• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3669 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۹ آبان

سخنگوي دولت:

دولت به «در حاشيه امن بودن هتاكان» معترض است

گروه سياسي| «دولت معترض»؛ واژه‌اي است كه به تناسب بداخلاقي‌هايي كه نسبت به دولتمردان مي‌شود، شكل گرفت و گسترده و گسترده‌تر شد؛ اعتراضي كه هرچند با خويشتنداري سعي در نهان كردن آن مي‌شود، اما دولتمردان در تريبون‌هايي مجبور به بيان آن هستند. اين‌بار هم كه حسن روحاني از در حمايت از مطبوعات وارد مي‌شود، در پس حرف‌هاي خود انتقاد از رسانه‌هايي را دارد كه همواره با ديد هتاكانه به عملكرد دولت نگريسته‌اند. رسانه‌هايي كه به گفته نوبخت «در حاشيه امن قرار گرفته‌اند» تا باز هم عامل اعتراض دولت شوند. سخنگوي دولت در نشست خبري خود كه در نمايشگاه مطبوعات برگزار شد با تكرار مواضع قبلي دولتمردان در خصوص رسانه‌ها، مي‌گويد: «من با صراحت و شفافيت تكرار مي‌كنم كه دولت به آزادي بيان و نقد در چارچوب قانون معتقد و البته معترض است كه عده‌اي در حاشيه امن قرار گيرند، ‌هتاكي كرده و تهمت بزنند و فراتر از قانون عمل كنند. انتقاد و اعتراض ما نسبت به اين مجموعه است.»
عملكرد تيم اقتصادي دولت
قابل تحسين است
سخنگوي دولت در ادامه نشست خبري در پاسخ به اين پرسش كه آيا بهتر نبود براي تغيير در كابينه، در تيم اقتصادي هم ترميمي انجام شود، تصريح كرد: عملكرد تيم اقتصادي دولت قابل تحسين است. در شرايط كاهش قيمت نفت، كشورهاي ثروتمند نفتي مجبور به استقراض ارزي شدند. در اين زمينه عربستان حتي يارانه‌ها و حقوق كاركنان خود را كم كرد اما در اين اوضاع شاخص‌هاي اقتصادي ما به خوبي در حال اصلاح است. نوبخت با بيان اينكه يكي از مشكلات كشور تورم است كه روند آن كاهنده است، تصريح كرد: رونق اقتصادي در سال 92 منفي 7 درصد بود اما اكنون به بالاي 4/4 دهم درصد رسيده است و در بازار ارز هم ثبات نسبي وجود دارد. طبق اعلام مجامع جهاني ايران در بين كشورهاي نفت‌خيز باثبات‌ترين اقتصاد را دارد. اين آمار خود به خود به وجود نيامده بلكه بر اساس برنامه‌ريزي بوده است. هرچند كه بايد در زمينه رفاه اقتصادي خانواده‌ها گام‌هاي جدي‌تري برداشته شود». سخنگوي دولت در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه در جلسه اعضاي فراكسيون اميد با رييس‌جمهوري و پس از انتقاد نمايندگان مجلس از اوضاع اقتصادي كشور، حسن روحاني عنوان كرد كه در خصوص تغيير يكي از وزراي اقتصادي كابينه تصميم داشته اما پشيمان شده است، آيا اين تغيير ممكن است در ماه‌هاي آينده رخ دهد، باز هم بر اعتماد به وزيران اقتصادي تاكيد كرد و يادآور شد: همه سياست‌هاي اقتصادي دولت در ستاد اقتصادي تصميم‌گيري مي‌شود كه رياست آن به عهده رييس‌جمهور است و در هفته دو روز در روزهاي يكشنبه و پنجشنبه جلسه دارد و موضوعات مورد بحث و تصميم‌گيري قرار مي‌گيرد و در آن ستاد درباره مباحث اقتصادي بحث و از آنها دفاع مي‌شود و بعد از آن به تصويب هيات دولت مي‌رسد.
فضا هنوز به قبل از وضع تحريم‌ها بازگردانده نشد
نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه به چه ميزان از اجراي تعهدات غربي‌ها در برجام رضايت داريد، گفت: ما نبايد به هيچ‌وجه از ميزان مطالبات خود بكاهيم و بايد از همه ظرفيت‌هاي برجام استفاده كنيم. درست است كه برخي تحريم‌ها لغو شده اما بايد بپذيريم فضا هنوز به قبل از وضع تحريم‌ها بازگردانده نشده و همكاري كاملي از سوي برخي بانك‌ها انجام نمي‌شود. سخنگوي دولت با اشاره به اينكه ما بايد طرف خارجي را موظف كنيم كه به تعهدات خود در برجام عمل كند، تصريح كرد: طرف مقابل علامت منفي به بنگاه‌هاي اقتصادي ندهد تا آنها نترسند. دستگاه ديپلماسي كشور در اين زمينه كار خود را با قدرت انجام مي‌دهد. سخنگوي دولت در ادامه در پاسخ به سوالي درباره ليزينگ بين ايرباس و ايران براي خريد 18 فروند بويينگ اظهار كرد: نه يك شركت بلكه چندين شركت شرايط خودشان را اعلام كردند و ما براساس نرخ سود و چگونگي تملك انتخاب خواهيم كرد. كارهاي اين قضيه در حال انجام شدن است و به محض قطعي شدن گزارش خواهم داد كه چه زماني اجرايي خواهد شد.
اعتقاد رييس‌جمهور بر آزادي بيان و قلم است
نوبخت در پاسخ به سوالي درباره صحبت‌هاي رييس قوه قضاييه در واكنش به صحبت‌هاي رييس‌جمهور در افتتاح نمايشگاه مطبوعات تاكيد كرد: سخنان رييس‌جمهور شفاف است و اعتقاد دارد كه اصحاب رسانه بايد از آزادي بيان و قلم و نقد برخوردار باشند. البته همه اينها بايد در چارچوب قانوني صورت بگيرد. حالا اگر رسانه‌اي از اين چارچوب قانوني خارج شد يا تهمتي زد و هتاكي كرد يا امري را در ذهن جامعه به عنوان اقدامي نادرست ترويج كرد، دولت حتما بايد به مراجع قانوني ارجاع دهد. البته مي‌توانيد تعداد شكايات دولت از رسانه‌ها را ببينيد، ضمن اينكه در آغاز كار دولت كميته‌اي تصويب شد كه بسياري از دعاوي كه وجود داشت را پس گرفت چرا كه دولت به آزادي بيان و نظر پايبند است.
براي دولت نظر مراجع مطاع و
لازم الاحترام است
نوبخت در واكنش به اين سوال كه آيا تغيير وزرا در كابينه به خاطر گلايه علما بوده است نيز گفت: البته مراجع فقط درباره وزارت ارشاد اظهارنظر كرده بودند و درباره دو وزارتخانه ديگر صحبت خاصي نكرده بودند اما در كل براي دولت نظر مراجع مطاع و لازم الاحترام است. دولت تلاش دارد كه بيشترين هماهنگي را با علما و آيات عظام داشته باشد و تقريبا با نظم خاصي با مراجع و آيات ديدار دارد، مطالب استماع مي‌شود و تا جايي كه لازم باشد اقدام صورت مي‌گيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون