• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3706 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ دي

شرط جديد ايران براي غول‌هاي نفتي

وزير نفت شرط امضاي قرارداد با شركت‌هاي خارجي در طرح‌هاي توسعه‌اي صنعت نفت را حضور در مناقصات اعلام كرد و گفت: اگر قيمت‌هاي آنها خوب باشد در مناقصه برنده مي‌شوند. بيژن زنگنه با بيان اينكه بنزين آلوده نداريم اما هنوز نمي‌توانيم در همه شهرهاي كشور بنزين يورو ٤ توزيع كنيم و به همه كلانشهرها بنزين يورو ٤ مي‌دهيم، گفت: آلودگي هم تنها به بنزين مربوط نمي‌شود بلكه نداشتن معاينه فني خودروها، مصرف بد سوخت در خودروها- كه بايد از طريق معاينه فني حل شود و نبايد در اين باره اغماض كرد- از جمله اين دلايل به شمار مي‌آيند.
وزير نفت با اعلام اينكه برخي خودروهاي فرسوده كه در تهران تردد مي‌كنند را بايد اسقاط يا از شهر خارج كرد، اظهار داشت: چنين مسائلي سبب آلودگي مي‌شود، ما ٣٠ درصد توليد بنزين يورو ٤ داريم و در كلانشهرها اين بنزين توزيع مي‌شود، بقيه شهرها را هم با وارد مدار شدن پالايشگاه ستاره خليج‌فارس اصلاح مي‌شود اما چيزي به نام بنزين آلوده به هيچ‌وجه نداريم.
اين عضو كابينه دولت در پاسخ به پرسشي در اين باره كه با آمدن شركت‌هاي حفاري خارجي، شركت‌هاي حفاري داخلي بيكار مي‌شوند، تصريح كرد: شركت‌هاي حفاري خارجي اصلا نيامده‌اند، پيش از آمدن من به وزارت نفت در دوره جديد، چند دكل حفاري خارجي در خليج فارس فعاليت مي‌كردند كه برخي به دليل نياز قراردادهاي‌شان را تمديد كرديم اما گفتيم كه در كارهاي جديد از توان شركت‌هاي ايراني بهره گيرند. ورود شركت‌هاي خارجي براي توسعه ميدان‌هاي نفتي به ايران سبب ايجاد كار براي ايراني‌ها مي‌شود، شركت‌هاي خارجي بايد در مناقصه شركت كنند و اگر قيمت‌هاي آنها خوب باشد در مناقصه برنده مي‌شوند و دليلي ندارد كه در شرايط رقابتي به آنها كار سپرده نشود و به طور حتم بايد از طريق مناقصه برنده شوند.
اين مقام مسوول در پاسخ به پرسشي درباره بحث كمبود گاز در برخي مناطق كشور گفت: هم‌اكنون ٨٨ تا ٨٩ درصد از جمعيت كل كشور در زمستان از گاز طبيعي بهره مي‌برند و مشابه اين شرايط در جهان وجود ندارد، كه تا يك سال و نيم آينده به ٩٤ تا ٩٥ درصد مي‌رسد. ٩٤ تا ٩٥ درصد بخش شهري كشور از نعمت گاز برخوردارند، اگر سيستان و بلوچستان به حساب نيايد اين رقم به بالاي ٩٧ تا ٩٨ درصد مي‌رسد، ٧٠ درصد جمعيت كشور شهري هستند و بيش از ٦٠ درصد روستاهاي ما اكنون از گاز استفاده مي‌كنند.
وزير نفت خاطرنشان كرد: تعدادي روستاهاي پراكنده بسيار دور وجود دارد كه نمي‌توانيم به آنها گازرساني كنيم و معياري گذاشتيم كه اگر هزينه يك علمك از ٦ ميليون تومان بالاتر رود ما آنها را از گازرساني با خط لوله خارج مي‌كنيم و به روش‌هاي ديگر گاز را به آنها مي‌رسانيم كه اين تعداد در كل كشور تنها حدود سه تا چهار درصد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون