• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3670 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ آبان

بازرگاني كه بازار را به هم ريخت

راي مردم امريكا و موفقيت دونالد ترامپ، يك بازرگان ميليونر، بازار را در جهان به هم ريخت تا هم قيمت طلا بالا برود و هم ارزش طلاي سياه در بازار جهاني كاهش يابد.
روز گذشته، چهارشنبه، در حالي آغاز شد كه خبر پيروزي ترامپ بر كلينتون، همه را شگفت زده كرده بود و همين امر به سرعت تاثير خود را بر بازار طلا گذاشت. سكه تمام‌بهار آزادي طرح جديد با افزايش قيمت هفده هزار توماني، يك ميليون و 134 هزار تومان خريد و فروش شد و سكه تمام بهار آزادي طرح قديم هم در حالي يك ميليون و 127 هزار تومان معامله شد كه اين مهم حاكي از افزايش قيمتي مشابه با سكه طرح جديد است. نيم سكه و ربع سكه به ترتيب 570 هزار تومان و 300 هزار تومان ارزش‌گذاري شدند و هر سكه يك گرمي نيز 190 هزار تومان به بازار عرضه شد.
از سوي ديگر نفت در بازارهاي جهاني نفت خام امريكا با 78 سنت كاهش بشكه‌اي 20/44 دلار فروخته شد و نفت برنت نيز با 76 سنت كاهش 28/45 دلار در هر بشكه معامله شد. باب تاكاي، رييس شركت سوميتومو گلوبال ريسرچ در توكيو با اشاره به راي انگليسي‌ها به خروج از اتحاديه اروپا در ژوئن گذشته كه بازارها را با بحران مواجه كرد، گفت: «اين لحظات دقيقا يادآور لحظات برگزيت است و بسيار مضطرب‌كننده.» كاهش قيمت نفت همراه با افزايش قيمت طلا رخ داده است. طلا بهشت امن قديمي براي سرمايه‌گذاران است به ويژه زماني‌كه ريسك اقتصادي بالا است و بعد از پيروزي ترامپ دلار نيز در برابر سبدي از ارزهاي بين‌المللي افت كرد. نرخ اونس هم در بازارهاي جهاني با افزايش 24 دلاري، هزار و 300 دلار شد. به گزارش جام‌جم، محمد كشتي آراي افزود: انتخاب ترامپ به رياست‌جمهوري امريكا باعث افزايش 50 دلاري قيمت جهاني طلا و سقوط ارزش سهام امريكا و ساير بازارهاي سرمايه جهاني و همچنين قيمت نفت شد. وي در پاسخ به اين پرسش كه اين افزايش قيمت تا چه مدت در بازار ادامه خواهد داشت گفت: فعلا نامشخص است و تبعات اين شوك در ساعات آينده مشخص مي‌شود.
در بازار ارز جهاني و با توجه به پيروزي ترامپ پزو، واحد پول مكزيك سقوط هشت درصدي را تجربه كرد. بازار ارز به مانند گذشته بازهم تحت‌الشعاع اخبار تاثيرگذار به ويژه در حوزه سياسي قرار گرفت. اين در حالي است كه با افزايش نرخ دلار در بازار و غيرقابل پيش‌بيني بودن وضعيت در زمان پيش رو بسياري از صرافي‌ها فروش اين ارز را متوقف كرده و قيمت‌ها نيز تا بيش از ۳۶۷۰ تومان پيش رفته است. به گزارش ايسنا صرافي‌ها عنوان كرده‌اند كه تا يكي دو روز آينده اين جو موجود در بازار ارز از بين رفته و شرايط مي‌تواند به حالت عادي برگردد از سوي ديگر دلار فروشان آزاد (دلالان بازار ارز) گاها قيمت‌هايي بالاتر از آنچه صرافي‌ها روي تابلوهاي خود قرارداده‌اند اعلام مي‌كنند ولي در مجموع هر دو گروه منتظر افزايش قيمت هستند از اين رو ترجيح مي‌دهند اگر اكنون نرخ‌ها پايين‌تر است فروشي نداشته باشند و در زمان رشد بيشتر قيمت‌ها دلار را با قيمت بيشتري به فروش برسانند. با همه اين تفاسير نرخ دلار امريكا سه هزار و 651 تومان اعلام شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون