• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3693 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ آذر

خبر كوتاه

سرانجام سقوط پالميرا
گروه جهان| تراژدي بار ديگر براي پالميرا تكرار شد. شهر باستاني سوريه چندبار در چندروز گذشته دست به دست شد و در نهايت شامگاه روز يكشنبه بود كه شبه‌نظاميان داعش به شكل رسمي وارد اين شهر شدند. نيروهاي زميني سوريه با حمايت هوايي روسيه تمام تلاش خود را به كار گرفتند تا نيروهاي داعش را از شهر باستاني پالميرا بيرون برانند اما تمام تلاش‌ها حداقل تا زمان تنظيم اين خبر ناكام ماند و تلويزيون دولتي سوريه تاكيد كرد كه اين شهر در اختيار داعش قرار گرفته است.
ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين روز گذشته در خصوص تصرف پالميرا توسط داعش گفت: سقوط شهر (پالميرا) تدمر به دست داعش نشانگر ميزان تهديدي است كه همچنان اين گروه به وجود مي‌آورد. واشنگتن تمايلي به همكاري با ما در سوريه ندارد؛ مساله‌اي كه به اجتناب از حملات عليه تروريست‌ها منتهي مي‌شود. خطر سقوط تدمر به منزله سقوط تمام جهان متمدن است نه فقط براي روسيه. گسترش حملات داعش و تسلط بر پالميرا كه در حومه شهر حمص واقع شده است، در نتيجه عدم همكاري عملي كشورهاي ديگر و در درجه اول امريكا در زمينه مبارزه با تروريسم است. واشنگتن كاملا همكاري با روسيه را رد مي‌كند. حمله داعش به پالميرا بار ديگر ميزان خطر گسترده داعش را نشان داد و روسيه به حمايت از ارتش سوريه ادامه خواهد داد.  در تحولي ديگر، «پاپ فرانسيس»، رهبر كاتوليك‌هاي جهان روز گذشته نامه‌اي به بشار اسد رييس‌جمهور سوريه ارسال كرد. «ماريو زيناري»، سفير پاپ در دمشق در جريان ديدار با بشار اسد اين نامه را تسليم وي كرد. در اين نامه، فرانسيس ضمن ابراز همدردي با سوريه و ملت اين كشور در شرايط دشوار كنوني، هر نوع افراط‌گرايي و تروريسم را محكوم كرد. فرانسيس در اين نامه خواست كه همه تلاش كنند تا جنگ در سوريه به پايان برسد و صلح مورد نظر به اين كشور بازگردد تا مانند گذشته الگويي براي همزيستي ميان فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف باشد.


شيخ علي سلمان به 9سال حبس محكوم شد
دادگاه بحرين روز گذشته با تاييد اتهامات ساختگي وارده به دبيركل جمعيت الوفاق، حكم ۹ سال زندان را براي شيخ علي سلمان صادر كرد. شيخ علي سلمان، دبيركل جمعيت الوفاق بحرين كه پيش‌تر حكم ۹ سال حبس وي به اتهامات ساختگي چون تبليغات عليه نظام حاكم و تهديد به اعمال زور و مخالفت با قوانين توسط دادگاه فرجام خواهي نقض شده بود، روز گذشته بار ديگر در دادگاه حاضر شد. دادگاه بحرين با تاييد اتهامات وارده به علي سلمان حكم ۹ سال حبس را براي وي صادر كرد.
شيخ علي سلمان از برجسته‌ترين شخصيت‌هاي مخالف نظام حاكم در بحرين است. همچنين مردم بحرين ديروز پيش از آغاز دادگاه در شهر شيعه نشين الدراز تظاهراتي را برگزار و محاكمه وي را محكوم كردند. شيخ علي سلمان در تماس تلفني با خانواده خود به ملت بحرين سلام و درود فرستاد. بنابر گزارش پايگاه «اللولوه»، شيخ سلمان در اين تماس تلفني تاكيد كرد كه تاييد حكم حبس وي تنها ثبات و اصرار وي براي ادامه راهش را بيشتر مي‌كند.
از سوي ديگر سازمان عفو بين‌الملل بر ضرورت آزادي فوري و بي‌قيد و شرط شيخ علي سلمان به جاي مجازات وي به دليل انتقادات مسالمت آميز تاكيد كرد. سازمان عفو بين‌الملل در واكنش به تاييد حكم حبس 9 ساله شيخ علي سلمان روحاني مبارز شيعه و دبيركل بزرگ‌ترين جمعيت سياسي معارض بحرين، آزادي فوري وي را خواستار شد. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان از صدور حكم حبس و زندان طولاني و دراز مدت براي شيخ علي سلمان، دبيركل جمعيت الوفاق در دادگاه تجديد نظر بحرين شديدا ابراز نگراني كرد. قاسمي اظهار داشت: برخوردهاي ناعادلانه، خشن و امنيتي با رهبران مسالمت جو و ميانه رو بحريني نه تنها معضلات عديده آن كشور را حل نخواهد كرد، ‌اي بسا موجب يأس و نااميدي علاقه‌مندان، معتقدان و طرفداران مشي و روش‌هاي مسالمت جويانه خواهد شد. سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به مقام‌هاي بحريني خاطرنشان ساخت: اعطاي پايگاه نظامي به كشورهاي فرامنطقه‌اي، فراخوان و پذيرش نيروهاي نظامي خارجي و پرداخت هزينه آنان از بودجه مردم آن كشور متضمن امنيت و راهكاري مناسب براي حكومت بحرين نخواهد بود؛ تاريخ جهان و به خصوص منطقه از گذشته تا حال به‌خوبي گوياي آن واقعيت روشن است كه تنها اتكا بر قدرت مردم، آشتي و وفاق ملي است كه مي‌تواند بهترين ضامن امنيت كشورها و دولت‌ها براي استمرار حيات خود باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون