• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3705 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي

تجربه نظام آموزشي آلمان

غزل لطفي مترجم

 


دوره دبستان: دوره دبستان در آلمان 4سال است و معلمين هر كلاس در طول 4سال تغيير نمي‌كنند. در آلمان در دوره پيش‌دبستاني دانش‌آموزان را جدا مي‌كنند و اين غربالگري با توجه به هوش، يادگيري و اخلاق و براي مهاجران ميزان تسلط به زبان دويچ است. به اخلاق در مقطع ابتدايي بسيار ارزش گذاشته مي‌شود، مثلا كودكي كه يادگيري كندتري دارد به مدارسي مي‌رود كه آموزش كند‌تري دارد. اين مدارس بسته به شرايط كودكان دوره تحصيلي را به جاي 4 سال در 5 تا 6 سال ادامه مي‌دهند. بچه‌هاي عادي هم به مدارس عادي مي‌روند كه روند تحصيل حدود 4 سال طول مي‌كشد و اگر دانش‌آموزان داراي سطح هوش بالاتري باشد تحصيل خود را در زمان كوتاه‌تر از 4 سال تمام مي‌كنند با توجه به عدم تغيير معلم، اين روند امكان‌پذير است. ارزيابي دانش‌آموزان: نمره دادن داراي 6 رده است و هر رده داراي سه امتياز است و به‌طور توصيفي از سطح يادگيري نمره داده مي‌شود.
آموزش معلمان: آموزش معلمان در هر ايالت آلمان متفاوت است. برخي به آموزش در سازمان‌هاي خصوصي مبادرت مي‌ورزند، برخي به آموزش در سمينارها اعتقاد دارند و برخي رشته‌هاي تحصيلي خاص جهت آموزش معلمان ارايه مي‌دهند. آموزش متوسطه: مدارس متوسطه آلمان برنامه‌اي شبيه كالج در ايالات متحده دارند و دروس دو يا سه روز در هفته تدريس و تكرار مي‌شوند. دانش‌آموزان مي‌توانند دروس مختلف را با زمان‌هاي مختلف انتخاب كنند. مثلا در يك روز دروس 45 دقيقه‌اي يا دروس 90 دقيقه‌اي كه معمولا دروسي مانند رياضي در زمان‌هاي 90 دقيقه‌اي ارايه مي‌شوند. دانش‌آموزان براي صرف ناهار به خانه مي‌روند. در مدرسه رستوران يا كافه تريايي وجود ندارد. همچنين رقابت و مسابقات ورزشي بين مدرسه‌اي در آلمان غير معمول است.
سيستم آموزش تحصيلات تكميلي در آلمان: تحصيل در آلمان به صورت رايگان هم فرصتي براي اروپايي‌ها است و هم براي همه دانش‌آموزان دنيا زيرا از يك سيستم با كيفيت آموزشي به صورت رايگان بهره‌مند مي‌شوند.
جهت پذيرش در دانشگاه‌هاي مختلف معيارهاي پذيرش متفاوت است و هر دانشگاه معيارهاي خود را دارد. در آلمان 3 نوع دانشگاه وجود دارد: هنر، فيلم و موسيقي و كالج‌هاي پيشرفته علمي و علوم اجتماعي كه دسته سوم داراي آموزش‌هاي تئوري است. همچنين دانشگاه‌ها به دو نوع خصوصي و دولتي طبقه‌بندي مي‌شوند كه شهريه دانشگاه‌هاي دولتي توسط دولت تامين مي‌شود ولي دانشگاه‌هاي خصوصي بسيار گران هستند.
سيستم سنجش در دانشگاه به صورت دادن نمره براساس سخنراني‌ها، تكاليف و پروژه‌ها است و حتي در بعضي از رشته‌ها كارآموزي هم موثر است بدين‌ترتيب كه دانشجو هفته‌ها در يك شركت كار مي‌كند كه اين به جز پاس كردن واحد درسي به او كمك مي‌كند جهت آمادگي براي زندگي واقعي.
مدرك ارايه شده توسط دانشگاه‌هاي آلمان در تمام دنيا معتبر است. در واقع آموزش دانشگاهي در آلمان بر اساس علوم نظري همچنين علوم كاربردي استوار است كه اين باعث مي‌شود پس از فارغ‌التحصيلي قادر به انجام كار در رشته خود به‌طور عملي باشند.
منابع:
German way. com / Education in Germany. wikipedia / Study in Germany. org

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون