• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

امروز در تاريخ

  ترور «حسنعلي منصور» توسط «بخارايي» عضو هيات موتلفه اسلامي (1343ش)  
در ساعت 10 صبح روز اول بهمن 1343 هنگامي كه حسنعلي منصور با غرور تمام قصد پياده شدن از اتومبيل در جلوي درب ورودي مجلس شوراي ملي را داشت، هدف گلوله شهيد محمد بخارايي، از اعضاي شاخه اجرايي هيات موتلفه اسلامي قرار گرفت و چند روز بعد به هلاكت رسيد. فتواي قتل منصور از جانب آيت‌الله سيد محمد هادي ميلاني در مشهد صادر شده بود.  
 انحلال شوراي سلطنت به دنبال استعفاي رييس آن در پاريس (1357 ش)
سيد جلال الدين تهراني، رييس شوراي سلطنت دو روز پس از خروج شاه از ايران به توصيه اعضاي شوراي سلطنت به ويژه شاپور بختيار، براي ملاقات و مذاكره با امام خميني عازم پاريس شد. ولي پيام امام مبني بر غيرقانوني بودن شوراي سلطنت، اين ملاقات را غيرممكن ساخت. همچنين امام، شرط ملاقات را استعفاي كتبي با اعلام اين نكته كه شوراي سلطنت غيرقانوني است، عنوان نمود. سيدجلال الدين تهراني در اين شرايط، در روز اول بهمن ماه 1357 استعفاي خود را از رياست و عضويت اين شورا اعلام كرد و آن را غيرقانوني خواند. با استعفاي تهراني، عمر يك هفته‏اي اين شورا به پايان رسيد و به دنبال آن جمع كثيري از نمايندگان مجلس نيز استعفا كردند.
 در گذشت دكتر محمد قريب، بنيانگذار طب نوين اطفال در ايران و از بنيانگذاران بيمارستان مركز طبي كودكان (1353ش)
درچنين روزي در سال 1353 هجري شمسي دكتر محمد قريب يكي از برجسته‌ترين پزشكان ايراني چشم از جهان فروبست. او را پدر طب كودكان ايران نام نهاده‌اند. وي در سال 1288 هـ. ش تحصيلات خود را در دانشكده پزشكي پاريس به پايان رساند و به عنوان استاد كرسي بيماري‌هاي كودكان و رياست بخش كودكان انتخاب شد. اودر سال 1317 براي هميشه به ايران آمد. در سال 1349 بيمارستان مركز طبي كودكان را تاسيس كرد.  وي در سال 1353 هـ ش درگذشت.
  اعدام «لويي شانزدهم» پادشاه فرانسه در جريان انقلاب اين كشور (1793م)  
در ادامه رويدادهاي فرانسه، در دهم اوت 1792م، خاندان سلطنتي محبوس شدند و از سوي رهبران انقلاب، انقراض حكومت پادشاهي و تاسيس جمهوري اعلام شد. ولي اتخاذ تصميم نهايي درباره سرنوشت خانواده سلطنتي به عهده مجلس ديگري كه كنوانسيون ناميده مي‌شد محول شد. بحث كنوانسيون درباره سرنوشت لويي شانزدهم 24ساعت به طول انجاميد و در اين مدت، يك يك اعضاي كنوانسيون، پشت تريبون رفته و پس از اظهارنظر، راي خود را اعلام مي‌كردند. در تمام مدت تشكيل جلسه، در اطراف كنوانسيون، تظاهراتي به طرفداري از صدور حكم اعدام لويي شانزدهم جريان داشت. در چنين جوي، تصويب حكم اعدام پادشاه فرانسه در كنوانسيون، امري طبيعي و اجتناب‏ناپذير بود. در نهايت، اين مجلس در 16 ژانويه 1793م، پيشنهاد اعدام لويي را داد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون