• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3695 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۵ آذر

مشكلات اصلاح‌طلبان در دولت اعتدال فروكش كرد

ابراهيم اميني عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي

 

 

فضاي سياسي كشور با روي كار آمدن آقاي روحاني تغيير كرد و محدوديت‌ها و مشكلاتي كه اصلاح‌طلبان در دوره رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد با آن مواجه بودند تا حدودي فروكش كرد، به خصوص بخشي از محدوديت‌ها كه مربوط به دولت بود به‌طور محسوسي كاهش پيدا كرد و اصلاح‌طلبان توانستند تا حدودي در حاكميت حضور پيدا كنند و ديد منفي كه نسبت به اصلاح‌طلبان از سوي حاكميت وجود داشت، مقداري ترميم شد. از اين نظر اصلاح‌طلبان توانستند تا حدودي خود را بازسازي كنند و فضايي براي فعاليت مجدد آنها ايجاد شد. اختلاف ديدگاه‌ها طبيعي و اجتناب ناپذير است و به هيچ‌وجه نمي‌توان انتظار داشت كه در كشوري كه بيش از هفتاد ميليون جمعيت دارد، همه مثل هم فكر كنند.
همچنان‌كه در يك خانواده نيز اعضاي يك خانواده نسبت به قضايا مثل هم فكر نمي‌كنند. اين واقعيتي است كه همه مسوولان و فعالان سياسي بايد به رسميت بشناسند و با ابزار طرد و تكفيرِ كساني كه نسبت به اداره كشور ديدگاهي متفاوت دارند، برخورد نكنند. بايد به خاطر داشت كه اصلاح‌طلبان بدون چشم داشتي براي حضور در قدرت از آقاي روحاني حمايت كردند و آقاي عارف را متقاعد كردند كه از كانديداتوري كنار بكشد تا به دليل تعدد كانديداها راي آقاي روحاني به عنوان كانديداي مورد حمايت اصلاح‌طلبان نشكند. همين راهكار نيز نهايتا موفقيت‌آميز بود و آقاي روحاني به عنوان رييس‌جمهور كشور انتخاب شد. با وجود اينكه اصلاح‌طلبان به دنبال سهم خواهي نبودند ليكن اين انتظار هم بود كه از نيروهاي توانمند و كساني كه مي‌توانستند در پيشبرد اهداف مورد نظر رييس‌جمهور نقش ايفا كنند، استفاده شود. ليكن متاسفانه در خيلي از حوزه‌ها شاهد اين امر نبوديم. با نظر به عملكرد دولت آقاي روحاني مي‌توان توفيقاتي را در فرآيند اصلاح جويي كشور در حوزه‌هاي مختلف مشاهده كرد.
مديريت كشور به سمت و سويي رفت كه ديگر گرفتن تصميمات خلق‌الساعه و غير‌كارشناسي و چوب حراج زدن به سرمايه كشور به پايان رسيد. اين مسائل از پيامدهاي حضور آقاي روحاني در راس قوه مجريه بود. در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي و به خصوص در عرصه سياست خارجي نيز شاهد موفقيت‌هايي از سوي دولت بوديم كه غير قابل كتمان است.
آقاي روحاني در مدتي كه روي كار بود، سياست كشور را براي حضور اصلاح‌طلبان در قدرت بستر‌سازي كرد و احزاب و گروه‌هاي سياسي فضاي بهتري را براي فعاليت‌هاي سياسي تجربه كردند. اگرچه همچنان انتظار مي‌رود كه دولت هرچه بيشتر در حوزه سياست داخلي دست به اقدامات اصلاح جويانه بزند. اميد است كه در چهار سال آينده با فرض حضور آقاي روحاني در راس قوه مجريه شاهد تحقق بيشتر فرآيند اصلاح‌جويي و اصلاح‌طلبي در كشور باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون