• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3693 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ آذر

علم الهدي:

دشمن روحاني نيستم

در مقابل خرابكاري وزرا نمي‌توانم سكوت كنم

گروه سياسي| امام جمعه‌اي كه در چند ماه گذشته موضوعات زيادي براي دولت روحاني دست و پا كرده، حتي برخي استعفاي وزير ارشاد را هم در راستاي حواشي به وجود آمده در مورد نظرات او مي‌دانند، اكنون مي‌گويد دشمن حسن روحاني نيست. علم‌الهدي نامي است كه چند وقتي است كه در صدر اخبار زياد به چشم مي‌خورد. نظرات و اظهارات او از سال‌ها پيش براي بسياري روشن و واضح بوده است. اگرچه خودش مي‌گويد امام جمعه جايگاهي فراجناحي است اما حقيقت است كه نه تنها او كه بسياري از امامان جمعه تلاش براي پنهان نگه داشتن اين خط و فكر سياسي خود ندارند و به راحتي از تريبون نماز جمعه اين مساله را بيان مي‌كنند. در چند ماه گذشته اما چالش ميان امام جمعه مشهد و دولت به بالاترين حد ممكن خود رسيد و حتي كار به جايي رسيد كه مجلس هم نسبت به اتفاقاتي كه در مشهد و لغو زنجيره‌اي كنسرت‌ها رخ داد واكنش نشان داد كه در صريح‌ترين آنها علي مطهري از نقض قانون گله كرد و اينكه اگر كنسرتي در ساير شهرهاي ايران آزاد است دليل براي لغو آن در مشهد وجود ندارد و واژه‌اي را به كار برد كه با استقبال كاربران شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شد و تا چند روز بحث داغ ميان‌شان بود. علي مطهري گفته بود مگر كشور فدرالي است كه كنسرت در يك جا مانعي نداشته باشد و در جاي ديگر ممنوع. علم الهدي در گفت‌وگويي كه با تسنيم داشته اگرچه سر بسته اما نسبت به اين اظهارات واكنش نشان داده است. او مي‌گويد: از همين شوراي شهر بپرسيد، از نمايندگان مجلس بپرسيد آيا كمتر از يك دانه گندم براي منافع شخصي من قدمي برداشته‌اند؟ آيا من درخواستي از آنها داشته‌ام؟ اينها را مردم انتخاب كرده‌اند؟ اين سخن توهين به مردم شريف مشهد است. مردم دوست دارند هركسي را براي مسووليت‌هاي متعدد شهري و استاني و ملي و فراملي بر گزينند. ممكن است اين افراد از يك فكر و سليقه باشند يا متعدد باشند. نمي‌توان به واسطه اينكه بعضي از اين جريانات همفكر هستند مردم را زير سوال برد. آنچه اصالت دارد راي مردم است نه تعدد سلايق. او تاكيد مي‌كند كه به مسوولان مشهد تنها توصيه مي‌كند و ادامه مي‌دهد: بنده هيچگاه به هيچ يك از مسوولان محترم شهري يا استاني يا ملي و فراملي نگفتم فلان كار را بكنيد يا نكنيد. البته به اين معنا نيست هر كاري كردند مورد تاييد بنده باشد. اينها خودشان مستقل عمل مي‌كنند. بنده در جلسات و ملاقات‌هايي كه با اين عزيزان دارم فقط نكته‌اي، انتقادي يا توصيه‌اي به صلاح عمومي كه به نظرم درست است مطرح مي‌كنم و استدلالم را هم ارايه مي‌دهم. اين عزيزان هم كار كارشناسي خودشان را روي آن انجام مي‌دهند يا مي‌پذيرند و اجرا مي‌كنند يا بنا به استدلال و مستنداتي نمي‌پذيرند و اجرا نمي‌كنند خودشان مسوول هستند و بايد در برابر خدا، مردم و قانون پاسخگو باشند.
دشمن روحاني نيستم
بگو مگوهايي كه اين اواخر از تريبون‌هاي رسمي ميان حسن روحاني و احمد علم الهدي رد و بدل شده، بي‌شك يك پيام را بيشتر مخابره نمي‌كند و آن زياد شدن فاصله حسن روحاني با بخشي از مردان قدرت است كه تريبون مهمي همچون نماز جمعه را در اختيار دارند و در راس همه آنها امام جمعه مشهد است. با همه اينها علم الهدي مي‌گويد: بنده در همان اول از دولت آقاي روحاني و شخص آقاي روحاني تجليل و حمايت كردم. حمايت‌هاي من از شخص آقاي روحاني و دولت ايشان مستند و در سايت شخصي من موجود است. من سال 54 با آقاي روحاني آشنا شدم از آن مدت تا الان 46 سال يك تعارض بين من و ايشان وجود نداشته است. در بحث سياسي هم تعارضي نبوده، ايشان و بنده، هردو از اعضاي جامعه روحانيت بوديم. وقتي آقاي روحاني به مشهد آمد در سخنراني رسمي به ايشان خيرمقدم گفتم و از ايشان بارها تجليل كردم. دشمن آقاي روحاني نبوده و نيستم اما چطور مي‌توانم در مقابل خرابي‌‌هايي كه دولت دارد، سكوت كنم. آقاي وزير خرابكاري مي‌كند، من سكوت كنم؟ يك امام جمعه حداقل وظيفه‌اش اين است كه از پايمال شدن حقوق مظلومين دفاع كند و نهي از منكر كند و ما بيشتر از اين نگفته‌ايم. او براي اثبات اينكه بگويد انتقادهاي او تنها مختص به دولت روحاني نيست از انتقادهايي كه در دولت احمدي‌نژاد بر زبان آورده بود مدد مي‌جويد و مي‌گويد: چند ماه بيشتر از دولت نهم نگذشته بود كه من در خطبه‌هاي نماز جمعه از دولت نهم انتقاد كردم و واقعا يك منتقد صريح دولت بودم. اين حرف‌ها بي‌انصافي است. مكانيزم غلط در اجراي يارانه‌ها را براي نخستين بار گفتم. متاسفانه خيلي از دوستان ما هم گرفتار اين دام‌هاي رسانه‌اي مي‌شوند. رسانه‌هاي جبهه مقابل از تكنيك‌هاي ژورناليستي براي برجسته‌سازي يك موضوع در ميان ديگر موضوعات مي‌كنند تا بتوانند به هدف اصلي خود كه تخريب موضوع و شخص مطرح‌كننده است برسند. اين سوال را بايد از جبهه رسانه‌اي انقلاب كه خود شما نيز جزوي از آن هستيد بپرسيد. من يك خطيب هستم و به فراخور وظيفه شرعي و اجتماعي خودم امر به معروف و نهي از منكر مي‌كنم. رسانه‌هاي جبهه مقابل نهي از منكر را بزرگ مي‌كنند و حتي در بين نهي از منكر‌ها آن يكي كه پتانسيل جنگ رواني دارد را بولد مي‌كنند. اينجا جبهه رسانه‌اي انقلاب است كه بايد در مقابل اين تهاجم رسانه‌اي از ترفند‌هاي تدافعي و تهاجمي استفاده كند. اينجا نقدي بر من گوينده نيست.
امريكا تجزيه شود با او ارتباط برقرار مي‌كنيم
علم الهدي همواره به داشتن برخي از نظرات و اظهارات خاص شهره بوده است و حتي گاهي ادبيات ويژه خود را دارد، مانند ادبياتي كه در سخنراني 9 دي سال 88 از خود نشان داد. او در اين گفت‌وگو هم نظريه جالبي را در مورد رابطه با امريكا مطرح كرده است كه مي‌توان گفت از آن دسته اظهاراتي است كه مختص به خود اوست. علم الهدي بر استكبار ستيزي تاكيد مي‌كند و نماد آن را ايالات متحده امريكا مي‌داند اما براي ارتباط با امريكا يك شرايطي را نيز ترسيم مي‌كند، شرايطي كه سال‌ها پيش براي شوروي رخ داد. او مي‌گويد: روزي كه امريكا دست از استكبار بردارد، شرايط فرق خواهد كرد اما تا زماني كه مستكبر باشد ما با استكبار مبارزه و مقابله خواهيم كرد. پس بناي ما بر استكبارستيزي است نه امريكا ستيزي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون