• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3670 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ آبان

واكنش‌هاي مقامات و مسوولان به نتيجه انتخابات امريكا

روحاني: نتيجه انتخابات امريكا اثري در سياست‌هاي ايران ندارد

گروه سياسي


صبح چهارشنبه براي ايرانيان با پيگيري نتايج انتخابات رياست‌جمهوري امريكا شروع شد؛ نتيجه‌اي كه شايد برخي احتمالش را نمي‌دادند و برخي ديگر آن را پيش‌بيني مي‌كردند. با اين همه مقامات و مسوولان ايراني نيز در اظهارنظرهاي متفاوتي از انتخابات امريكا گفتند و تاثيرات آن. هرچند در تحليل علت انتخاب ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا اختلاف‌نظرهايي وجود داشت اما همگي مسوولان متفق‌القول بودند كه اين نتيجه تاثيري بر سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران ندارد؛ موضعي كه نخستين نفر حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران آن را در جلسه هيات دولت اتخاذ كرد. رييس‌جمهوري با بيان اينكه عزت و استقلال ايران در اين است كه مواضع ما فقط از خواست و اراده مردم كشور اثر مي‌پذيرد و با تغييرات در دولت‌هاي خارجي تغيير نمي‌كند، گفت: نتيجه انتخابات امريكا اثري در سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران ندارد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حسن روحاني در جلسه هيات دولت افزود: موقعيت امريكا در جامعه بين‌المللي و افكار عمومي جهان به دليل سياست‌هاي غلط تضعيف شده و شكاف بيشتر با جامعه جهاني و اروپا به اين موقعيت، بيشتر ضربه خواهد زد. وي ادامه داد: نتيجه انتخابات امريكا، نشان التهابات و نبود ثبات داخلي امريكا مدت‌ها باقي خواهد ماند و زمان زيادي مي‌برد كه اين اختلافات و مشكلات داخلي حل ‌شود. رييس شوراي عالي امنيت ملي با اعلام اينكه امروز ديگر امريكا به هيچ‌وجه بيش از گذشته توانايي استفاده از ايران‌هراسي و ايجاد اجماع جهاني عليه ايران را ندارد، خاطرنشان كرد: سياست جمهوري اسلامي ايران در تعامل سازنده با جهان و شكسته شدن تحريم‌هاي هسته‌اي، روابط اقتصادي ايران با همه كشورها را يك مسير رو به رشد و برگشت‌ناپذير قرار داده است. روحاني تاكيد كرد: هوشمندي ايران در توافق هسته‌اي اين بود كه برجام را نه به عنوان توافق با يك كشور يا يك دولت بلكه به عنوان يك قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل تثبيت كرد كه با تصميم يك دولت قابل تغيير نيست.
بازخواني تحليل رهبر انقلاب در مورد راز موفقيت ترامپ آموزنده است
حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهور نيز گفت: شناخت پويايي‌هاي سياست در امريكا دشوار است، اما حتما بهتر از آن است كه فقط به امريكا فحاشي كنيم. به گزارش تسنيم، حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي حسن روحاني در صفحه توييترش درباره رييس‌جمهور شدن دونالد ترامپ در امريكا، نوشته است: اگرچه شناخت پويايي‌هاي سياست و جامعه در امريكا دشوار است، اما حتما بهتر از آن است كه فقط به امريكا فحاشي كنيم و در مواقع حساس غافلگير شويم. آشنا تاكيد كرده كه بازخواني تحليل رهبري انقلاب در مورد راز موفقيت ترامپ براي تحليلگران پرمدعا و پرخطا بسيار آموزنده خواهد بود. مشاور رييس‌جمهور در مطلب ديگري در صفحه فيس‌بوك خود نوشته: ترامپ در نطق پيروزي خود مثبت و متفاوت صحبت كرد. پيام او مثل همه روساي جمهور امريكا در لحظه پيروزي وحدت‌بخش بود. ترامپ سعي كرد به‌طور توامان از قطب‌بندي‌هاي داخلي و جهاني عبور كند. جهان را مخاطب خود قرار داد و گفت: «اميدواريم سردمداران كاخ سفيد به وعده خود عمل كنند و به جاي برجسته كردن دشمني‌ها واختلافات، تعهد خود نسبت به مشتركات جهانشمول انساني را به نمايش بگذارند. اميدواريم در امتداد افق‌هاي نويني كه برجام و اعتمادسازي جهاني ايران گشود، صلح‌سازي منطقه‌اي شتاب بيشتري گرفته و ساكنان جغرافياي ما فرصتي نوين براي ساختن منطقه متفاوت و عاري از همه اشكال تروريسم دولتي و غيردولتي بيابند.» وي گفته است: نفس ناشناخته بودن ترامپ يك فرصت براي «آغازي نو» به وجود مي‌آورد. در جهان عرب و تركيه گفتمان «ايران سوگلي جديد اوباما» مانع پيشرفت برجام در بعد منطقه‌اي بود، اما اكنون مي‌توان شركاي منطقه‌اي و همسايگان ايران را يك بار ديگر مخاطب قرار داد و گفت «صلح هديه ابرقدرت‌هاي برون‌منطقه‌اي نيست، بايد خودمان آن را به وجود آوريم.»
نكته قابل توجه از نگاه معاون سياسي رييس‌جمهور
همچنين معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور، در توييتر خود به انتخاب شدن دونالد ترامپ در رقابت رياست‌جمهوري امريكا واكنش نشان داد. به گزارش مهر، حميد ابوطالبي، معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور در واكنش توييتري به انتخاب دونالد ترامپ نامزد جمهوريخواهان در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، نوشت: «تصويري كه ترامپ در سخنراني اعلام پيروزي به عنوان رييس‌جمهور از خود نشان مي‌داد، با تصوير او در دوران انتخابات متفاوت بود؛ اين نكته‌اي قابل توجه است.»
رفتار ايران متاثر از تغيير حاكميت ديگر كشورها نيست
از سوي ديگر دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: مشي مستقل و رفتار ايران بر‌خلاف برخي كشورهاي منطقه در هيچ مقطع زماني متاثر از تغيير حاكميت در ديگر كشورها نبوده است. به گزارش تسنيم، علي شمخاني نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره انتخابات رياست‌جمهوري امريكا گفت: نتيجه چهل و پنجمين انتخابات رياست‌جمهوري امريكا نشان داد كه سرخوردگي و بي‌اعتمادي اكثريت جامعه به ساختار و رويه‌هاي جاري در اين كشور واقعي و رو به ازدياد است. شمخاني با اشاره به نتايج انتخابات رياست‌جمهوري امريكا كه حاوي پيامي روشن از اعتراض اكثريت جامعه بود، اظهار داشت: فقدان رويكردهاي ايجابي در راي مردم و بي‌اعتنايي به تبليغات سنتي و بي‌محتواي غول‌هاي رسانه‌اي رخداد بسيار مهمي است كه مي‌تواند چالش‌هاي متراكم درون هيات حاكمه اين كشور را بيش از پيش توسعه دهد. وي گفت: بي‌توجهي دولتمردان به خواست اكثريت جامعه كه پيام‌هاي آن به‌وضوح در جنبش وال استريت و اعتراض سركوب‌شده طبقات غيربرخوردار جامعه امريكا بروز يافت، شرايط اجتماعي در اين كشور را غير قابل پيش‌بيني كرده است. دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي در خصوص تاثيرگذاري نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا بر تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي در ابعاد سياسي، امنيتي و اقتصادي، افزود: در تبليغات انتخاباتي كانديداهاي رياست‌جمهوري امريكا بيش از آنكه برنامه و سياست اجرايي اعلام شود، طرفين بر افشاگري و رسوا كردن افراد و احزاب اصلي متمركز بودند و از اين رو هنوز امكان ارايه برآورد دقيقي در اين خصوص وجود ندارد. شمخاني با بي‌تاثير عنوان كردن نتيجه انتخابات امريكا بر سياست‌ها و اقدامات كشورمان در ابعاد سياسي، اقتصادي و امنيتي اظهار داشت: اصولا مشي مستقل و رفتار هوشمندانه جمهوري اسلامي ايران برخلاف برخي كشورهاي منطقه در هيچ مقطع زماني متاثر از تغيير حاكميت در ديگر كشورها نبوده و سياست نه شرقي و نه غربي كشورمان با پشتوانه حمايت مردمي و اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي، مسير روشن خود را بر اساس حكمت، عزت و مصلحت طي خواهد كرد. دبير شوراي عالي امنيت ملي در پايان ابراز اميدواري كرد كه انتخابات اخير امريكا براي دولتمردان اين كشور زمينه ايجاد بازبيني در سياست‌هاي منطبق بر بي‌توجهي به منافع اكثريت و صرف منابع بي‌شمار براي پيگيري سياست‌هاي مبتني بر سلطه‌جويي، مداخله و جنگ و خونريزي در ساير كشورها را فراهم كند.
آنچه مهم است عملكرد و سياست‌هاي اجرايي دولت آينده امريكاست
بهرام قاسمي، سخنگو و رييس مركز ديپلماسي عمومي ورسانه‌اي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوري امريكا گفت: مردم ايران و جمهوري اسلامي ايران از سياست‌ها و رويكرد گذشته دولتمردان امريكا طي دهه‌هاي گذشته تجربيات ناخوشايند و تلخي داشته و دارند. آنچه براي ايران و مردم آن مهم، قابل اعتنا و ملاك در ارزيابي آنها خواهد بود، عملكرد و سياست‌هاي اجرايي دولت آينده امريكاست كه از مواضع و اظهارات تبليغاتي انتخاباتي ايشان در دوران رقابت‌هاي انتخابات از اهميت بيشتري مي‌تواند برخوردار ‌باشد. بهرام قاسمي سياست‌هاي دولت‌هاي گذشته امريكا و مداخلات در امور كشورهاي منطقه را عامل اصلي تشديد خشونت‌، افراط‌گرايي و تشديد و تحريك احساسات مردم مسلمان منطقه دانست. وي همچنين افزود: شرايط ناپايدار و بي‌ثباتي كنوني در منطقه استراتژيك خاورميانه، خليج فارس، خليج عدن و درياي سرخ و تهديدهاي ناشي از ترويج خشونت و افراطي‌گري و گسترش تفكرات منحط و خطرناك و تروريستي انواع گروه‌ها مانند داعش كه جمهوري اسلامي ايران در خط مقدم مقابله با آن قرار دارد، همگي گوياي لزوم بازنگري و بازانديشي جدي در سياست منطقه‌اي امريكاست.
انتخاب ترامپ، نشانه‌اي به خارج از مرزهاي ايالات متحده است
رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: ترامپ نشان داده بود كه مي‌تواند پديده‌اي در عالم سياست شود و خلاف افكار عمومي در بسياري از نقاط جهان، مردم امريكا او را برگزيدند. به گزارش ايلنا، غلامرضا تاجگردون گفت: بايد توجه كنيم كه انتخاب ترامپ بيش از آنكه علامتي به داخل امريكا باشد، نشانه‌اي است به خارج از مرزهاي ايالات متحده. از طرفي با وجود اينكه اروپا و امريكا همسويي معناداري داشتند، امروز به نظر مي‌رسد اين همسويي آن‌چنان پايدار نبوده، مگر اينكه اروپاييان تغيير روش دهند. اين انتخابات نشان داد كه برخلاف آنچه گفته مي‌شود ملت امريكا نيز اشتباه مي‌كنند و آنها آن‌چنان با رفتار اعتدالي دولت امريكا همراه نبودند و انتخاب ترامپ نشان داد اين رفتار براي ملت امريكا ميمون نبوده است.
در امور داخلي ديگر كشور‌ها
دخالت نمي‌كنيم
وزير خارجه كشورمان در واكنش به اعلام نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا گفت: آنچه امريكا به عنوان يك تعهد بين‌المللي چند جانبه در برجام پذيرفته است را بايد اجرا كند. محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان كه در روماني به سر مي‌برد در واكنش به اعلام نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا گفت: ما در امور داخلي ديگر كشور‌ها دخالت نمي‌كنيم. اين انتخاب مردم امريكاست؛ اما هر كس رييس‌جمهور امريكا باشد بايد واقعيات جهان و منطقه ما را به درستي بشناسد و با آن با واقع‌گرايي مواجه شود. وي ادامه داد: ايران و امريكا روابط سياسي ندارند، اما آنچه امريكا به عنوان يك تعهد بين‌المللي چند جانبه در برجام پذيرفته است را بايد اجرا كند.
امريكايي‌ها بسيار مودب‌تر از بعضي ايراني‌ها نتيجه انتخابات را پذيرفتند
دبيركل جامعه روحانيت مبارز گفت: امريكايي‌ها بسيار مودب‌تر از بعضي ايراني‌ها نتيجه انتخابات را پذيرفتند. به گزارش فارس، آيت‌الله موحدي كرماني دبيركل جامعه روحانيت مبارز در حاشيه مراسم ختم حجت‌الاسلام جعفر شجوني، عضو فقيد جامعه روحانيت مبارز در جمع خبرنگاران گفت: امريكايي‌ها بسيار مودب‌تر از بعضي ايراني‌ها نتيجه انتخابات را پذيرفتند. همچنين قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز با تاكيد بر اينكه ترامپ يا كلينتون در سياست‌هاي كلي امريكا تاثيري ندارند، گفت: نظام امريكا را افراد ديگري مديريت مي‌كنند و امريكايي‌ها بايد سياست‌هاي خود را با ايران تنظيم كنند و ايران سياست‌هاي خود را با امريكا تنظيم نمي‌كند. سيدرضا تقوي، قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز در پاسخ به سوالي پيرامون اظهارنظر جديد نتانياهو مبني بر دوست واقعي بودن ترامپ با اسراييل گفت: در سياست‌هاي كلي امريكا چه ترامپ و چه كلينتون هيچ تاثيري ندارند و با وجود اينكه برخي خيال مي‌كنند ترامپ بيايد به‌گونه‌اي ديگر خواهد شد افراد ديگري نظام امريكا را در پشت صحنه اداره و سياست‌گذاري مي‌كنند. وي همچنين درخصوص آينده برجام پس از انتخاب ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا اظهار داشت: موضع ايران دقيقا روبه‌روي امريكا مشخص است و آنهايي كه در راس رياست‌جمهوري امريكا قرار مي‌گيرند بايد خود را با سياست‌هاي ايران تنظيم كنند نه اينكه ايران سياست‌هاي خود را با امريكا تنظيم كند. قائم‌مقام جامعه روحانيت در پايان تاكيد كرد: آنهايي كه در صحنه هستند عاملي از سياست‌هايي است كه در پشت صحنه پايه‌گذاري مي‌شود و روساي جمهور به آن عمل مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون