• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3157 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي

عمليات ضد ترور در سراسر اروپا

حملات پاريس، سطح هشدار امنيتي در اروپا را به‌شدت بالا برده است. رسانه‌هاي چند كشور اروپايي از دستگيري افرادي كه مظنون به فعاليت براي گروه‌هاي تروريستي هستند، خبر مي‌دهند.
بر اساس اين گزارش‌ها در جريان چند عمليات، تعداد زيادي در سراسر اروپا دستگير شده‌اند. براساس گزارش‌هايي از فرانسه دست‌كم ۱2 نفر در حومه شهر پاريس در ارتباط با حملات هفته گذشته كه در نتيجه آن ۱۷ نفر كشته شدند، بازداشت شده‌اند. يكي از مقامات قضايي فرانسه گفته است كه دستگيرشدگان درباره حمايت لجستيكي احتمالي از عامل حمله بازجويي مي‌شوند. پليس آلمان هم گفته است كه در نخستين ساعات روز جمعه در جريان عملياتي دو نفر را به دليل احتمال عضويت در گروه‌هاي تروريستي درشهر برلين و اطراف آن بازداشت كرده است.
به گفته پليس يكي از اين دو نفر احتمالا رهبري يك گروه را كه اعضاي آن از كشورهاي تركيه و روسيه بودند، برعهده داشته است. پليس همچنين گفته است كه اين گروه احتمالا در تدارك عملياتي جدي در سوريه بوده، اما در عين حال افزوده كه شواهدي به دست نيامده كه نشان دهد كه اين گروه قصد انجام حملاتي در داخل خاك آلمان داشته است. بر اساس گزارش‌ها در برلين، ۲۵۰ نيروي پليس در جريان يورش به ۱۱ خانه حضور داشتند. در همين حال اسپانيا هم تحقيقاتي را در مورد حملات اخير در پاريس شروع كرده است، اين تحقيقات پس از آن آغاز شد كه گفته شده امدي كوليبالي، عامل حمله به يك مغازه يهودي در پاريس، چند روز قبل از حملات پاريس به مادريد سفر كرده بود. نيروهاي پليس بلژيك هم گزارش داده‌اند دو مرد را كه اقدام به تيراندازي به سمت آنها كرده و قصد انجام عمليات تروريستي گسترده را داشتند، كشته‌اند. به گزارش خبرگزاري رويترز، سخنگوي دادستاني كل بلژيك اعلام كرد كه تحقيقات در خصوص اين گروه سه نفره پيش از حمله به دفتر مجله شارلي ابدو آغاز شده بود.
هنگامي كه نيروهاي كماندوي بلژيك سعي در ورود به يك آپارتمان در بالاي يك مغازه نانوايي داشتند، نفر سوم نيز دستگير شد. تمامي اين سه نفر شهروندان بلژيكي بوده‌اند. بر اساس گزارش پليس بلژيك، همچنين به منازل ساير افرادي كه از جنگ سوريه بازگشته‌اند، نيز حملاتي صورت گرفته است. اين افراد مظنون  به طراحي حملاتي عليه ايستگاه‌هاي پليس بلژيك بوده‌اند. پليس بلژيك تدابير امنيتي در اين مناطق را تشديد كرده است. دولت بلژيك هم از تشكيل جلسه فوري خبر داده است. در اين نشست چگونگي جلوگيري از اقدامات تروريستي مورد بررسي قرار گرفته است. در اين رابطه مهم‌ترين موضوع چگونگي نظارت بر فعاليت‌هاي اتباع بلژيك بود كه پس از شركت در عمليات جنگي در سوريه و عراق به بلژيك بازمي‌گردند. يكي از راه‌هاي پيشنهادي شنود تلفن‌ها  است.
يكي ديگر از راه‌هاي جلوگيري از اقدامات افراطي، فعاليت‌هاي اجتماعي در زندان‌هاي اين كشور اعلام شده است.

 

گروگانگيري دوباره در پاريس

ظاهرا نام پاريس به گروگانگيري گره خورده است. شب گذشته خبر گروگانگيري در يك مركز پست پاريس با بيم آنكه به وقايع دو هفته اخير فرانسه ارتباط دارد، خيلي زود به سر خط خبرها تبديل شد، اما به گزارش رويترز اين عمليات خيلي زود هم به پايان رسيد. براساس گزارش‌ها، فردي كه چند نفر را در يك مركز پست نزديك پاريس به گروگان گرفته بود، خود را تسليم پليس كرد و تمامي گروگان‌ها نيز بدون هيچ آسيبي آزاد شدند. پليس پاريس اعلام كرد اين گروگانگيري هيچ ارتباطي به حوادث چند روز پيش در پاريس ندارد. پيش از اين رسانه‌هاي فرانسه گزارش داده بودند، فرد گروگانگير با كلاشينكف و نارنجك وارد مركز پست شهر كلمبس شده است. به دنبال اين خبر ده‌ها خودروي پليس در بلوار شارل دوگل شهر، هفت مايلي مركز پاريس مستقر شدند. پليس اعلام كرد كه خود گروگانگير شخصا با پليس در مورد اين اقدامش تماس گرفته بود. در اين گروگانگيري صداي تيراندازي و گلوله شنيده نشد. اين در حالي بود كه جان كري، وزير خارجه امريكا براي مذاكره با مقامات فرانسه و اداي احترام به قربانيان حملات اخير در پاريس، وارد فرانسه شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون