• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3705 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي

حركت سريع روسيه در مسير حل و فصل بحران سوريه

گروه جهان| يك سوي داستان از مذاكره سخن مي‌گويد و سوي ديگر از هر نوع گفت‌وگويي ابراز بي‌اطلاعي مي‌كند. پس از بازپس‌گيري حلب، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در گفت‌وگوي تلفني با بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه به وي اعلام كرده بود كه اكنون زمان براي آغاز گفت‌وگوهاي سياسي فرارسيده است. اظهارنظري كه ظاهرا با پشتيباني عملي نيز همراه شده است و روس‌ها تلاش مي‌كنند نخستين دور از مذاكرات سوري – سوري را هرچه سريع‌تر كليد بزنند. در چنين فضايي، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اعلام كرده بود كه دولت سوريه در حال انجام مذاكراتي با مخالفان سوري پيش از نشست احتمالي گسترده ميان دو طرف در شهر آستانه پايتخت قزاقستان است. نخستين‌بار خبرگزاري اينترفاكس به نقل از سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه اين خبر را منتشر كرد اما در خبر اشاره‌اي به محل برگزاري اين مذاكرات و اينكه كدام گروه‌هاي معارضه در حال رايزني با دولت سوريه هستند، نشده است. لاوروف در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود اعلام كرده بود كه مسكو قصد دارد همكاري با آنكارا، تهران و ديگر كشورهاي منطقه را درباره سوريه بيشتر كند. پس از انتشار اين اظهارنظر لاوروف بود كه رويترز به نقل از عضو هيات عالي مذاكرات با مخالفان سوريه كه وابسته به عربستان است، نسبت به برگزاري نشست بين مخالفان و نظام سوريه اظهار بي‌اطلاعي كرد.
روسيه نگارش متن توافق را آغاز كرد
به نظر مي‌رسد كه ولاديمير پوتين به دنبال حل و فصل هرچه سريع‌تر مساله سوريه و وارد كردن دو طرف به فاز مذاكرات مستقيم است و در اين راستا همكاري‌هاي تركيه و روسيه هر روز وارد فازهاي اجرايي‌تر در سوريه مي‌شود. در همين راستا، خبرگزاري «نووستي» به نقل از يك منبع ديپلماتيك ناشناس گزارش داد كه نمايندگان ارتش‌هاي روسيه و تركيه نيز رايزني‌هايي را با مخالفان سوري در شهر آنكارا درباره آتش‌بس سراسري احتمالي در سوريه داشته‌اند. يك منبع روسي نيز به الميادين گفت: حضور نيروهاي هم‌پيمان ارتش سوريه و نيروهاي مورد حمايت تركيه محوري مهم در ديدار آستانه است. مسكو روي متن توافقي كه قرار است در آستانه ميان مخالفان و دولت سوريه امضا شود كار مي‌كند. وزارت امور خارجه روسيه نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد، سرگئي لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزراي امور خارجه دو كشور در يك گفت‌وگوي تلفني بر سر تلاش براي برقراري آتش‌بس در سوريه و تدارك براي مذاكرات صلح احتمالي در پايتخت قزاقستان توافق كرده‌اند. وزراي خارجه روسيه و تركيه در جريان اين گفت‌وگوي تلفني بر اهميت تكميل سريع توافق‌ها بر سر پارامترهاي عملي پايان دادن به اقدامات نظامي در سوريه و تفكيك مخالفان «ميانه‌رو» از گروه‌هاي تروريستي و تدارك براي نشست در شهر آستانه تاكيد كردند.
خصمانه خواندن دستور اوباما
در حالي كه تا كمتر از يك ماه ديگر باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا از قدرت وداع مي‌كند، وزارت خارجه روسيه روز گذشته براي چندمين بار نسبت به اقدام امريكا در ارسال سلاح‌ به شورشيان سوري واكنش نشان داده و آن را تهديدي مستقيم عليه نيروها و هواپيماهاي روس مستقر در سوريه خواند. به گزارش ايسنا، در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: دولت باراك اوباما تلاش مي‌كند اوضاع در جهان را تا قبل از تحويل قدرت به دونالد ترامپ پيچيده‌تر كند. اقدام امريكا در ارسال سلاح‌ براي مخالفان سوري تهديدي مستقيم عليه نظاميان و هواپيماهاي روس در سوريه به شمار مي‌آيد. دولت امريكا اخيرا ممنوعيت ارسال سلاح‌هاي «تاثيرگذار» براي بخشي از مخالفان سوري را لغو كرده و روسيه بيم آن دارد شورشيان سوري به موشك‌هاي ضد هوايي دست يابند كه خطري جدي براي جنگنده‌هاي روسيه محسوب مي‌شود. طبق بيانيه وزارت خارجه روسيه، تسليحات امريكايي كه به دست شورشيان سوري مي‌رسد اقدامي خصمانه و تهديدي عليه دارايي‌هاي نظامي و ديپلماتيك روسيه در سوريه محسوب مي‌شود.
آزمايش 160 نوع سلاح در سوريه
وزير دفاع روسيه از انجام موفقيت‌آميز آزمايش تسليحات جديد نظامي اين كشور در ميدان نبرد سوريه خبر داد. به گزارش ايسنا از ريانووستي، سرگي شويگو گفت: بيش از ۱۶۰ نوع انواع سلاح‌هاي جنگي پيشرفته تاكنون در سوريه مورد آزمايش قرار گرفته است. اين تسليحات جديد و پيشرفته نظامي ثابت كردند كه كاملا قابل اطمينان هستند و مي‌توان از آنها به طور گسترده بهره جست. ارتش روسيه با هدف مبارزه با گروه‌هاي تروريستي تكفيري و حمايت از دولت و مردم سوريه در سوريه حضور دارد.
شوراهاي محلي تشكيل مي‌شود؟
در خبري جداگانه، روزنامه فرامنطقه‌اي الحيات نوشت: مسكو قصد دارد با وجود مخالفت تهران و دمشق، طرح تشكيل شوراهاي محلي مورد حمايت تركيه در مناطق تحت كنترل مخالفان سوري و گروه‌هاي اسلام‌گرا را پس از حصول آتش‌بس فراگير در نشست آتي در آستانه اجرا كند. تهران و دمشق همچنان بر طرح حفظ كنترل دمشق در غوطه شرقي تاكيد دارند. به گزارش ايسنا، برخي منابع آگاه به اين روزنامه گفته‌اند مسكو به گروه‌هاي اسلام‌گرا و مخالفان به اصطلاح ميانه‌رو در سوريه پيشنهاد داده كه با فراهم كردن بستر انساني و اقتصادي مشتركي زمينه انتقال كالاها و آزادي عبور و مرور كاميون‌ها ميان مناطق تحت كنترل مخالفان و مناطق تحت كنترل دولت سوريه را فراهم كنند و همچنين شوراهاي محلي كه منتخب ساكنان منطقه هستند، تشكيل شده و طرف‌هاي ضمانت‌كننده توافقنامه يعني تركيه و روسيه از طريق اين شوراها مديريت مناطق تحت كنترل خود را بر عهده گيرند و همزمان مسكو تعهد دهد از دمشق ضمانت بگيرد كه مخالفان و فعالان را تحت پيگرد قرار ندهد. محمد المذيب، وزير اداره محلي در دولت موقت سوريه وابسته به مخالفان گفت: براي آغاز فعاليت نهادهاي قانوني و گشايش مراكز محلي در مناطق آزاد شده و نيز جمع‌آوري اسلحه موجود در دست مردم كارهايي صورت گرفته است. منابع مذكور افزودند، گروه‌هاي مخالف از روسيه خواستند محله الوعر در حمص و غوطه دمشق به آتش‌بس ملحق شوند اما دمشق و تهران با اين مساله مخالفت كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون