• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3705 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي

چهره‌ها- خبرها

طرح جديد «جان كري» براي فلسطين

يك روزنامه محلي فلسطيني اعلام كرد: وزير امور خارجه امريكا قصد ارايه طرحي جديد درباره بحران فلسطين دارد كه اساس آن به رسميت شناخته شدن اسراييل به عنوان دولتي يهودي است. به گزارش فارس، روزنامه «القدس» فلسطين اعلام كرد: «جان كري» وزير خارجه امريكا در تلاش براي ارايه طرحي جديد موسوم به «توافق چارچوب» است. كري قصد دارد، زمينه توافق بر پرونده‌ راه‌حل نهايي مساله فلسطين طي مرحله‌ آينده حتي پس از انتخاب «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور جديد امريكا فراهم شود. طرح مذكور كه به زودي ارايه مي‌شود بر ايجاد دولت مستقل فلسطيني با مرزهاي 1967 و با تبادل اراضي، باقي ماندن 75 تا 80 درصد شهرك‌نشينان تحت حاكميت اسراييل و با مشخص كردن ميزان تبادل مساوي و نيز به رسميت شناختن اسراييل به عنوان دولتي يهودي تاكيد مي‌كند. در مقابل، اسراييل نيز فلسطين را به عنوان دولتي مستقل با مركزيت قدس (شرقي) به رسميت مي‌شناسد و دو طرف پايان درگيري‌ها را اعلام مي‌كنند؛ در اين طرح درباره حق بازگشت فلسطيني‌ها به سرزمين‌هاي اشغالي 1948 يا جبران مالي اين موضوع و نيز پرونده قدس به صورت تفصيلي حرفي زده نشده است. بر اساس گزارش مذكور، در طرح محمود عباس همچنين درباره مقدمات امنيتي در منطقه «غور اردن» و مرزهاي ميان دولت فلسطين و اردن صحبت شده است. سخنراني جان كري در كنفرانسي بين‌المللي صلح در فرانسه شامل صحبت درباره اين طرح با هدف پايان دادن به نزاع اسراييلي- فلسطيني خواهد بود؛ در اين سخنراني اعلام خواهد شد قدس شرقي پايتخت دولت فلسطين است و اسراييل بايد از مرزهاي كرانه باختري بر اساس مرزهاي 1967 عقب بنشيند. كانون‌هاي شهرك‌نشيني به شرطي تحت حاكميت اسراييل باقي مي‌مانند كه در مقابل آن اراضي مساوي به طرف فلسطيني داده شود. در پايان اين گزارش آمده است جان كري و باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا در تلاش براي نزديك كردن ديدگاه‌ها بين اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها جدي هستند و طرح مذكور با عنوان «توافق چارچوب» شامل اصول حل مسائل اصلي نزاع است و از اسراييل مي‌خواهد شهرك‌هاي واقع در غور اردن را تدريجا و طي سه تا چهار سال آينده خالي كند تا براي تحويل به دولت فلسطين آماده باشند.

استقبال كرملين از نقش كيسينجر در مذاكرات روسيه-امريكا

«ديميتري پسكوف»، سخنگوي كرملين روز سه‌شنبه (امروز) اعلام كرد كه مسكو «هنري كيسينجر» وزير خارجه اسبق امريكا را به عنوان يكي از عاقل‌ترين سياستمداران داراي دانش عميق در روابط روسيه و امريكا مي‌داند. سخنگوي كرملين در خصوص گزارشات رسانه‌هاي آلماني اظهارنظر كرد كه اعلام كرده بودند هنري كيسينجر در دوران رياست‌جمهوري «دونالد ترامپ» به عنوان ميانجي ميان مسكو و واشنگتن عمل خواهد كرد. پسكوف اين‌گونه گفت: «قطعا كيسينجر يكي از عاقل‌ترين سياستمداران و كارشناساني به حساب مي‌آيد كه در بين صفات ديگر، داراي عميق‌ترين دانش كارشناسي هم در امور روسيه و هم امور مربوط به روابط روسيه و امريكا است».  بنا به گفته سخنگوي كرملين، «اگر اين دانش كارشناسي و غني‌ترين تجربه كه در طول چندين دهه به دست آمده است، به نوعي مورد نياز قرار گيرد، ما از آن استقبال مي‌كنيم اما به‌طور قطع نياز به استفاده از تجربه به كار ما نمي‌آيد زيرا اين مساله به همكاران امريكايي ما مربوط مي‌شود و ما نمي‌توانيم در آن مداخله كنيم». نسخه الكترونيكي روزنامه «بيلد» آلمان پيش‌تر به نقل از منابع تيم ترامپ و داده‌هاي سرويس‌هاي ويژه اروپا گزارش كرد كه كيسينجر احتمالا به عنوان ميانجي ميان مسكو و واشنگتن عمل خواهد كرد و در توسعه طرح عادي‌سازي اوضاع اوكراين شركت خواهد كرد.


چه بخواهيم يا نخواهيم ايران يك حقيقت عيني است

ابراهيم الجعفري در مصاحبه با روزنامه الاخبار مصر در خصوص نحوه مداخله عراق براي حل اختلافات عربستان و ايران گفت: ما از عربستان و ايران و درباره حقايق موجود در اين دو كشور و دو همسايه سخن مي‌گوييم، وجود تنش در روابط اين دو كشور به نفع هيچ يك از آنها نيست. وي به وجود قرابت فرهنگي بين ملت‌هاي دو كشور اشاره كرد و افزود چه بسا برخي جريان‌هاي سياسي تمايل به ايجاد تنش در روابط ايران و عربستان دارند اما اين تنش به نفع ما و آنها نيست و نتيجه اينكه ملت‌ها پايدارتر از حكومت‌ها هستند و به صورت حقايق ثابت باقي خواهند ماند و هر كس براي همسويي با اراده ملت خود عجله نكند ملت مجبور مي‌شود از او عبور كند. الجعفري همچنين گفت: چه بخواهيم يا نخواهيم ايران يك حقيقت عيني است، ايران با وجود اينكه يك كشور غير عربي است اما در كنار كشورهاي عربي ايستاد و از آنها پشتيباني كرد و در كنار ما در عراق ايستاد و ما اميدواريم كه اين حساسيت‌ها از بين برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون