• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3670 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ آبان

علي مطهري، نايب‌رييس مجلس:

نمي‌توان نيروهاي كارآمد را طرد كرد و در نهايت چند نفر تندرو بمانند

گروه سياسي| روز گذشته حضور علي مطهري، نايب‌رييس مجلس در نمايشگاه مطبوعات فرصتي بود كه او به شكلي مبسوط به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. او اگرچه به دايره وسيعي از سوالات از رفع حصر و ممنوع‌التصويري خاتمي تا فعاليت موسسات مالي همچون ثامن پاسخ داده است اما طبيعي بود كه وقتي رسيدن او به خبرنگاران مصادف با پيروزي عجيب و شوكه‌آور ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا باشد نخستين سوالات از او هم درباره اين رويداد سياسي خواهد بود. او معتقد است رياست‌جمهوري ترامپ به نفع ايران خواهد بود. آنطور كه ايسنا از نشست خبر مطهري در غرفه اين خبرگزاري گزارش داده است مطهري گفته است در مجموع با توجه به مواضعي كه ايشان در دوره تبليغات داشتند من فكر مي‌كنم رياست‌جمهوري ايشان براي ايران مفيدتر است تا اينكه خانم كلينتون انتخاب مي‌شد. به خاطر اينكه دموكرات‌ها با برنامه‌ريزي دقيق‌تري حركت مي‌كنند و با پنبه سر مي‌برند. به گفته مطهري ترامپ اولا صداقت بيشتري دارد و مواضعش درباره سوريه مواضع خوبي بود. او همچنين نسبت به عربستان نگاه خوبي ندارد و مايل به روابط خوب با روسيه است البته من فكر مي‌كنم مخالفت ترامپ با برجام هم به نفع ايران است و آنها در عمل نمي‌توانند كاري بكنند. در مجموع فكر مي‌كنم رياست‌جمهوري ترامپ به نفع ايران است.
دولت بايد نسبت به منتقدان
سعه صدر داشته باشد
اما گذشته از اظهارات او درباره رياست‌جمهوري ترامپ، علي مطهري به سوالات زيادي درباره سياست داخلي و اوضاع اقتصادي ايران هم پاسخ داد. مطهري با اشاره به جلسه اخيرش با دانشجويان درباره ممنوع‌التصويري خاتمي گفت: در جلسه‌اي دانشجويان انتقادي درباره نوع رفتار قوه قضاييه و برخي نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي با نشريات دانشجويي داشتند و گله مي‌كردند كه اگر اسم خاتمي را جايي در نشريه آورده باشيم اين موضع موجب ما گفتيم اصل ممنوع‌التصويري و ممنوعيت نقل مطلب بدون حكم قضايي قانوني نيست لذا به راه خود ادامه دهيد. او درباره اظهارات اخير رييس‌جمهور و رييس قوه قضاييه نيز گفت: آنجايي كه احيانا دولت خواستار برخورد با برخي مطبوعات است جايي است كه جرمي رخ مي‌دهد و تهمت و دروغي گفته مي‌شود يا اينكه توهين و هتاكي شديدي صورت مي‌گيرد كه گاهي دولت درخواست برخورد دارد. اگرچه شخصا معتقدم دولت بايد نسبت به منتقدان سعه‌صدر داشته باشد و به توهين و هتاكي‌ها توجه نكند. اما آنجايي كه از آزادي بيان دفاع مي‌كردند و از ايجاد مسووليت انتقاد داشتند مقصودشان روزنامه‌ها و رسانه‌هايي بود كه گاهي به خاطر اظهار عقيده مورد توقيف يا لغو امتياز قرار مي‌گيرند. نايب‌رييس مجلس ادامه داد: ما خط قرمزهاي مصنوعي ايجاد كرده‌ايم كه كسي نبايد وارد اين خطوط قرمز شود مثل حصر خانگي و ممنوع‌التصويري و مواردي شبيه آنچه كه اروپايي‌ها راجع به هولوكاست داشتند و ما نسبت به آن انتقاد داريم. در واقع ما با اين خط قرمزهاي مصنوعي رسانه‌ها را تحت فشار گذاشته‌ايم. آنجايي كه دولت خواستار برخورد است در موارد توهين و هتاكي، اما پاسخ رييس قوه قضاييه پاسخ قابل قبولي نبود، ايشان گفتند آزادي بيان در حد معقول و منطقي وجود دارد. در حالي كه اينطور نيست و هر رسانه‌اي درباره خطوط قرمز مصنوعي صحبت كند با او برخورد مي‌شود. ما شاهد اين هستيم كه انتقاد از قوه قضاييه كشور ما با برخورد مواجه مي‌شود و كمتر رسانه‌اي جرات دارد از قوه قضاييه انتقاد كند.
علي مطهري درباره تلاش‌هاي نمايندگان در جهت رفع حصر نيز گفت: ما گاهي نظر خودمان را درباره رفع حصر اعلام مي‌كنيم اما اينكه در عمل چقدر تاثير داشته باشد به تصميم مقامات عالي بستگي دارد. البته اين حرف‌ها در افكار عمومي بي تاثير نيست. نكته مهم اين است كه چون نظر بزرگان و مقامات عالي بر ادامه حصر است ساير مقامات به اين موضوع وارد نمي‌شوند. مطهري در پاسخ به سوالي در اين باره كه روحاني با بليت اصلاح‌طلبان توانست رييس‌جمهور شود اما حتي از رفع حصر صحبت نمي‌كند، گفت: روحاني هم فعاليت‌هايي داشته است در زمينه رفع حصر، چند بار با صحبت‌هايي كردند و يا حتي ممنوع‌التصويري. اگرچه بنده معتقدم از همان ابتدا بايد قوي‌تر عمل مي‌كرد. يك مقدار منفعل عمل كرد و اين نقدي است كه به ايشان وارد است.
فتنه دو سر داشت
نماينده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بعد از راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي دولت گفته شد كه مجلس كانون فتنه است، اظهار كرد: اين نوع اظهارات ناشي از يك نوع برداشت غلطي است كه از فتنه دارند. در واقع فتنه را يك طرفه آن هم موسوي و كروبي مي‌دانند؛ در حالي كه فتنه دو سر داشت. يك سر موسوي و كروبي بودند كه در طولاني كردن اعتراضات‌شان خطا كردند و يك سر ديگر اينكه رييس‌جمهور سابق و برخي از اعضاي شوراي نگهبان هم نقش داشتند. در واقع بايد دو طرف را ببينيم. نمي‌توان هر كسي را كه اعتراضي داشت بگوييم فتنه‌گر است. مطهري افزود: اين كار غلطي است، نمي‌توان نيروهاي كارآمد را طرد كرد و در نهايت چند نفر آدم تندرو باقي بمانند. لذا مجلس در روز راي اعتماد كار درستي كرد. مطهري درباره پرونده نرگس محمدي يادآور شد: ما 17 نفر از نمايندگان مجلس نامه‌اي به قوه قضاييه نوشتيم و خلاصه حرف‌مان اين بود كه بين جرم و مجازات ايشان تناسبي وجود ندارد و لازم است توضيحي در اين رابطه داده شود.
بسياري از فسادهاي مالي مربوط به رودربايستي نهادهاي نظارتي است
او در پاسخ به سوال ديگري درباره ضرورت قانون‌گذاري براي مباحث اقتصادي و همچنين بحران آب و محيط زيست، گفت: در موضوعات اقتصادي چندان نيازي به قانون‌گذاري نيست. مشكل در اجراي قانون است. مشكل در رودربايستي‌هايي است كه داريم. مطهري به موضوع ثامن اشاره كرد و گفت: در واقع اين موسسه يك تعاوني فرش بوده كه در سبزوار فعاليت مي‌كرده و به تدريج تبليغاتي را در صداوسيما داشته كه ديگران تصور مي‌كردند به آستان رضوي مربوط است و يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر هم پول‌هاي‌شان را سرمايه‌گذاري كرده بودند. بنابراين، معتقدم بسياري از فسادهاي مالي مربوط به رودربايستي‌هايي است كه نهادهاي نظارتي و مسوول انجام مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون