• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3693 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ آذر

اختلافات ترامپ و چين افزايش مي‌یابد

تعبير كابوس پكن

گروه جهان


از دوران رقابت‌هاي انتخاباتي ايالات متحده، چين به‌شدت رفتارهاي دونالد ترامپ را زير ذره بين قرار داده بود چرا كه ترامپ مواضع به‌شدت تندي را عليه چين اتخاذ كرده بود و حتي تيم اقتصادي خود را بر مبناي مخالفت با چين قرار داد. حالا نيز كه كابوس چين به حقيقت پيوسته و دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور منتخب تا يك ماه ديگر به كاخ سفيد خواهد رفت، پكن به‌شدت نگران است دونالد ترامپ بخواهد از تايوان به عنوان يك برگ برنده در راستاي مقابله با چين استفاده كند. ترامپ در مصاحبه خود با فاكس نيوز به سوالاتي در خصوص آينده چين پاسخ داد و گفت ايالات متحده لازم نمي‌داند كه به سياست چين واحد كه از زمان نيكسون پايه‌گذاري شد پايبند باشد مگر اينكه پكن حاضر به سازش در سياست‌هايي شود كه مانع منافع امريكا است. ترامپ در اين گفت‌وگو تاكيد كرد منظور از اين سازش‌ها در زمينه ارز، تعرفه‌هاي صادرات و برنامه‌هاي نظامي چين در دريايي جنوبي و برنامه اتمي كره شمالي است.  وزارت امور خارجه چين نيز در پاسخ به اين موضوع هشدار داد و گفت آقاي ترامپ پايه‌هاي روابط پكن-واشنگتن را به خطر انداخته است و ما به طور جدي در مورد آن نگران هستيم. گينگ شوانگ، سخنگوي وزارت خارجه چين در نشست خبري خود در دوشنبه صبح در سوالي مربوط به تايوان گفت: چين روي تايوان حق حاكمیت دارد و جزو تماميت ارضي و منافع اصلي چين محسوب مي‌شود.  
گفتني است پكن تايوان را استاني جدايي‌طلب از چين مي‌داند كه ملي‌گرايان چيانگ كاي آن را پس از سال‌ها جنگ داخلي در سال1949از اين كشور جدا كردند. گفتني است شرط لغو به رسميت شناختن ديپلماتيك تايوان و حمايت از سياست چين واحد از سوي ايالات متحده، پيش شرط پكن براي برقراري روابط دوباره با واشنگتن در سال 1979 بود.  ترامپ در مصاحبه يكشنبه شب خود با فاكس‌نيوز گفت: من نمي‌دانم كه چرا ما بايد به سياست چين واحد خود را محدود كنيم، مگر اينكه چين چيزهايي را كه ما به آن نياز داريم انجام دهد. گفتني است دونالد ترامپ نخستين پروتكل ديپلماتيك موجود را پس از چهل سال زماني شكست كه پاسخ تماس رييس‌جمهوري تايوان را در روز دوم دسامبر داد و با اين اقدام تايوان را به نوعي به عنوان يك بازيگر ديپلماتيك به رسميت شناخت و نخستين قدم را در راستاي تنش با چين برداشت.  چين در ابتدا اين تماس تلفني را يك ترفند از سوي تايوان دانست اما پس از مصاحبه يكشنبه شب، به نظر مي‌رسد پكن به‌شدت نگران وقايع جاري در دوره دونالد ترامپ شده است زيرا به نظر مي‌رسيد سخنگوي وزارت خارجه چين زماني كه در جمع خبرنگاران آمد چهره مضطرب و نگراني را از خود به نمايش گذاشت. رسانه‌هاي دولتي چيني نيز به‌شدت خشمگين از سخنان ترامپ آن را به مانند ضربه‌اي مهلك بر روابط پكن- واشنگتن دانستند.
به طور مثال در سرمقاله نشريه گلوبال تايمز چين آمده است كه هرچند رييس‌جمهور چين به عنوان يك معامله‌گر زرنگ و دانا باشد اما در سياست خارجي او در اين مصاحبه يك بچه كوچك بود. اين مقاله مي‌افزايد سياست چين واحد چيزي نيست كه بتوان آن را خريد و فروش كرد. در اين مقاله آمده است كه رويكرد حزب كمونيست چين نسبت به تايوان از حمايت عمومي و جهاني برخوردار است. اين بدان معناست كه رهبران در پكن هيچ چيزي از نظر سياسي در مذاكره با ايالات متحده در اين خصوص به دست نخواهند آورد.  با اين وجود اظهارات دونالد ترامپ در خصوص سياست خود در قبال چين در حالي مطرح مي‌شود كه شي جين پينگ، رييس‌جمهوري چين سياست صبر و شكيبايي در قبال رييس‌جمهور منتخب و دولت جديد امريكا در پيش گرفته است. اما هيچ كس در چين انتظار ندارد كه او در قبال زير سوال بردن حاكميت چين كه از سوي ترامپ رخ مي‌دهد سكوت كند. او نيز داراي طيف گسترده‌اي از گزينه‌ها براي پاسخ به ترامپ دارد كه از جمله آن مي‌توان  به فراخواندن سفير چين از واشنگتن و همچنين افزايش پروازهاي نظامي بر فراز آسمان تايوان اشاره كرد.  به گفته وزارت دفاع تايوان روز شنبه چين ده جنگنده خود را از مسير فيليپين به پرواز درآورده است. برخي تحليلگران نيز معتقدند پاسخ فوري‌تر نيز  عدم دسترسي سرمايه‌گذاري چيني براي مصرف‌كنندگان است حتي به قيمت آنكه روابط اقتصادي به دو طرف لطمه وارد كند.  شي ينهونگ، استاد دانشگاه روابط بين‌الملل پكن اعلام كرد با توجه به اينكه اقتصاد چين بسيار تحت‌تاثير روابط با امريكا است و اين رابطه نمي‌تواند جز موضوع تايوان آن را تحت تاثير قرار دهد. وي مي‌افزايد من فكر مي‌كنم اين موضوع امكان خوبي براي محك زدن آقايان باشد. او گفت شي جين پينگ و دونالد ترامپ در برابر آزمون اراده يكديگر قرار مي‌گيرند تا مشخص شود چه كسي در مواضع اعلامي و رسمي موفق‌تر خواهد بود.  با اين حال بسياري از تحليلگران معتقدند كه لفاظي‌هاي اخير ضد چين ترامپ مي‌تواند جامعه كسب و كار چيني در امريكا را تحت تاثير قرار دهد. ثروتمند‌ترين مرد چين، وانگ جيانلين و صاحب شركت سرگرمي AMC در انجمن كسب و كار در پكن گفت: سياست‌هاي تجاري دونالد ترامپ مي‌تواند روي استخدام و مشاغل هزاران نفر از كارگران امريكايي تاثير بگذارد. آقاي وانگ مي‌افزايد: من به شخصه ده ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در امريكا انجام داده‌ام كه 20هزار نفر از امريكايي‌ها را به سر كار برده است. وي افزود که در حال حاضر صنعت فيلم در ايالات متحده به‌شدت متكي به رشد بازار چين است. او گفت اين بسيار بد است كه 20 هزار نفر غذا براي خوردن نداشته باشند.  از طرفي جان دلوري، كارشناس چين و كره شمالي در دانشگاه سئول كره جنوبي مي‌گويد: اظهارات آقاي ترامپ نشان مي‌دهد دست پكن را براي افزايش فشار روي كره شمالي بالا گرفته است اين در حالي است كه چين ميلي به بي‌ثبات كردن كره شمالي ندارد. وي مي‌افزايد: چين راه‌حلي آسان پيش روي خود ندارد چرا كه دونالد ترامپ اشتباه متقاعد شده است. در مورد مساله ارز، معلوم نيست چه فشاري ايالات متحده مي‌خواهد  به چين وارد كند چرا كه ترامپ از پايين نگه داشتن ارزش يوآن چين به صورت مصنوعي همواره اظهار نگراني كرده است. حالا مشخص نيست با روي كار آمدن رسمي دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا چه سرنوشتي در انتظار روابط چين و امريكا خواهد بود.
واكنش ترامپ به تحقيقات سيا ادامه دارد
در حالي كه سيا كماكان بر دخالت روسيه در انتخابات سراسري امريكا به نفع دونالد ترامپ تاكيد دارد، اما دونالد ترامپ نه‌تنها در مصاحبه خود با فاكس‌نيوز درخصوص ادعاهاي سيا در مورد دخالت روسيه آن را مسخره خواند و گفت: فكر مي‌كنم كه اين يك بهانه ديگر است و اعتقادي به آن ندارم. همچنين دونالد ترامپ روز گذشته در صفحه شخصي توييتر خود نوشت: افرادي كه با نتيجه انتخابات مخالف هستند سعي مي‌كنند با كارت روسيه و سيا بازي كنند. اين امر مي‌تواند يك تئوري توطئه باشد. او در توييتي ديگر نوشت: در موارد اينچنيني تشخیص هكرها بسيار سخت است، پس چرا تا قبل از انتخابات اين موضوع مطرح نشد؟

 

ژنرالي ديگر در كابينه ترامپ

روز گذشته دونالد ترامپ رسما اعلام كرد كه قصد دارد ژنرال بازنشسته جان‌كلي را به عنوان وزير بعدي وزارت امنيت داخلي اين كشور معرفي كند. دونالد ترامپ مي‌گويد: جان كلي دهه‌ها است كه خدمت نظامي كرده و تعهدي عميق به مبارزه با تهديد تروريسم و امنيت مرزهاي داخلي داشته است. ژنرال كلي انتخابي ايده‌آل به عنوان وزير ما در وزارت امنيت داخلي خدمت مي‌كند. ژنرال كلي نيز گفت: با فروتني و سپاس در اين پست خدمت مي‌كنم. وي افزود: مردم امريكا در اين انتخابات راي به توقف تروريسم در پشت مرزها دادند. من اين مسائل را با جديت و احترامي عميق به قوانين و قانون اساسي در راستاي مقابله با تروريسم عمل خواهم كرد. ژنرال كلي پيش‌تر فرماندهي نظامي جنوب و مركز امريكا را بر عهده داشت و به كنگره در مورد تهديد امنيتي در مرز ايالات متحده و مكزيك نيز گزارش و شهادت داد. در ميان ساير وظايفي كه او تا به امروز در اختيار داشته است، مي‌توان از عمليات نظارت بر مركز بازداشت گوانتانامو در كوبا و فرماندهي نيروهاي امريكايي در عراق نام برد. اودر سال 1970 به نيروهاي دريايي پيوست و در دوران خدمتش به طولاني مدت‌ترين عضو ارتش امريكا به عنوان يك ژنرال تبديل و در سال گذشته بازنشسته شد. گفتني است كلي از جمله ژنرال‌هايي است كه پسر خود را در عراق از دست داده است. حالا بايد شاهد آن باشيم كه ژنرال كلي از سد سنا براي تصدي پست وزارت امنيت داخلي امريكا بگذرد يا خير. نانسي پلوسي، رهبر دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان نيز گفت كه اميدوارم آقاي كلي حاضر به ايستادن در برابر حقايق، خانواده‌ها و قانون اساسي باشد. او گفت: ايالات متحده نمي‌خواهد با صرف ميلياردها دلار براي ساخت ديوار روي مرز هزينه كند كه ديواري بزرگ خواهد بود بين پدر و مادر و فرزندان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون