• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3706 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ دي

5/5 ميليون سيم‌كارت بدون هويت در معرض قطع

نزديك به يك ماه پيش بود كه به مالكان سيم‌كارت‌هاي سه اپراتور ايراني فرصت داده شد تا براي اعلام مشخصات خود و احراز هويت با مراجعه به مراكز مربوطه به استعلام و ثبت سيم‌كارت خود اقدام كنند. حالا پس از اخطار اپراتورها به مالكان سيم‌كارت‌هاي مجهول‌الهويه از ديروز استارت يك‌طرفه شدن ارتباط برخي از اين سيم‌كارت‌ها كه هويت آنها احراز نشده آغاز شده و در صورت عدم احراز هويت، سيم‌كارت‌ها تا 13 دي ماه قطع كامل مي‌شود.
طبق آمار اعلام شده، از تعداد 10 ميليون سيم‌كارت بلاتكليف 5/4 ميليون سيم‌كارت با ارايه كارت شناسايي تعيين‌تكليف شده‌اند و اپراتورها اميدوارند در مهلت باقيمانده، مالكان 5/5 ميليون سيم‌كارت باقيمانده تعيين تكليف شوند.
البته طرح ساماندهي سيم‌كارت‌ها در كشور از يك سال پيش آغاز شده بود و بنابر اعلام وزير ارتباطات، «در اين مدت 50 ميليون سيم‌كارت ساماندهي شده‌اند؛ 10 ميليون سيم‌كارت هم طبق آمار باقي‌مانده‌اند كه مالكان آنها 20 تا 30 سيم‌كارت به نام‌شان ثبت شده، اما براي تعيين‌تكليف نمي‌آمدند.»هرچند كه براي برخورد با دارندگان سيم‌كارت به تعداد بيش از حد مجاز، مصوبه قانوني وجود نداشت كه اخيرا شوراي عالي فضاي مجازي با صدور مصوبه‌اي، اين اقدام را قانوني كرد.
 در همين رابطه البته محمود واعظي وزير ارتباطات وفناوري اطلاعات، گفته بود: «مصوبه شورا سه هفته پيش اعلام شد و با احتساب يك ماه فرصت، 9 دي‌ماه آخرين مهلت دارندگان سيم‌كارت‌هاي مجهول‌الهويه براي اعلام مشخصات است. پس از آن، سيم‌كارت قطع نمي‌شود، بلكه براي مدتي يك‌طرفه خواهد شد؛ علاوه بر اينكه مالكيت سيم‌كارت براي مالك حفظ مي‌شود و سيم‌كارت سلب امتياز نمي‌شود.»به گفته واعظي، در سال‌هاي گذشته به دليل فروش بي‌حساب و كتاب سيم‌كارت در كشور و نبود سختگيري‌هاي لازم، سيم‌كارت‌هايي با هويت نامعلوم در شبكه ثبت شده بود كه از اين طريق، تخلفات و سوءاستفاده‌هايي همچون قاچاق و مزاحمت انجام مي‌شد. البته ظاهرا و طبق قانون قطع ارتباط با سيم‌كارت‌هاي مجهول‌الهويه ابتدا از طريق اخطارهاي پيامكي از سوي اپراتورها به مالكان سيم‌كارت‌هاي مجهول‌الهويه، از ديروز هشتم دي‌ماه ارتباط برخي از اين سيم‌كارت‌ها از سوي اپراتور يك طرفه شد.
طبق گزارشات آماري، با اين مصوبه جديد شورا، به افراد باقيمانده اولتيماتوم داده شد كه مراحل ثبت اطلاعات خود را تكميل كنند و از تعداد 10 ميليون سيم‌كارت بلاتكليف 5/4 ميليون سيم‌كارت با ارايه كارت شناسايي تعيين‌تكليف شد و اپراتورها اميدوارند تا در مهلت باقيمانده، مالكان 5/5 ميليون سيم‌كارت باقيمانده نيز سريع‌تر براي احراز هويت همكاري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون