• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

گاردين از نگراني جوانان ايراني براي از دست دادن كمك‌هزينه تحصيلي نوشت

100 دانشجوي ايراني پشت سد ورود به امريكا و كانادا

«دانشجويان پذيرفته شده در دانشگاه‌هاي امريكاي شمالي، به دليل آنكه با وجود انتظار چندين ماهه‌ هنوز رواديد دريافت نكرده‌اند، ترم اول تحصيلي‌شان را از دست دادند.» اين خبر را روز گذشته روزنامه گاردين منتشر كرد و در ادامه آن نوشت: بيش از 100 دانشجوي ايراني پذيرفته شده در دانشگاه‌هاي امريكا و كانادا به دليل مشكلات صدور رواديد، ترم اول تحصيلي خود را از دست داده و نگران از دست دادن بورسيه يا كمك هزينه تحصيلي‌شان كه به سختي براي آن جنگيدند، هستند. اتباع ايراني،  اغلب براي دريافت رواديد به ويژه رواديد كشورهاي غربي، مجبور به گذراندن زمان‌هاي طولاني مي‌شوند. به گفته اين رسانه غربي، نگاهي به داده‌هاي اطلاعاتي حدود 100 دانشجوي ايراني نشان مي‌دهد كه اكثر آنها بيش از چهار ماه منتظر روايد بوده‌ و همچنان منتظر هستند. حداقل سه دانشجو هم هستند كه بيش از 9 ماه منتظر بوده‌اند. كانادا و امريكا طي سال‌هاي اخير قوانين مرتبط به رواديد را سخت كرده‌اند و دليل طولاني شدن مراحل اجرايي كردن صدور رواديد، بررسي‌هاي امنيتي و پيشينه همه اتباع ايراني است كه براي چنين كاري مورد نياز است. بسياري از ايراني‌ها شكايت مي‌كنند كه چنين تحقيق و بررسي دسته جمعي از متقاضيان عادي و معمولي، ناشي از تبعيض سياسي است. گاردين در ادامه از انتقادات يك دانشجوي 26 ساله ممتاز ايراني سخن گفته كه توانسته از يكي از پنج دانشگاه برتر جهان پذيرش بگيرد اما چندين ماه است كه براي صدور رواديد انتظار مي‌كشد. اين دانشجو كه به دليل «نگراني از پيچيده‌تر شدن بيشتر روند صدور رواديد» خواستار عدم انتظار نامش شده، به گاردين گفت: هيچ يك از اعضاي خانواده من در امريكا نيستند، من هرگز در نيروهاي مسلح (ايران) كار نكرده‌ام و هرگز هيچ تحقيقي در ارتباط با فهرست هشدار فناوري انجام نداده‌ام و نخواهم داد. اشاره اين دانشجو به ليست ممنوعه تحصيلي دولت امريكا براي كشورهايي چون ايران، كوبا، سوريه و سودان است كه به فهرست هشدار فناوري
(technology alert list) موسوم است. اين دانشجوي ايراني افزود: «تحصيل من كاملا تامين مالي شده و منبع تامين مالي من هم مشخص است و در آخر اينكه من تنها پسر خانواده‌ام هستم و برنامه من آن است كه پس از پايان مطالعات دوره دكتري به كشورم برگردم.»
اين رسانه انگليسي ادامه داد: «بسياري از دانشجويان (ايراني) كه با مشكلات رواديد مواجهند، درخواست‌هاي‌شان را به تعويق انداخته‌اند اما در صورتي كه قادر نباشند طي ترم آينده رواديد بگيرند، نگران از دست دادن كمك هزينه تحصيلي يا بورسيه‌هاي خود هستند.» دانشجوي 26 ساله ايراني همچنين گفت: «من براي گرفتن مدرك دكتري، دو سال از زندگي خودم را صرف تقويت رزومه و دادن امتحان‌هاي تافل و جي‌آر‌اي (GRE) كردم و از سوي 4 دانشگاه امريكايي و دو دانشگاه كانادايي پيشنهاد دريافت كردم، پيشنهاد يكي از آنها را پذيرفتم و ديگر پيشنهادات را رد كردم. من هيچ طرح ثانوي و جايگزين ديگري ندارم و نمي‌دانم اگر نتوانم ترم آينده وارد دانشگاه شوم، چه بايد بكنم.»دانشجوي ايراني گفت: «هر روز از اين سه ماه (انتظار براي صدور رواديد) براي من پر از استرس بوده است. من نمي‌توانم روي هيچ چيز تمركز كنم و نمي‌توانم هيچ كاري بكنم و به خاطر اينكه ذهنم هر دقيقه درگير موضوع رواديد مي‌شود، نمي‌توانم تحقيقات قبلي خودم را كامل كنم. من از آدم‌هاي اطرافم فرار مي‌كنم و براي اينكه ديگران درباره رواديدم پرس و جو نكنند و در نهايت بيشتر خجالت‌زده نشوم، تلاش مي‌كنم اغلب زمان‌ها تنها باشم.»روزنامه غربي همچنين به نقل از دانشجويان ايراني نوشته است: «دانشجوياني كه با گاردين حرف زدند، گفتند كه نااميدي آنها با اين واقعيت تشديد شده كه سفارت‌هاي هر دو كشور (امريكا و كانادا) از هر گونه اطلاع‌رساني جديدي درباره درخواست‌هاي رواديد يا دادن يك زمان مشخص در اين باره سر باز مي‌زنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون