير نبود. همان‌طور كه ذهنيت مردم كشورهاي اروپايي و امريكايي از ايران را به سمت كشوري ناامن و بياباني با مردمي شتر‌سوار بكشاند، ‌توانست كمي در تغيير اين ذهنيت تاثيرگذار باشد.  روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي، براي چندمين بار سفر به ايران را تبليغ كرده است، ‌در گزارشي كه چهارشنبه در اين روزنامه چاپ شده است، از كساني كه به ايران سفر كرده‌اند خواسته تجارب خود را از سفر به ايران بنويسند و جايزه ببرند.  به گزارش گاردين، ايران با مناظر، فرهنگ و تاريخ فوق‌العاده متنوع خود ديگر مقصدي ممنوعه براي غربي‌ها نيست و به همين دليل از كاربران خود مي‌خواهيم هرگونه تجارب از سفر خود به مناطق مختلف ايران را حداكثر در 100 واژه براي ما ارسال كنند و به بهترين نكته و تجربه نيز بُن تخفيف 200 پوندي اقامت در هتل‌هاي جهان تعلق خواهد گرفت.
 در اين فراخوان آمده است: «ممكن است در ايران بستگاني داشته باشيد و به مناطق گوناگون ايران در تورهاي گردشگري يا فرهنگي سفر كرده باشيد. ما مايل هستيم نكات سفر شما از سفر به مناطق خاص را با ما در ميان بگذاريد. نكات و تجارب خود از جاذبه‌هاي خاص و فوق‌العاده كه بازديد كرده‌ايد (نه به‌طور كلي از يك شهر) را براي ما ارسال كنيد. بهترين نكات ارسالي (حداكثر در 100 واژه) هفته آينده در سرويس «سفر» گاردين منتشر خواهد شد و تخفيف 200 پوندي نيز از سوي سايت UK.hotels.com به فرد برنده اعطا مي‌شود كه قابل استفاده در 260 هزار اقامتگاه در سراسر جهان است. » عرفان فكري، كارشناس گردشگري در خصوص افزايش اين تبليغات در رسانه‌هاي خارجي به «اعتماد» مي‌گويد: ايران به عنوان يك مقصد بكر در جهان مطرح است. وسعت ايران، بكر بودن، و چهار فصل بودنش، مكان‌هاي تاريخي‌اش همه اينها جذابيت محسوب مي‌شود. از طرفي ايران مدت زيادي در محافل گردشگري دنيا نبوده، اين خود باعث جذابيت مي‌شود.  
داوري اين رقابت كه از سوي گاردين مطرح شده، ‌بر عهده يكي از نويسندگان مجموعه كتاب‌هاي Lonely Planet، ‌كتاب‌هاي راهنماي گردشگري است، به گفته فكري، ‌داور اين رقابت يكي از معروف‌ترين نويسنده‌هاي اين كتاب‌هاست. او درباره اين كتاب‌هاي راهنما مي‌گويد: همه گردشگران حرفه‌اي يكي از اين كتاب‌ها را دارند، اين كتاب‌ها از اقامت، خوراك تا جاهاي ديديني را در همه كشورها ذكر كرده. مثلا مي‌گويد اگر به كاشان رفتيد، برويد ته خيابان غنچه در كوچه فرعي، ديزي اصغر آقا را با هزار تومان بخوريد. افرادي كه اين كتاب‌ها را مي‌نويسند، جهانگردهاي حرفه‌اي‌اند. اينكه داور از نويسندگان اين كتاب‌هاست، ‌به نوعي تبليغ كتاب‌ها هم محسوب مي‌شود. از سوي ديگر اسپانسر بودن Hotels. com هم در اين ماجرا ديده مي‌شود.  اما همچنان بكر بودن بازار ايران، مي‌تواند اصلي‌ترين دليل روي آوردن رسانه‌ها و تبليغات براي آن باشد، اروپايي‌ها سال‌هاست كه به تركيه، تايلند و روسيه مي‌روند، اما ايران مقصد جديد، غني و طبيعي در اين ميان به شمار مي‌رود.  فكري معتقد است: در رسانه‌اي چون گاردين يا رسانه‌هاي ديگر به دنبال مطلب جديدند، ‌پرداختن به ايران در واقع به نوعي پرداختن به نياز مخاطب هم است، نياز مخاطب اين نيست كه درباره پرسپوليس و تخت جمشيد بخواند چون همه درباره آن مي‌دانند، ‌مخاطب نياز دارد درباره مناطق بكر‌تر بداند.
در ايران مسيري به نام مسير كلاسيك داريم كه از تهران شروع مي‌شود و به كاشان، اصفهان، يزد و شيراز مي‌رود. معمولا گردشگران خارجي در سفرهاي دو‌هفته‌اي به ايران، از اين مسير مي‌روند. اما اين، همه ايران نيست. شايد گردشگران داخلي هم ندانند كه مثلا در روستاي «رمين» چابهار، موج سواري راه انداخته‌اند. هيچ كدام از كشورهاي عربي امكان اين موج سواري را ندارند، دو طرف دريا به هم نزديك شده و موج ايجاد مي‌كند و منطقه را براي موج سواري امن كرده است. اين را گردشگران داخلي هم نمي‌دانند چه رسد به خارجي.  به گفته او، ‌در واقع گاردين با هوشمندي دارد چند‌جانبه سود مي‌برد، هم خودش را بالا مي‌برد هم از تجربه كساني كه ايران آمده‌اند استفاده مي‌كند. 99درصد افرادي كه ايران مي‌آيند، با تغيير180 درجه‌اي ديدگاه‌شان ايران را ترك كرده‌اند، ديدگاهي كه به خاطر پروپاگاندا و تبليغات منفي، ايران را طور ديگري شناخته بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون