• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

مرگ وقت شعرخواني

مشفق كاشاني در خاك آرميد

اعتماد: مشفق كاشاني از شاعران منتسب به ادبيات انقلاب اسلامي شامگاه 28 دي‌ماه در سن 89 سالگي از دنيا رفت. در مراسم جشن تولد سهيل محمودي، شعر مي‌خواند كه يكباره قلبش ايستاد. او همشهري سهراب سپهري بود. نخستين كتاب‌هايش را در سال‌هاي دهه‌ 20 و 30 منتشر كرد. به سياق قدما غزل مي‌نوشت. وي سال‌ها در دفتري براي نظارت بر ترانه‌ها در دفتر موسيقي ارشاد در محل تالار رودكي مسووليت داشت. او و همكارانش در اين شورا مسووليت داشتند تا موارد غدغن شده در ترانه‌ها نيايد. علي مرادخاني، معاون هنري ارشاد، در اين باره در مراسم تشييع مشفق كاشاني گفت: «از سال 1369 مستقيما در شوراي شعر وزارت فرهنگ در خدمت ايشان بودم. ايشان بعد از استاد اوستا و استاد ستوده مسوول شوراي شعر و ترانه ارشاد بود.» به گزارش ايسنا پيكر اين اديب روز گذشته از مقابل تالار وحدت تشييع شد و در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا به خاك سپرده شد.
بعد درگذشت وي شخصيت‌هاي متعددي به منزلش رفتند و فقدان مشفق كاشاني را به خانواده‌اش تسليت گفتند. سيد محمد خاتمي رييس‌جمهور پيشين نيز از جمله اين شخصيت‌ها بود كه براي بيان تسليت به ديدار خانواده اين اديب رفت. مشفق كاشاني مسووليت انجمن شاعران را هم بر عهده داشت. نهاد ادبي كه توسط جمعي از شاعران انقلاب در دوره اصلاحات شكل گرفت.
افشين علاء در صحبت‌هاي مراسم تشييع از اديب مشفق كاشاني به عنوان «خورشيد» ياد كرد. او كه در مراسم جشن تولد دوستش سهيل محمودي، شاهد ايست قلبي مشفق كاشاني بوده است، مي‌گويد «به راستي ما خود به چشم مشاهده كرديم كه آن اتفاق كه براي استاد مشفق رخ داد مرگ نبود بلكه ميلاد استاد بود.» درگذشت مشفق كاشاني در لحظه شعرخواني در برخي رسانه‌ها به عنوان «مرگ شاعرانه» توصيف شده بود.
احمد مسجدجامعي، از مخاطب‌هاي ثابت برنامه‌هاي انجمن شاعران است؛ سهيل محمودي و ساعد باقري از دوستان اين عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر هستند، گفته مي‌شود او نيز در آن شب شاهد شعر‌خواني و مرگ مشفق بوده است.
مسجدجامعي به دوره مسووليت نظارتي وي در شوراي شعر و ترانه ارشاد پرداخته و مي‌گويد «در سال‌هايي كه من در ارشاد مسووليت داشتم استاد مشفق كاشاني زمينه‌اي فراهم كردند كه بسياري از جوانان بتوانند مجموعه شعر خود را در ارشاد عرضه كنند و آثارشان مجوز بگيرد. او سعي مي‌كند جريان‌هاي جديد شعر وارد موسيقي شوند و با تدابير او و جمعي ديگر ما شاهد جريان شعري جديدي بوديم كه با موسيقي همراه شد، اما به اين وجه از كارهاي استاد كمتر توجه شده است.» در اين مراسم همچنين عبدالحسين مختاباد يكي از سروده‌هاي اين اديب فقيد را به آواز خواند. در مراسم تشييع وي شخصيت‌هاي مختلفي از جناح‌هاي سياسي حضور داشتند، همچنين مقامات فرهنگي دولت يازدهم هم در جمع مشايعت‌كنندگان پيكر مشفق كاشاني بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون