• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3669 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۹ آبان

توران ميرهادي درگذشت

نارون پير محله شكست

ندا آل طيب

 

توران ميرهادي، بانوي دوست داشتني ادبيات كودكان دست فرشته مرگ را فشرد و به آسمان‌ها پر كشيد. بانوي گيس سپيد و مهربان ادبيات كودكان در آخرين روزهاي تابستان امسال به دليل سكته مغزي در بيمارستان بستري شد و به علت همين سكته به كما رفت و سرانجام عصر روز 18 آبان‌ماه در ميانه فصل خزان، خسته از بيماري و دارو و درمان، خودش را به فرشته مهربان مرگ سپرد تا براي هميشه آرام بگيرد.
توران ميرهادي كه در تمام سال‌هاي زندگي‌اش، دغدغه ادبيات كودكان را داشت، هم او كه بيشتر زمانش را براي نگارش فرهنگنامه كودكان گذاشت، در سال ۱۳۰۶ در خانواده‌اي فرهيخته در تهران‌ زاده شد. مادرش آلماني بود و مجسمه‌سازي و نقاشي مي‌كرد و دوستدار فرهنگ و ادبيات ايران بود و براي آشنايي فرزندان خود با ادبيات فارسي نشست‌هايي با شركت شاعران و نويسندگان برگزار مي‌كرد. توران در ۱۳ سالگي زندگينامه ژاندارك را خواند و در ۱۷ سالگي با خواندن شاهنامه فردوسي با آن پيوند ناگسستني پيدا كرد. او افزون بر آموزش زبان و ادبيات فارسي، از مادر زبان آلماني را نيز فراگرفت. توران ميرهادي پس از يادگيري زبان آلماني به فرا گرفتن زبان‌هاي فرانسه و انگليسي پرداخت و افزون بر نقاشي با موسيقي و ورزش‌هاي گوناگون نيز آشنايي داشت. او بنيانگذار و مسوول طرح فرهنگنامه كودكان و نوجوانان، نخستين كتاب مرجع ايراني براي كودكان و نوجوانان است.
ميرهادي، استاد ادبيات كودكان، نويسنده و متخصص آموزش و پرورش بود كه بيش از ۶۰‌سال در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ كودكي و ادبيات كودكان كوشيد و در اين روند يكي از چهره‌هاي تاثيرگذار بود.
اين شخصيت فرهنگي از سوي موسسه‌ پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان به عنوان نامزد دريافت جايزه «آستريد ليندگرن» سال ۲۰۱۷ انتخاب شد.
ميرهادي در نگارش كتاب‌هاي تعليمات اجتماعي، تاريخ، جغرافي و تعليمات ديني چهارم دبستان، تعليمات اجتماعي و ديني براي كلاس چهارم دبستان و گذري در ادبيات كودكان همكاري داشته است.
او كتاب‌ها و مقاله‌هاي زير را نيز ترجمه كرده است: افسانه چيني براي كودكان، گنجشك كوچولو، رفتار والدين ما بايد چگونه باشد، تفاهم بين‌المللي به وسيله كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان، آنچه از كنگره آموختيم، در باب افسانه‌ها و اسطوره‌ها براي كودكان و نوجوانان (با همكاري ثريا قزل‌اياغ) و مقاله‌هايي در مجله «سپيده فردا»، «ماهنامه آموزش و پرورش»، نشريه‌ها و گزارش‌هاي شوراي كتاب كودك به چاپ رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون