• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3706 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ دي

عددنوشت

رشد درآمدهاي گمرك
افزايش درآمدهاي گمرك ايران همچنان ادامه دارد و گمرك اعلام كرده است كه درآمدهاي اين سازمان در ۹ ماهه سال جاري حدود ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است. با استقرار سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي كه گمرك جمهوري اسلامي ايران از نيمه دوم سال ۱۳۹۲ آن را در دستور كار خود قرار داد، تغييرات مثبتي در روند فعاليت‌هاي گمركي اتفاق افتاد كه به گفته مسوولان گمركي اين دستاوردها شامل كاهش زمان، كاهش هزينه، تبادل الكترونيك اطلاعات با سازمان‌هاي همجوار براي جلوگيري از جعل، افزايش كشفيات قاچاق و افزايش تمامي درآمدهاي وصولي كه شامل ۲۰ رديف تعرفه است مي‌شود. بر اساس اين گزارش، در سال ۱۳۹۳، درآمدهاي گمركي افزايشي بالغ بر ۵۸ درصدي داشته است و اين در حالي است كه ارزش ريالي واردات كالا در سال مذكور با رقم يك ميليون و ۴۱۳ هزار و ۱۶۷ ميليارد ريال نسبت به سال ۱۳۹۲ صرفا 78/14 درصد افزايش داشته است. همچنين نرخ برابري ارز در سال مورد بررسي از رقم ۲۸ هزار و ۳۸۰ ريال به رقم ۲۷ هزار و ۷۷۰ ريال با نرخ رشد 4/1 درصد تغيير يافته است؛ به عبارت ديگر با توجه به كاهش بسيار ناچيز در نرخ ارز، در واردات كالا شاهد افزايش واقعي حدود ۱۵ درصد بوده‌ايم كه از دلايل آن مي‌توان به واردات كالاهاي گروه دهم و خودرو اشاره كرد.


 كارگران بدون بيمه
 رييس كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران مي‌گويد با وجود آنكه ۱۳ ميليون كارگر ايراني تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند ولي چهار ميليون كارگر به شكل پنهاني و زيرزميني فعاليت مي‌كنند كه حداقل دستمزد در مورد آنها رعايت نمي‌شود. غلامرضا عباسي، اظهار كرد: ميانگين حقوق پرداختي به كارگران در كشور يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان است در حالي كه با يك حقوق نجومي مي‌شود كارگران يك كارخانه را حقوق داد. وي با بيان اينكه پس از آنكه كارگر مشغول كار شد مهم‌ترين مساله برايش امنيت شغلي و مزد منصفانه است و انتظار دارد در قبال كار خود مزد شايسته‌اي دريافت كند، ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد كارگران در كشور به شكل قراردادي مشغول كارند و كمتر از ۱۰ درصد قرارداد دايم دارند كه اين امر بيانگر دغدغه نيروهاي كار نسبت به نبود امنيت شغلي است.

ورود اتوبوس‌هاي روسي
گروه صنعتي «گاز» روسيه از صادرات ۹۰۰ دستگاه اتوبوس «لياز» به ايران خبر داد. اين قرارداد با مقامات شهرداري چهار شهر ايران به امضارسيده كه قرار است علاوه بر فروش خودرو، تحويل قطعات اتوبوس و راه‌اندازي خط مونتاژ محصولات «گاز» در ايران نيز عملياتي شود. همچنين گروهي از كارشناسان دو كشور اتوبوس‌هاي ساخت روسيه را با شرايط و استاندارد‌هاي مورد نياز جاده‌هاي ايران همانندسازي خواهند كرد. قرار است تحويل اتوبوس‌هاي روسيه در سال ۲۰۱۷ ميلادي آغاز شود. اين طرح مرحله جديدي در روند ورود خودروهاي روسي به بازار ايران به دنبال همكاري دو كشور در زمينه واگن‌سازي و توليد ماشين‌هاي راهسازي است.

رشد درآمدهاي گمرك
افزايش درآمدهاي گمرك ايران همچنان ادامه دارد و گمرك اعلام كرده است كه درآمدهاي اين سازمان در ۹ ماهه سال جاري حدود ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است. با استقرار سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي كه گمرك جمهوري اسلامي ايران از نيمه دوم سال ۱۳۹۲ آن را در دستور كار خود قرار داد، تغييرات مثبتي در روند فعاليت‌هاي گمركي اتفاق افتاد كه به گفته مسوولان گمركي اين دستاوردها شامل كاهش زمان، كاهش هزينه، تبادل الكترونيك اطلاعات با سازمان‌هاي همجوار براي جلوگيري از جعل، افزايش كشفيات قاچاق و افزايش تمامي درآمدهاي وصولي كه شامل ۲۰ رديف تعرفه است، مي‌شود. بر اساس اين گزارش، در سال ۱۳۹۳، درآمدهاي گمركي افزايشي بالغ بر ۵۸ درصد داشته است و اين در حالي است كه ارزش ريالي واردات كالا در سال مذكور با رقم يك ميليون و ۴۱۳ هزار و ۱۶۷ ميليارد ريال نسبت به سال ۱۳۹۲ صرفا 78/14 درصد افزايش داشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون