• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

حلب در بيم و اميد آتش‌بس

بمب‌هايي كه كودكان را فريب مي‌دهند

كودكان سوري مهمات خوشه‌اي را با اسباب بازي اشتباه مي‌گيرند، به آنها نزديك مي‌شوند و تمام. بخشي از گزارش جديد «مركز نقض مستندات» كه درباره نقض‌هاي حقوق بشري در سوريه تحقيق مي‌كند و روزنامه اينديپندنت اقدام به انتشار آن كرده است. براساس اين گزارش، حملات هوايي در شرق حلب با بمب‌هاي خوشه‌اي تهديد جديد و مرگباري عليه كودكان اين منطقه محسوب مي‌شود. طبق آمار پزشكان و اداره بهداشت حلب، از ماه گذشته تاكنون دست‌كم ۱۳۷ حمله با بمب‌ خوشه‌اي در شرق حلب صورت گرفته است. ارزيابي دقت اين آمار به دليل شرايط چالشي حلب غيرممكن است اما طبق آن، متوسط استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي نسبت به هشت ماه اول سال، ۷۹۱ درصد افزايش داشته است. استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي طبق قوانين بين‌المللي ممنوع است. پس از شليك بمب‌هاي خوشه‌اي مهمات و بمب‌هاي كوچكي از آنها به جاي مي‌ماند. سازمان امدادي «نجات كودكان» معتقد است كه از زمان آغاز تلاش‌هاي جديد براي پس گرفتن حلب، مهمات خوشه‌اي و ساير ادوات دست‌كم جان ۱۳۶ كودك را گرفته و ۳۹۷ تن ديگر را زخمي كرده است. سخنگوي سازمان نجات كودكان گفت: معتقديم كه مهمات خوشه‌اي در هيچ كجا كاربرد ندارند. پزشكان شرق حلب مي‌گويند كه كودكان بسياري با جراحات ناشي از انفجار بمب‌هاي خوشه‌اي به آنها مراجعه مي‌كنند و آنقدر جمعيت زياد است كه نمي‌توان به همه رسيدگي كرد.
تمديد آتش‌بس توسط روسيه
آتش‌بس روسيه در حلب هر روز تمديد مي‌شود و البته تبادل آتش ادامه دارد. روز گذشته سرگئي رودسكوي، مسوول ستاد ارتش روسيه اعلام كرد: بنا به درخواست نماينده سازمان ملل و نهادهاي بين‌المللي ديگر، رييس‌جمهوري روسيه آتش‌بس در حلب را به مدت ۲۴ ساعت تا ساعت ۱۹ ديروز (شنبه) به وقت محلي تمديد كرده است. وي گفت: گذرگاه‌هاي انساني كه ما براي خروج غيرنظاميان ايجاد كرده‌ايم همچنان در معرض حملات تروريست‌ها قرار مي‌گيرد. افراد مسلح از آتش‌بس براي انجام حمله گسترده استفاده مي‌كنند. هشت تن از نيروهاي احرار الشام كه زخمي شده بودند از طريق گذرگاه‌هاي انساني از حلب خارج شده و به دست ارتش روسيه معالجه شدند. هفت غيرنظامي نيز توانستند از حلب خارج شوند. ارتش روسيه شرايط لازم را براي خروج غيرنظاميان فراهم آورد. نيم ميليون اعلاميه نيز در حلب پخش شد تا غيرنظاميان راه خروج خود را پيدا كنند. وزارت خارجه امريكا نيز از تمديد آتش‌بس در حلب از سوي ارتش روسيه استقبال كرد. جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا بر لزوم استفاده از اين آتش‌بس براي رساندن كمك‌هاي بشردوستانه به حلب تاكيد كرد.
همزمان با اين تحولات ميداني، وزارت خارجه امريكا اعلام كرده است كه برخي پيشرفت‌ها طي روزهاي اخير در نشست ژنو بين امريكا و روسيه و ديگر كشورها درباره آتش‌بس در حلب حاصل شد. جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در اين خصوص گفت: در نشست ژنو برخي پيشرفت‌ها حاصل شد. ما نمي‌خواهيم بيش از حد خوشبين باشيم اما اميدواريم طي روزهاي آينده برخي مسائل حل نشده را حل كنيم. يك ديپلمات نيز گفت: مذاكرات ژنو بر اين مساله متمركز بود كه آيا يك ساز و كار براي جدا كردن شورشيان وابسته به القاعده در شرق حلب و نيز بازداشتن نيروهاي روسيه و سوريه از رسيدن به اهداف اصلي‌شان در حلب وجود دارد.
متحدان بشار هم تحريم مي‌شوند
روسيه با تحريم‌هاي بيشتري مواجه مي‌شود يا خير؟ اين پرسشي است كه پاسخ اروپايي‌ها به آن بله و پاسخ روسيه به آن تهديد و هشدار است. در حالي كه آلمان، فرانسه و انگليس هركدام به زباني تاكيد بر تحريم روسيه دارند، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان روز گذشته در جريان نشست خبري گفت: رهبران اتحاديه اروپا در نشست بروكسل موافقت كردند تا تمامي گزينه‌هاي موجود عليه روسيه از جمله تحريم‌هاي اقتصادي را اعمال كنند تا اين كشور از حملاتش در حلب سوريه دست بردارد. اين تحريم‌ها و اقدامات نه تنها عليه دولت سوريه اعمال مي‌شود بلكه عليه متحدانش نيز در نظر گرفته مي‌شود. در چنين شرايطي روسيه نيز با اين تحريم‌ها روبه‌رو مي‌شود. مركل در ادامه تاكيد كرد كه آتش‌بس يكجانبه از سوي روسيه در حلب براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به مردم در اين شهر كافي نيست.
حقوق بشر را زيرپا نگذاشتيم
در حالي كه برخي منابع اروپايي روسيه را به نقض حقوق بشر و ارجاع پرونده به ديوان‌هاي بين‌المللي تهديد مي‌كنند، كنستانتين دولگف، مسوول امور حقوق بشري در دستگاه ديپلماسي روسيه گفت: مايلم همان‌طور كه پيش‌تر نيز بارها گفته‌ايم، تاكيد كنم كه هيچ سند و مدركي نشان نمي‌دهد كه روسيه قوانين حقوق بشري را در سوريه زير پا گذاشته باشد.
اين مقام روسي در ادامه با اشاره به ادعاهاي فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه كه روسيه را به ارتكاب جرايم جنگي در سوريه متهم كرده بود، خاطرنشان كرد: آنچه از سوي طرف فرانسوي مطرح شده، مستدل و قابل اثبات نيست. تصميمي كه از سوي يك بانك انگليسي در خصوص بلوكه كردن حساب‌هاي شبكه خبري راشا تودي در اين كشور اتخاذ شده، داراي انگيزه‌هاي سياسي است و تعرض به حقوق شهروندان انگليسي براي دسترسي آزاد به رسانه محسوب مي‌شود. آنچه در انگليس درباره شبكه خبري راشا تودي اتفاق افتاده را مي‌توان در يك كلمه سانسور توصيف كرد.
خطر 1200 شورشي مسلح در حلب
ارسال اخبار ضد و نقيض از حلب ادامه دارد. برخي منابع غربي كشته شدن شهروندان غيرنظامي را پررنگ مي‌كنند و برخي منابع هم از فعاليت‌هاي شورشيان مسلح گزارش مي‌دهند. روز گذشته ستاد مشترك ارتش روسيه اعلام كرد كه بيش از 1200 شورشي مسلح با دريافت تجهيزات نظامي و موشك‌هاي دوش پرتاب ضد هوايي براي حمله به شرق حلب از سمت جنوب غربي اين شهر آماده مي‌شوند. سرگئي رودسكوي، سخنگوي ستاد مشترك ارتش روسيه در اين خصوص گفت: در ميان اين شورشيان بيش از 30 تروريست انتحاري وجود دارد و افراد مسلح مجهز به تانك و خودروهاي زرهي و بيش از 20 خودروي مجهز به مسلسل‌هاي سنگين هستند. مخالفان به اصطلاح ميانه‌رو و حاميان آنها بازگشت اوضاع به حالت عادي خود در حلب را به چالش مي‌كشند و همه درخواست‌هاي روسيه به دولت امريكا براي قانع كردن مخالفان مسلحي كه ادعا مي‌شود ميانه رو هستند جهت توقف درگيري‌ها و اجازه دادن به اهالي حلب براي خروج از اين شهر بدون پاسخ مانده است و لذا تمامي گذرگاه‌هاي انساني براي خروج غيرنظاميان تحت محاصره تروريست‌ها و زير آتش گلوله آنهاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون