• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3705 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي

نشست خبري سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر برگزار شد

حميدرضا نوربخش: در جشنواره موسيقي فجر تبعيض نداريم

گروه فرهنگ و هنر

 

نشست خبري سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر با حضور مدير اين جشنواره، حميدرضا نوربخش روز گذشته برگزار شد. نشستي كه در آن علاوه بر توضيحات نوربخش در مورد سي‌ودومين دوره جشنواره موسيقي فجر درباره برخي حاشيه‌هاي سال گذشته اين جشنواره و انتقادات مطرح‌شده در مورد اين جشنواره هم صحبت شد: «به هر ترتيب جشنواره گذشته از نظر من جشنواره متفاوتي بود و همين كه اساسا فضا به گونه‌اي شكل گرفت كه صحبت درباره آن بيشتر از دوره‌هاي گذشته شده، خود نمونه‌اي براي توفيق اين رويداد موسيقايي است.
جشنواره سال گذشته مسائل و حاشيه‌هاي زيادي داشت و اين طبيعي بود كه با ايجاد تغييرات بنياديني كه در فضاي موجود انجام گرفت، يكسري نقدها و سر و صداهايي ظهور پيدا كند كه به نظر من طبيعي است. البته من بعد از پايان جشنواره به دليل فشارهاي زيادي كه متحمل شدم، اعلام كردم كه ديگر در اين رويداد حضور نخواهم داشت و اتفاقا در اين مورد تا چند ماه نيز مقاومت كردم اما به اصرار دوستان پذيرفتم كه در اين دوره نيز حضور داشته باشم.»
جايزه باربد از جمله مواردي بودند كه نوربخش ترجيح داد در مورد آنها در اين نشست خبري توضيحات بيشتري بدهد: «اجراي آثار برگزيدگان فستيوال‌هاي مختلف موسيقي از جمله جشنواره موسيقي معاصر، جشنواره موسيقي جوان و جشنواره موسيقي نواحي و همچنين اعمال تغييرات در آيين‌نامه جايزه «باربد» فعاليت‌هاي ديگري است كه ما در اين دوره از جشنواره به آن توجه داريم. در بخش آلبوم‌ها نيز مبناي جشنواره بررسي آلبوم‌هاي منتشر شده از مهر سال گذشته تا مهر سال جاري است ضمن اينكه ما طي تغييرات اعمال شده در فضا تصميم گرفتيم تا آثار داوران در قضاوت آلبوم‌ها لحاظ نشود.»
به گفته نوربخش تغيير ديگري كه در جشنواره موسيقي فجر در يك سال گذشته انجام شده اين بوده كه بخش‌هاي غيرموثر اين جشنواره به جاي حذف در قالب جشنواره‌هاي مستقل ديگر تعريف شوند. نوربخش با اشاره به حذف بخش نسلي ديگر از جشنواره موسيقي برگزاري جشنواره موسيقي كلاسيك ايراني را كه چندي پيش در تالار رودكي تهران برگزار شد از جمله اين تغييرات عنوان كرد. اجراي 10 گروه موسيقي نواحي در كنار بخش‌هاي ديگر از جمله برنامه‌هاي ويژه سي‌ودومين دوره جشنواره موسيقي فجر است.
به گفته نوربخش تعريف يك تم جديد به بخش موسيقي ايراني به بهانه بازنگري يا بازسازي چهار دهه موسيقي ايراني به ويژه در دوره اول پيروزي انقلاب اسلامي از بخش‌هاي ديگر جشنواره امسال است. نوربخش در اين نشست به طور رسمي اجراي اكستر ملي به رهبري فريدون شهبازيان را هم اعلام كرد. اين اجرا پيش از اين توسط خود شهبازيان اعلام شده بود و اركستر ملي در اين اجرا «نيلوفرانه» و «شور عشق» را با خوانندگي عليرضا افتخاري اجرا خواهد كرد. همان طور كه انتظار مي‌رفت اركستر سمفونيك تهران هم در اين دوره از جشنواره حاضر خواهد بود و علاوه بر اجراي آثاري از احمد پژمان، يك كنسرت مشترك با اركستر سمفونيك ايتاليايي خواهد داشت. نوربخش در بخش ديگري از اين نشست درباره بخش بين‌الملل جشنواره هم توضيح داد: «بخش بين‌الملل جشنواره با محوريت «ايران فرهنگي» مانند سال گذشته با حضور گروه‌هاي معتبر خارجي برگزار مي‌شود كه فعلا مي‌توانم به حضور دولتمند خلف از كشور تاجيكستان و دل مارئو يكي از هنرمندان تراز اول گيتار فلامنكو كشور اسپانيا اشاره كنم، اما به طور حتم در روزهاي آينده جزييات دقيق بخش بين‌الملل جشنواره نيز اطلاع‌رساني خواهد شد.»
اما بخش ديگري از نشست مدير سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر به پاسخ‌هاي نوربخش به حاشيه‌هاي جشنواره موسيقي فجر اختصاص داشت. يكي از آنها همان نامه‌اي بود كه حدود 700 نفر از اهالي موسيقي به وزير ارشاد نوشته و از شكل برگزاري جشنواره موسيقي فجر و عملكرد حميدرضا نوربخش به عنوان مدير اين جشنواره انتقاد كرده بودند. نوربخش با اشاره به اين نامه توضيح داد: «بنده از هر نقدي استقبال مي‌كنم. مطمئن باشيد اگر اين انتقادات مصلحانه و مشفقانه باشد، شخص حميدرضا نوربخش از آن استقبال بسيار زيادي به عمل خواهد آورد. كما اينكه تا همين امروز نيز تا آنجا كه بنده اطلاع دارم آقاي مرادخاني و آقاي طالبي پيگير موضوع هستند تا به نامه اين عزيزان رسيدگي شود. من چه در اين دوره از جشنواره و چه در دوره گذشته هيچ‌گونه تبعيضي را براي گروه‌هاي شركت‌كننده قايل نشدم. متاسفانه به دليل مشكلات و تنگناهاي مالي كه دولت در دو سال گذشته به لحاظ بودجه داشته، ما نتوانستيم تكاني به بودجه جشنواره بدهيم بنابراين بايد روي بحث گيشه حساب جداگانه‌اي باز كنيم كه بتوانيم كارهاي محوله را انجام دهيم. ضمن اينكه شما آگاهيد كه سياست دولت در سال‌هاي اخير، برون‌سپاري است.
 به همين جهت من در اينجا دوباره تاكيد مي‌كنم آنچه درباره تخصيص بودجه به برخي از گروه‌ها با توجه به حوزه بخش خصوصي در جشنواره توسط برخي‌ها مورد نقد قرار گرفت، درست نيست. ما كف پرداختي كه براي گروه‌هاي مختلف شركت‌كننده در جشنواره داشتيم، دقيقا بر اساس ميزان ظرفيت تالارهاي اجرا و گروه‌هايي بود كه در دوره قبلي و فعلي حضور دارند. »
نوربخش در توضيح دعوت از گروه‌ها براي اجرا در جشنواره موسيقي توضيح داد: «اصولا هر جشنواره‌اي داراي يك تفكري است كه با توجه به آن تفكر، مكانيزم دعوت از گروه‌هاي موسيقي انجام مي‌گيرد. به هر حال هم اين جشنواره و هم جشنواره قبلي يك شوراي سياستگذاري داشته كه بر اساس روال كار نسبت به انتخاب گروه‌ها اقدام كرده است ضمن اينكه من قاطعانه مي‌گويم در اين مدت از تمام گروه‌هاي فعال موسيقي بلااستثنا دعوت كردم تا در اين دوره حضور داشته باشند و اگر كسي نيامده با تصميم شخصي خود گروه بوده كه تحت هيچ شرايطي به گزينشي عمل كردن من ربطي ندارد. » نوربخش در بخش ديگري از صحبت‌هايش بخشي از اين مشكلات را هم به بودجه جشنواره موسيقي ربط داد: «من باز هم تاكيد مي‌كنم كه در جشنواره موسيقي فجر تبعيض نداريم اما بدانيد يك ميليارد به من پول مي‌دهند اما مي‌گويند كه بايد يك جشنواره سه ميلياردي را برگزار كنم. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون