اطمينان نعمتزاده
از قراردادهاي خودرويي
امضا بدون پيششرط انتخاباتي
گروه اقتصادي
اين روزها بخش مهمي از سوالات به موضوع انتخابات امريكا باز ميگردد. گويا هيچ فرقي ندارد كه توليد داخلي باشد يا همكاري بينالمللي. حتي قراردادهاي امضا شده با مشخص شدن نتايج انتخابات امريكا وارد فاز ترديد شدهاند.
فرقي ندارد قراردادهاي خودرويي باشد يا صنعتي. حتي قراردادهاي خريد خارجي از جمله خريد هواپيما و اجراي پروژههاي نفتي همگي اين روزها در ترديد اجرايي شدن و نشدن قراردارند. موضوعي كه در نتيجه گفتههاي دونالد ترامپ در جريان رقابتهاي انتخاباتي مطرح شده و موجب نگراني خيليها شده است. اگرچه تا 70 روز ديگر سكان كاخ سفيد در اختيار باراك اوباما باقي خواهد ماند، اما مسوولان ايراني هم نشان ميدهند كه چندان هم نگران آمدن ترامپ نيستند. خيلي از آنها در حاشيه بازديد از نمايشگاه مطبوعات تاكيد كردند كه اين انتخابات تاثيري براقتصاد ايران ندارد و حتي قراردادهاي پسابرجامي را هم تحت تاثير قرار نخواهد داد.
شايد به همين دليل بود كه محمد رضا نعمتزاده، وزير صنعت، معدن و تجارت وقتي به نمايشگاه مطبوعات آمد، در نشست خبرياش اول از همه روي اين موضوع اعلام نظر كرد و گفت: «انتخابات امريكا تاثيري در قراردادهاي خودرويي ندارد؛ در قراردادها زير بار هيچگونه شرط و شروطي نرفتيم و حتي يك كلمه از برجام هم در قراردادها نيامده و ما قراردادها را تحت هر شرايطي اجرايي ميكنيم. توافق ما فقط با امريكا نيست؛ بلكه كشورهاي 1+5 هم در اين توافق حضور داشتند؛ بنابراين يكطرفه نميتواند لغو شود. اين تصميم بينالمللي در سطح سازمان ملل مطرح شد.»
نعمتزاده در عين حال بدون اينكه اشارهاي به آمار حداقل 6 ماه گذشته كند با اتكا به آمار سه ماهه ابتداي سال جاري از رشد 2/4 درصدي صنعت خبر داد و اين را عاملي خواند براي رفع ركود و مشكلات واحدهاي صنعتي و گفت: «كارخانجاتي كه مشكل فروش محصولات خود را داشتند، به مرور مشكلاتشان برطرف شده و يك به يك شاهد خروج صنايع از ركود هستيم. پس از برجام، يكي از اولويتهاي ما جذب سرمايههاي خارجي است، در اين خصوص به ويژه در بخش خودرو كه نياز ما است اين رويكرد را دنبال كرديم و ايران خودرو توانست با يك شركت اروپايي مشاركت 50 - 50 داشته باشد كه اين پروژه مشاركتي به پيشرفت 61 درصد رسيده است.»
مذاكره رنو با سايپا
نعمتزاده تاكيد كرد: « همچنين سايپا با شركت ديگري به توافق رسيد و مذاكرات و همكاريهاي خود را آغاز كردهاند؛ ما نيز از سايپا به طور همزمان خواهش كرده بوديم كه با رنو وارد مذاكره شود اما از آنجايي كه اين مساله طول كشيد، ايدرو به عنوان يك سازمان توسعهاي وارد مذاكره با رنو شد. رنو در گذشته خودش با سايپا و ايران خودرو همكاري داشت به طوري كه رنو با وجود اينكه از آن طرف يك شركت واحد بود، از اين طرف با دو شركت به طور جداگانه همكاري داشت و اين باعث شده بود تا سايپا و ايران خودرو به جان هم بيفتند؛ اين رويه دوباره داشت تكرار ميشد كه با آمدن ايدرو، ما تلاش كرديم رنو به صورت واحد وارد ايران شود و بعدا ايدرو ميتواند سهامش را واگذار كند.»
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه برخي گفتند ايدرو نميتواند بيشتر از 20 درصد سرمايهگذاري كند كه اين درست نيست، گفت: «اين قانون براي شركتهاي دولتي است در حالي كه ايدرو يك سازمان توسعهاي است و ميتواند حتي تا 99 و 100درصد هم سرمايهگذاري كند. چارچوب همكاريهاي ايدرو با رنو مشخص شده، اما هنوز قرارداد منعقد نشده است، پيشبيني ميكنم ظرف يك تا دو ماه آينده اين قرارداد منعقد شود. هنوز قرارداد رنو مورد تاييد هيات عالي نظارت بر سرمايهگذاري خارجي قرار نگرفته اما قرارداد سيتروئن و پژو مورد تاييد اين هيات قرار گرفته است. در 7 ماهه نخست امسال، 37 طرح سرمايهگذاري مستقيم خارجي در اين هيات عالي تصويب شده و در مجموع يك ميليارد و 400 ميليون يورو سرمايهگذاري مستقيم خارجي به تصويب رسيده كه اين رقم به جز قرارداد رنو است.»
بحثي در مورد خسارت رنو به ايران وجود ندارد
يكي از موضوعات قابل توجه در نشست وزير صنعت، بياطلاعي وي از رقم خسارت رنو به ايران بود، گويا وزير هم همچون پيمان كارگر، مديرعامل رنو در ايران از اين خسارت بياطلاع هستند اين در حالي است كه تاكنون بارها در مورد اين موضوع صحبت شده و رييس تحقيق و تفحص هم در مورد آن بارها صحبت كرده است. نعمتزاده در پاسخ به اين سوال كه چرا در تفاهمنامه جديد ايدرو و رنو اين موضوع عنوان نشده است، اظهار داشت: «اين موضوع كه شما ميفرماييد مربوط به قرارداد قبلي است و ارتباطي به قرارداد جديد رنو و ايدرو ندارد. ما در قرارداد جديد اشكالات قرارداد گذشته را برطرف كردهايم و اولويت را به سرمايهگذاري مشترك قرار دادهايم. در قرارداد جديد ايدرو و رنو تاسيس كارخانه موتورسازي و گيربكسسازي پيشبيني شده است، تحقيق و تفحص مرجع حقوقي نيست بالاخره هر دو طرف در مذاكرات جديد ميتوانند اشكالات قبلي را عنوان و سعي در برطرف كردن آنها كنند اما در مجموع بايد بگويم ما در قرارداد جديد صحبتي در مورد قرارداد قبلي رنو با سايپا مطرح نكرديم. من متن گزارش تحقيق و تفحص از صنعت خودرو را به صورت كامل خواندهام در اين گزارش هيچ عددي مبني بر خسارت وارده رنو به صنعت خودروي ايران عنوان نشده است.»
مخالف حذف برند پيكان بودم
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه «من مخالف حذف برند پيكان بودم»، گفت: «قرار نيست تا پايان امسال توليد خودرويي متوقف شود، اما در كل ما برنامه توقف توليد پلتفرمهاي قديمي و جايگزيني آنها با پلتفرمهاي ارتقا يافته و جديد را داريم. در ماههاي گذشته با وزراي خارجه فرانسه و آلمان مذاكراتي داشتيم كه آنها گله ميكردند كه چرا امريكا خوب عمل نميكند و ما بايد حقمان را در توسعه تجارت با ايران طلب كنيم؛ اين بسيار خوب است كه فضاي بينالمللي به سمتي رفته كه كشورهاي ديگر به دنبال افزايش ارتباط با ايران هستند.
به گفته وي، سرمايه در گردش ارزي براي صادركنندگان پيشبيني شده است، صد ميليون يورو در اختيار بانك توسعه صادرات قرار داده شده كه تا يك ميليارد يورو هم ميتواند اضافه شود. همچنين يك ميليارد دلار به صورت تسهيلات به خريداران خارجي داده ميشود كه قابل افزايش تا دو ميليارد دلار است كه البته اين رقم تاكنون اختصاص نيافته است. به اعتقاد من صادرات حكم نخ تسبيح را دارد كه با محكم شدن آن، رونق بخش توليد و بهبود فضاي رقابتي ايجاد
خواهد شد.
نعمتزاده در مورد بسته حمايت از صادرات غيرنفتي گفت: « اخيرا نرخ سود تسهيلات را به 11 رسانديم كه قبلا 16درصد بود و سازمان برنامه و بودجه بايد مبلغي كه در قانون پيشبيني كرديم، تخصيص دهد.»
اين وزير كابينه در خصوص كاهش صادرات در حوزه صنعت و عدم تاثير بسته خروج از ركود دولت در اين بخش نيز گفت: «كاهش صادرات را قبول ندارم؛ البته در بخشهايي مانند سيمان كاهش صادرات داشته باشيم كه آن هم، به دليل ناامني بازارهاي صادراتي ما و همين طور كاهش قدرت خريد اين كشورها به دليل افت قيمت نفت است. سياستهاي اقتصاد مقاومتي، عصاره كليه سياستهاي مناسبي است كه در طول اين انقلاب توانستيم آنها را تدوين و تجربه كنيم. مباني روز اقتصاد جهان در 24 سياست كلي اقتصاد مقاومتي تجميع شده و اين سياستها، هماهنگي كاملي با اصول و قوانين بالادستي كشور و همچنين تجربيات و علم روز جهان دارد.»