• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3706 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ دي

چهره‌ها - خبرها

مقامات بحرين با آزادي موقت نبيل رجب موافقت كردند

دادگاه بحرين روز گذشته با آزادي موقت نبيل رجب، رييس مركز حقوق بشر بحرين موافقت كرده و محاكمه او را براي شنيدن اظهارات دادستاني كل به 23 ژانويه (چهار بهمن) موكول كرد. نبيل رجب روز گذشته در جلسه دادگاه حضور داشت و دادگاه به شنيدن اظهارات كارشناسي كه به نمايندگي از او براي بررسي حساب كاربري وي در توييتر تعيين شده بود، گوش داد. خانواده نبيل رجب نيز گفت: منتظر دريافت اين راي از گروه‌هاي مربوطه است. اعضاي خانواده‌اش گفته‌اند، براساس اطلاعاتي كه دارند او اكنون در اداره تحقيقات كيفري در دادگستري بحرين است. بيشتر نهادهاي حقوق بشري جهان از جمله ديده‌بان حقوق بشر خواهان آزادي فوري و بي‌قيد و شرط نبيل رجب كه از مشكلات جسماني رنج مي‌برد، شده‌ بودند. وي به اتهام انتقاد از ائتلاف متجاوز عربي در خصوص يمن و وضعيت زندان‌هاي بحرين و برخي اتهامات ساختگي در بازداشت است.

 

ائتلاف امريكا آخرين پل موصل را هم منهدم كرد

منابع امنيتي عراقي از بازداشت معاون ابوبكر بغدادي و 14 داعشي ديگر در شرق موصل خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري الجزيره، در همين حال جنگنده‌هاي ائتلاف ضد داعش آخرين پلي را كه شرق موصل را به غرب آن وصل مي‌كند، منهدم كردند. به گفته خبرگزاري اعماق، وابسته به داعش، پس از آنكه جنگنده‌هاي ائتلاف روز سه‌شنبه اين پل را بمباران كردند، اين پل به طور كامل منهدم شد و ديگر ساكنان نمي‌توانند از آن استفاده كنند. ائتلاف امريكا پيش‌تر نيز چهار پل ديگر موصل را منهدم كرده بود تا عبور و مرور و امدادرساني براي داعش‌ها را با مشكل مواجه كند. نيروهاي عراقي 17 اكتبر عمليات آزادي موصل را آغاز كردند و قرار است طي روزهاي آينده مرحله دوم عمليات را از سربگيرند. به گفته استوارت جيمز، فرمانده امريكايي، نيروهاي عراقي طي روزهاي آينده عمليات ديگري را در شرق موصل آغاز خواهند كرد و روند عمليات بر مقاومت در برابر داعش متكي خواهد بود. اين مرحله از عمليات شاهد حضور سربازان امريكايي در مناطق نزديك‌تري به جبهه‌هاي جنگ خواهد بود. از سوي ديگر يك منبع امنيتي عراقي از بازداشت ابوحارث المتيوتي، معاون ابوبكر بغدادي، سركرده داعش و 14 داعشي ديگر طي عمليات اطلاعاتي در محله البكر در شرق موصل خبر داد. همچنين گردان‌هاي حزب‌الله عراق حمله گسترده داعش به غرب تلعفر را ناكام گذاشتند و تمامي خودروها و تجهيزات داعش را منهدم كردند. ارتش عراق نيز به يك كارگاه بزرگ ساخت بمب و بمبگذاري و بزرگ‌ترين شبكه تونل در محله كوكجلي در شرق موصل دست يافت. در همين راستا، جاسم محمد، وزير امور مهاجرت عراق در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي با مهدي العلاق، دبيركل كابينه گفت: تعداد آوارگان نينوا و حويجه از آغاز عمليات موصل به 137 هزار تن رسيده است. وي گفت: 120 هزار آواره در اردوگاه‌هاي استان‌هاي اربيل، دهوك، صلاح‌الدين و نينوا اسكان داده شده‌اند. وزارت امور مهاجرت مي‌تواند در حال حاضر بيش از 120 هزار تن را اسكان دهد و طرح اصلي اين وزارتخانه اسكان نيم ميليون آواره بوده است.

 

پرونده ايميل‌هاي كلينتون دوباره به جريان مي‌افتد

ديوان استيناف فدرال امريكا با صدور حكمي دولت فدرال را به پيگيري حقوقي هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات انتخابات امريكا براي بازيابي تعداد بيشتري ايميل از سرور شخصي او مربوط به دوراني كه كلينتون در وزارت خارجه امريكا بود، ملزم كرد. طبق گفته اين هيات متشكل از سه قاضي، يك قاضي دادگاه كه پيش‌تر اين پرونده را «مساله قابل ترديد» خوانده بود، مرتكب «اشتباه» شده است، آن هم پس از آنكه وزارت خارجه امريكا و اف‌بي‌آي ده‌ها هزار مورد از ايميل‌هاي كلينتون را به دنبال تحقيقات كيفري دريافت كرد. اين دادگاه بنا به درخواست گروهي موسوم به «سازمان ديده‌بان قضايي و گروه اقدام» تشكيل شد. آنها از وزير خارجه كنوني امريكا و رييس آرشيو ملي امريكا خواسته بودند كه اگر امكان يافتن تعداد بيشتري از ايميل‌هاي كلينتون وجود دارد، اين مساله را بررسي كنند. آنها تاكيد داشتند كه بدانند آيا اقدامات كافي براي يافتن ايميل‌هاي پاك شده كلينتون انجام شده است يا خير. ديوان استيناف فدرال امريكا اعلام كرد، اينكه وزارت خارجه از كلينتون و اف‌بي‌آي درخواست كپي ايميل‌هاي كلينتون را بكند، لزوما به اين معنا نيست كه آنها هر كاري لازم بوده براي پيگيري پيام‌هاي گمشده انجام داده‌اند. اين ديوان با ملغي كردن حكم دادگاه پيشين، گفت كه دو آژانس دولتي مذكور بايد اقدامات بيشتري را در راستاي بازيابي ايميل‌ها انجام دهند. اين رويه تحولات قانوني جديدي را در جنجال ايميلي وزير امور خارجه سابق امريكا ايجاد مي‌كند. كلينتون بين سال‌هاي ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزير خارجه امريكا بود و در مارس ۲۰۱۵ فاش شد كه او در دوران تصدي اين سمت از سرور شخصي خودش براي برقراري ارتباطات رسمي استفاده مي‌كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون