• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3705 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي

دفاع بهاءالدين خرمشاهي از سريال شهرزاد و حسن فتحي

صحبت‌هاي حسن فتحي از سريال شهرزاد در اختتاميه چهارمين جشنواره فيلم‌هاي ويديويي ياس و درخواست او از اهالي فرهنگ و هنر براي شكستن سكوت و حمايت از اين سريال باعث شد تا در طول يكي دو هفته گذشته تعدادي از اهالي فرهنگ و هنر در مورد اين سريال اظهارنظر كنند.
بهاءالدين خرمشاهي، حافظ‌‌شناس و مترجم قرآن يكي از اين چهره‌هاست. خرمشاهي در گفت‌وگويي كه با «اعتماد آنلاين» داشته به حاشيه‌هاي اخير اين سريال واكنش نشان داده و از حسن فتحي دفاع كرده است. به گفته او وقتي يك اثر هنري در جامعه ايران موفق مي‌شود و با استقبال مردمي و روشنفكري مواجه مي‌شود، باعث مي‌شود كه توجه تندروهاي راستگرا و اصولگرا به آن جلب شود و بناي مخالفت با آن اثر هنري را گذاشته و در قبال آن اثر هنري، احساس خطر كنند.
او در بخش ديگري از اين گفت‌وگو سريال پرمخاطب شهرزاد را يكي از عوامل توجه كمتر به شبكه‌هاي ماهواره‌اي عنوان مي‌كند و مي‌گويد: «براي اينكه اين اقبال به شبكه‌هاي ماهواره‌اي كاهش يابد و هنرمندان ما تشويق شوند و آقاي فتحي هم كه اثرش بحق با استقبال مردم مواجه شده، بتواند ساخت فصل دوم «شهرزاد» را به پايان ببرد، به نظر من واجب است كه ايشان آزادي عمل داشته باشند. اين گروه فشاري كه عليه سريال شهرزاد دارد ساخته مي‌شود، فقط زيان مي‌زند. يعني به هنر و آزادي بيان و حتي به مردم زيان مي‌رساند؛ مردمي كه يك اثر هنري مطلوب را ديده و پسنديده‌اند. چرا مردم را محكوم كنيم؟ من معتقدم اين مخالفت‌ها با «شهرزاد» حاصل بيكاري فكري است. من يك‌بار به كسي گفتم كه غير سياسي‌ام. او هم به من گفت تو ضد انقلابي! در صورتي كه اگر من ضد انقلاب بودم، سياسي مي‌شدم.
اپوزيسيون سياسي است. من نه اپوزيسيون هستم نه با اپوزيسيون همدلي دارم. كشور خودمان را دوست دارم و دلم مي‌خواهد كه هنر ما ببالد، رشد كند و ميوه بدهد؛ ميوه غيرممنوعه!» خرمشاهي در ادامه از حسن فتحي، كارگردان اين سريال هم دفاع كرده و مي‌گويد: «شايد آقاي فتحي مايل بوده سريال شهرزاد را براي تلويزيون بسازد ولي مسائل كوچكي مانع اين كار شده باشد. حافظ گفته است: با دوستان مروت با دشمنان مدارا. حالا ما مي‌گوييم اگر با دشمنان مدارا نمي‌كنيد، لااقل با دوستان مدارا كنيد. » او در پايان صحبت‌هايش با اشاره به اينكه چرا بايد جلوي آزادي بيان و آزادي خلق اثر هنري گرفته شود حمايت خود را از ساخت سريال شهرزاد اعلام كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون