• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3670 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ آبان

پاسخ معاون فرهنگي قوه قضاييه به اظهارات جنتي:

در مورد لغو كنسرت‌ها بزرگ‌نمايي شد

از فرهنگ، سياست‌زدايي شود

گروه سياسي| علي جنتي هنگام خداحافظي از وزارت ارشاد دل پر دردي داشت و سخناني گفت كه بسياري به آن به چشم افشاگري نگاه مي‌كردند. وزير سابق ارشاد گفته بود اتاق‌هاي فكر براي تخريب فعاليت‌هاي دولت يازدهم در حوزه فرهنگ وجود دارد. حرف‌هايي كه شبيه آن پيش از اين هم گفته شده بود نه تنها در حوزه فرهنگ كه در همه حوزه‌ها. چند ماه پيش بود كه سخنگوي دولت در يكي از نشست‌هاي خبري اين موضوع را مطرح كرده بود و از وجود اتاق‌هاي فكر عليه دولت سخن گفته بود، اتاق‌هايي كه هر هفته جلسه مي‌گذارند تا تعيين كنند در هفته آينده روي كدام سوژه عليه دولت عمليات تخريبي بروند، موضوعي كه برخي از آن با عنوان شنبه‌هاي تخريب نام بردند. ماجراي قم كه علم شد و بسياري از چهره‌هاي ديني پيش از آنكه از وزارت ارشاد درمورد آن توضيح بخواهند به نوعي طومار معاونت ارشاد قم را پيچيدند، همان موقع علي جنتي لب به گلايه باز كرد و گفت عده‌اي به عمد در كنسرت‌ها و برنامه‌ها عكس‌ها و فيلم‌هايي را تهيه مي‌كنند و به دفتر مراجع مي‌برند تا عليه وزارت ارشاد از آنها استفاده شود. با اين حساب علي جنتي پيش از اين هم از وجود گروهي كه براي وزارت ارشاد دردسر ايجاد مي‌كردند سخن گفته بود اما در روز توديع خود بود كه به شكل رسمي از وجود اتاق‌هاي فكر سخن گفت. اكنون معاون فرهنگي قوه‌قضاييه نسبت به اين صحبت‌ها واكنش نشان داده و پاسخ علي جنتي را مي‌دهد. او معتقد است در مورد لغو كنسرت‌ها بزرگ نمايي شد و اين كار با اهداف سياسي هم صورت گرفته است. هادي صادقي حتي موضوع را ريشه‌اي‌تر نيز مي‌بيند و معتقد است اصلي‌ترين آفتي كه در بخش فرهنگ وجود دارد از فرهنگ سياسي كشور نشأت مي‌گيرد. نكته جالب اينجاست كه بسياري از كساني كه از روش‌ها و منش‌هاي منتقدان دولت در حوزه فرهنگي انتقاد مي‌كنند نيز همين دليل را مي‌آورند و معتقدند برخي گروه‌ها و جناح‌ها و از جمله مخالفان دولت فرهنگ را نيز سياسي مي‌بينند. حال به نظر مي‌رسد منتقدان و حاميان دولت در يك موضوع به اشتراك رسيده باشند، اينكه فرهنگ نبايد سياسي باشد. با همه اين صحبت‌ها اما به نظر مي‌رسد دست كم امروز همه به يك نقطه واحد رسيده‌اند، اينكه حوزه فرهنگ مشكلات جدي دارد، حال در اين ميان هر كسي از ظن خود يار مي‌شود و مشكلات را از ديد خود مي‌بيند. معاون فرهنگي قوه قضاييه هم از ديد خود مشكل را مي‌بيند و برايش راهكار ارايه مي‌دهد. او معتقد است بايد گرد و غبار سياست را از فرهنگ زدود، به بيان ديگر سياست‌زدايي از فرهنگ اما بلافاصله تاكيد مي‌كند كه اين سياست‌زدايي به معناي عملكرد غيرانقلابي نيست. اين روزها بسياري از چهره‌ها و مسوولان حرف‌هايي را مي‌زنند و بعد از انعكاس بد آن گلايه مي‌كنند اما به نظر مي‌رسد صادقي حواسش جمع است، سياست‌زدايي به علاوه انقلابي گري.
درمورد كنسرت‌ها بزرگ نمايي كردند
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام صادقي در واكنش به صحبت‌هاي جنتي مبني بر وجود اتاق‌هاي فكر براي تخريب فعاليت‌هاي دولت يازدهم در حوزه فرهنگ گفت: اصلي‌ترين آفتي كه در بخش فرهنگ وجود دارد از فرهنگ سياسي كشور نشأت مي‌گيرد. وي ادامه داد: سياست‌زدگي فرهنگي امروز وجود دارد و همين مساله باعث شده ما همه مسائل اصلي را از دريچه تنگ جناحي و سياسي نگاه كنيم و اين نوع نگاه كردن به فرهنگ آفت بزرگي است. صادقي با اشاره به اينكه بايد اين وضعيت اصلاح شود، گفت: اگر مي‌خواهيم اصلاحي در اين بخش صورت بگيرد بايد كساني كه دلسوز هستند؛ به مسائل فرهنگي فارغ از مسائل سياسي نگاه كنند. وي ادامه داد: در سال هزاران كنسرت برگزار مي‌شود و از ميان آنها چند كنسرت لغو مي‌شود چرا بايد لغو شدن چند كنسرت بيش از حد بزرگنمايي شود و براي آن هياهو به وجود بيايد. معلوم مي‌شود هدف از اين هياهوها برخورد سياسي است. صادقي ادامه داد: به‌طور مسائل در حوزه رسانه‌ها و نشريات امروز رسانه‌هاي زيادي داريم كه به خوبي فعاليت مي‌كنند حال ممكن است چند نشريه به دليل تخلف توقيف شوند يا چند كتاب مجوز نگيرند. نبايد اين مسائل را بسيار بزرگ جلوه داد. معاون فرهنگي قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه جلوگيري جايي صورت مي‌گيرد كه خلافي صورت گرفته يا احتمال خلاف جدي است، گفت: ممكن است در روند برگزاري يك كنسرت احتمال كاملا جدي و قطعي وجود داشته باشد كه تخلفي صورت بگيرد. بايد از اين مساله پيشگيري و جلوگيري شود اما نبايد بزرگنمايي كرد. وي ادامه داد: من صرف‌نظر از هرگونه گرايش سياسي معتقدم اين بزرگنمايي‌ها با هدف بهره‌برداري سياسي است حال هر گروهي كه مي‌خواهد اين بزرگنمايي را انجام بدهد؛ اين مساله آفت بزرگي است.
 صادقي افزود: اين بزرگنمايي نه تنها در بخش فرهنگ بلكه درباره مسائل ديگر نيز وجود دارد مثلا در مورد فساد اقتصادي و مبارزه با آن بحث‌هاي طولاني مي‌شود كه به نوعي بزرگنمايي است. وي ادامه داد: حرف‌ها و جنجال‌هايي كه پيرامون مفاسد اقتصادي و مبارزه با آن امروز از طرف برخي از افراد مطرح مي‌شود به نوعي از بيرون از كشور رصد مي‌شود و گروهي از بيرون از كشور مي‌خواهند اين نظام را از درون تهي نشان بدهند. معاون فرهنگي قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه قطعا وظيفه اين قوه مبارزه با فساد است، گفت: در اينكه قوه قضاييه با فساد مبارزه و آن را ريشه كن كند شك و ترديدي وجود ندارد اما آيا بايد اين روند مبارزه را دايم در بوق و كرنا كرد. وي ادامه داد: متاسفانه ما بسياري از كارهاي مثبت و خوب را در بوق و كرنا نمي‌كنيم و فقط به كارهاي منفي مي‌پردازيم و اين مساله به كل جامعه ضربه مي‌زند. صادقي درباره راهكار حل اين مسائل گفت: بايد در بخش فرهنگ از مسائل فرهنگي سياست‌زدايي كرد البته اين سياست‌زدايي به معناي اين نيست كه غيرانقلابي رفتار كنيم بلكه بايد در بخش فرهنگ غيرجناحي رفتار كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون