• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3695 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۵ آذر

يك پيشنهاد ويژه براي حذف ۵۰ درصدي دلار از تجارت ايران

ايران مي‌تواند از استفاده پيمان پولي دوجانبه در تجارت با شركاي تجاري خود مانند چين، كره جنوبي و هند بيش از ۵۰ درصد معاملات ارزي خود را بدون استفاده از ارزهاي واسط مانند دلار و يورو انجام دهد.
روزنامه ديلي‌صباح تركيه نوشت: تركيه درصدد است استفاده از پول ملي خود (لير) را در تجارت خارجي گسترش دهد. روزنامه ديلي‌صباح با اشاره به قرارداد خريد گاز تركيه از روسيه، به مساله استفاده از ارزهاي محلي دو كشور در تجارت انرژي پرداخت. استفاده از ارزهاي محلي در تجارت خارجي تركيه توسط مقامات تركيه اعلام و بر آن تاكيد شد. براساس اين گزارش در جديدترين اظهارنظر در اين زمينه، مي‌توان به اظهارات اردوغان رييس‌جمهور تركيه اشاره كرد كه خواستار استفاده از ارزهاي محلي در تجارت با چين، ايران و روسيه شده بود. اين اظهارنظر با استقبال طرف روسي مواجه شده و بانك مركزي روسيه نيز استفاده از ارزهاي محلي به عنوان وسيله مبادله در تجارت را از نظر حقوقي و فني بلامانع اعلام كرده است. چين نيز موضع مشابه روسيه گرفته است. با توجه به مسائل سياسي منطقه و تحريم‌هاي غرب عليه روسيه و انتقاد اخير اردوغان مبني بر استفاده غرب از دلار عليه ديگر كشورها، استفاده از ارزهاي محلي در تجارت خارجي به عنوان راه‌حلي براي كمرنگ كردن نقش دلار بر اقتصادهاي داخلي تركيه و روسيه دانست.
استفاده از دلار براي اغراض سياسي سابقه طولاني دارد؛ مانند تحريم بانكي ايران كه كشورهاي غربي با استفاده از نقطه‌ضعف تجارت خارجي ايران يعني استفاده مفرط از ارزهاي واسط توسط ايران، تحريم‌هاي بانكي عليه ايران اعمال كنند. تحريم‌هايي كه باعث به صدا درآمدن زنگ خطر براي كشورهاي ديگر شد. كشورهايي كه آينده تجاري خود را درخطر مي‌ديدند، اقدام به كاهش وابستگي تجارت خود به دلار و يورو كردند؛ اين شرايط باعث شد كشورهايي همچون چين، ژاپن، كره جنوبي و امروز تركيه اقداماتي همچون استفاده از ارزهاي محلي در قالب پيمان پولي دوجانبه براي مصونيت از وابستگي تجارت كشورشان به يورو و دلار انجام دهند. اين كشورها تاكنون ده‌ها پيمان پولي با كشورهاي مختلف منعقد كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون