• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3726 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن

نخستين حمله به ميراث اوباما

دونالد ترامپ همزمان با اعتراضات گسترده به رياست‌جمهوري‌اش عمل به وعده‌هاي انتخاباتي را آغاز كرد

گروه بين‌الملل

دونالد ترامپ كار خود را آغاز كرد و در نخستين اقدام خود طبق وعده‌اي كه در دوره انتخابات رياست‌جمهوري داده بود قانون مراقبت‌هاي بهداشتي (اوباماكر) را طي حكمي اجرايي لغو كرد. طبق اين دستور رياست‌جمهوري، اوباماكر به صورت تدريجي و مرحله به مرحله لغو خواهد شد. دونالد ترامپ با امضاي خود بر ذيل دستور اجرايي لغو اوباماكر يك سيگنال قوي در راستاي از بين بردن ميراث رياست‌جمهوري باراك اوباما ارسال كرد و با اين كار رسما قانون مراقبت‌هاي بهداشتي را كه حدود بيست ميليون امريكايي را تحت پوشش قرار مي‌داد از بين برد تا گام اول را در تحقق وعده‌هاي خود عملي كند، اما چيزي كه هنوز مشخص نيست برنامه جايگزين وي براي اوباما كر است.
اكنون وزارت بهداشت و مراكز خدمات درماني و همچنين سازمان‌هاي ديگر مي‌توانند مقررات را به صورت آزادانه تفسير كنند و سازمان‌هاي بيمه‌گر نيز مي‌توانند تا زمان تعيين تكليف اين قانون به صورت سليقه‌اي و طبق مقررات خود در قبال بيمه‌شدگان عمل كنند.
از طرفي مراكز درماني نيز از تمامي معافيت‌هايي كه پيش‌تر تحت فشار اوباماكر ارايه مي‌دادند، معاف هستند و نياز نيست ديگر طبق قانون اوباما كر عمل كنند. دولت در تلاش است تا معيارهاي افراد واجد شرايط براي بيمه را نرم‌تر كنند. دولت معتقد است كه هزينه گزاف اوباما كر فشار زيادي را روي كشور وارد كرده و حالا بناست اين هزينه‌ها كاهش يابد. با اين حال كارشناسان معتقدند كه چرخ‌هاي بروكراسي امريكا در دولت جديد در جهتي متفاوت از گذشته خواهد چرخيد و آن‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شود بايد منتظر تغييرات جدي بود.
گفتني است، جمهوريخواهان به صورت سنتي، انعطاف‌پذيري زيادي درراستاي كنترل بازار مراقبت‌هاي بهداشتي و براي شركت‌هاي بيمه‌گر در نظر مي‌گرفتند كه حتي مي‌توانستند سياست‌هاي خود را ايالت به ايالت به صورت متفاوت تنظيم كنند. از همين رو كه اوباماكر سياستي برخلاف سياست‌هاي سنتي جمهوريخواهان داشت، از همين رو دولت ترامپ نيز به آساني توانست در روز اول كاري خود دستور لغو اين قانون را بدهد.
با اين حال از آنجايي كه هنوز وزير بهداشت دولت ترامپ مورد تاييد سنا قرار نگرفته است، مقامات وزارتخانه نمي‌دانند كه چه قوانين و چه سياست‌هايي را در قبال دستور رييس‌جمهور جديد اعمال كنند. تكليف وزير بهداشت كابينه ترامپ احتمالا در هفته آينده مشخص خواهد شد. بسياري از كارشناسان معتقدند زماني كه دستور يك رييس‌جمهور باطل مي‌شود اين امكان وجود دارد كه طي چند ماه يا حتي بين يك تا دو سال اين كار به تعويق بيفتد.
گفتني است، همان‌گونه كه دونالد ترامپ و رهبران حزب جمهوريخواه بارها و بارها عنوان كردند، قصد دارند كه يك انتقال آرام صورت گيرد كه به ناگاه ميليون‌ها امريكايي پوشش بيمه خود را از دست ندهند. تيموتي جاست، استاد دانشگاه واشنگتن در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان عنوان كرد كه احتمالا وزارت بهداشت گام‌هايي آهسته در راستاي برداشتن اين قانون بر مي‌دارد و در ابتدا الزامات قانوني اوباماكر را روي ايالت‌ها برمي‌دارد و در اين زمينه آزادي عمل بيشتري به ايالت‌ها ارايه مي‌دهد كه اين موضوع زمانبر خواهد بود.
با اين حال جمهوريخواهان كنگره در واقع بخش عمده‌اي از قانون را پيش‌تر از بين برده‌اند و اكنون ميليون‌ها امريكايي نگران از بين رفتن پوشش بيمه‌اي خود هستند. اما قانونگذاران جمهوريخواه بارها و بارها گفته‌اند كه با لغو اين طرح، طرح مقرون‌به‌صرفه‌تري را براي مردم ارايه خواهند داد كه هنوز مشخص نيست اين طرح چيست. ترامپ عنوان كرده كه ما در حال انجام كار روي يك پيشنهاد جايگزين هستيم. رهبران جمهوريخواه در كنگره گفته‌اند كه تاكنون با ما مشورتي در اين خصوص صورت نگرفته است. با اين وجود رينس پريبيوس، رييس كاركنان كاخ سفيد عنوان كرده است كه در يادداشتي به همه ادارات و سازمان‌هاي دولتي دستورالعمل‌هاي لازم ارسال مي‌شود.
گفتني است، جمهوريخواهان طي سال‌هاي گذشته همواره قصد داشتند به هر نحو ممكن اوباما كر را لغو كنند كه اين اقدام با دستور اجرايي رييس‌جمهور امكان‌پذير نشد و لغو اين قانون تبديل به يكي از شعاره‌ي اصلي جمهوريخواهان شد. دونالد ترامپ از زمان كمپين تبليغاتي به هواداران خود وعده داده بود تا با لغو اين قانون يك قانون فوق‌العاده را جايگزين خواهد كرد. اما قانونگذاران مي‌دانند زماني كه يك قانون لغو مي‌شود بسيار دشوار خواهد بود تا بتوان يك قانون جديد را جايگزين كرد و آن را كنار گذاشت.
جمهوريخواهان كه انگيزه بسيار زيادي پس از پيروزي در سه انتخابات به دست آوردند به سمت لغو اوباماكر رفتند اما به دليل اينكه طرح جايگزين نداشتند هرچند راي به لغو آن دادند اما مجبور شدند اعلام كنند تا به صورت تدريجي آن را كنار خواهند گذاشت. با توجه به عدم جايگزيني اين قانون چنين اقدامي مي‌تواند جرقه يك آتش را در بازار بيمه ايالات متحده ايجاد كند. زيرا عده زيادي به سمت بيمه هجوم مي‌آورند تا پوشش آنها مختل يا متوقف نشود. ازهمين رو ممكن است هزينه بيمه در امريكا افزايش پيدا كند. حال بايد ديد كه دونالد ترامپ و رهبران جمهوريخواه چه طرح بهتري براي جايگزيني اوباماكر دارند كه سال‌هاست آن را به مردم وعده مي‌دهند.
با اين حال آن‌گونه كه گفته مي‌شود در يادداشت دستورالعملي كه ينس پريبيوس اعلام كرده كه به سازمان‌ها و ادارات دولتي ارسال شده به نظر مي‌رسد كه تمام دستورهاي باراك اوباما به ادارات در خصوص بهره‌وري و كاهش گازهاي گلخانه‌اي نيز لغو مي‌شود و محدوديت‌هاي آنها براي توليد گازهاي گلخانه‌اي برداشته خواهد شد و ديگر ملزم به اجراي دستورالعمل‌هاي گذشته نيستند.

تاييد دو وزير
روز جمعه و پس از مراسم تحليف و مهماني ناهار كنگره، مجلس سنا تشكيل جلسه داد و در خصوص دو وزير پيشنهادي دونالد ترامپ تصميم‌گيري كرد و در نهايت جيمز متيس را به عنوان وزير دفاع و جان كلي را به عنوان وزير امنيت داخلي تاييد كرد. در جلسه راي‌گيري سنا، جيمز متيس با 98 راي موافق به عنوان وزير دفاع منصوب شد. همچنين جان كلي نيز با 88 راي موافق نيز از سد سناي امريكا عبور كرد تا مسووليت تامين امنيت داخلي امريكا را برعهده گيرد. دونالد ترامپ نيز در بدو ورود خود به كاخ سفيد نيز حكم اين دو وزير را امضا كرد تا به صورت رسمي كار خود را از جمعه شب آغاز كنند تا از روز دوشنبه سنا رسيدگي به راي اعتماد ساير وزرا را آغاز كند.

اولويت‌هاي نظامي ترامپ
پس از مراسم تحليف دونالد ترامپ، كاخ سفيد در بيانيه‌اي برنامه‌هاي نظامي دونالد ترامپ را منتشر كرد. در اين بيانيه آمده است كه دونالد ترامپ، چهل و پنجمين رييس‌جمهوري امريكا بالاترين سطح آمادگي نظامي را دنبال خواهد كرد. به همين منظور امريكا به تمام ابزاري كه در اختيار دارد نياز خواهد داشت. همان‌طور كه دونالد ترامپ در سخنراني تحليف خود بر ارجحيت امريكا تاكيد كرد، نمي‌توانيم اجازه دهيم ديگر كشورها از ظرفيت نظامي ما
فراتر روند.
كاخ سفيد افزود: از منظر سياسي دولت جديد امريكا تامين خواسته دفاعي موجود را كه بودجه نظامي امريكا را پوشش مي‌دهد، كنار خواهد گذاشت و بودجه جديدي را براي تقويت ارتش‌مان ارايه خواهد داد. ترامپ اين بودجه جديد را براي بازسازي ارتش در نظر گرفته است.
در اين بيانيه همچنين ادعا شده است كه امريكا بناست سامانه دفاع موشكي را براي مقابله با موشك‌هاي كره شمالي و ايران ايجاد كند. البته هنوز به طور دقيق مشخص نيست كه ترامپ مي‌خواهد چه نوع سيستم‌هاي دفاع موشكي را توسعه دهد. يك روز پيش از برگزاري مراسم تحليف امريكا راكت اطلس 5 را كه حامل يك ماهواره بود براي نظارت بر لحظه شليك و مقصد موشك‌هاي دشمن به فضا پرتاب كرد. يكي ديگر از حوزه‌هاي دفاعي كه امريكا تحت رياست‌جمهوري ترامپ به‌شدت آن را تقويت و دنبال مي‌كند، حوزه دفاع سايبري است. كاخ سفيد در وب سايت خود گفت: جنگ سايبري يك ميدان نبرد در حال ظهور است. ما بايد هركار كه مي‌توانيم براي تضمين امنيت اسرار امنيت ملي و سيستم‌هاي‌مان انجام دهيم.

كرملين: پوتين آماده ديدار
با ترامپ است
كرملين اعلام كرد كه رييس‌جمهور روسيه آماده ديدار با همتاي امريكايي خود است. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري الميادين، ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين اعلام كرد: ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه آماده ديدار با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور جديد امريكاست اما فراهم آوردن مقدمات اين ديدار احتمالا نه چندين هفته بلكه چندين ماه به طول بينجامد. با اين حال بايد اميدوار باشيم كه اين ديدار در آينده‌اي نزديك صورت گيرد. وي تاكيد كرد: هنوز زمان و مكان اين ديدار مشخص نشده است و رهبران دو كشور احتمالا به زودي طي يك تماس تلفني در اين باره صحبت كنند. پيش‌تر مشاوران ترامپ اعلام كرده بودند ديدار پوتين و ترامپ به اين زودي‌ها ممكن نيست.

تظاهرات جهاني عليه ترامپ
همزمان با برگزاري مراسم تحليف دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهوري جديد امريكا تظاهرات گسترده‌اي هم در ايالات متحده و هم در كشورهاي اروپايي و اقيانوسيه عليه وي شكل گرفت. بزرگ‌ترين تظاهرات در امريكا به ويژه در واشنگتن دي‌سي كه محل برگزاري مراسم تحليف رييس‌جمهوري امريكا بود برگزار شد. در نيويورك بزرگ‌ترين تظاهرات ضدترامپ با حضور شخصيت‌هاي فرهنگي و هنري امريكا صورت گرفت و در واشنگتن دي‌سي نيز مردم در مقابل محل برگزاري مراسم تحليف دست به اعتراض و راهپيماي عليه ترامپ زدند. همچنين در مقابل برج ترامپ در نيويورك نيز تعدادي از معترضان حضور داشتند و باعث اختلال در رفت و آمد خودروها شدند، اگرچه پليس تعدادي از آنها را دستگير كرد. گروه‌هاي چپ گرايي شامل سوسياليست‌هاي دموكرات امريكا و زنان نيويورك در جمعه دست به راهپيمايي زدند و روز گذشته نيز به تظاهرات خود ادامه دادند، در سانفرانسيكو نيز هزاران تن از معترضان شعارهاي ضدترامپ سر دادند و بر ليبراليسم تاكيد كردند. گروه‌هايي نظير «منبع عرب» و «مركز سازماندهي» و «انجمن ترقي چيني» و همچنين «آكادمي بريج» در اين راهپيمايي حضور داشتند و در نقاط ديگري از اين شهر دست به راهپيمايي اعتراضي عليه ترامپ زدند.
معترضان قصد دارند تا در هر شهر مهم ديگر امريكا نيز دست به راهپيمايي اعتراضي عليه ترامپ بزنند. طبق آمار پليس95 تن از معترضان ضد ترامپ در واشنگتن دستگير شدند. درگيري زماني رخ داد كه 400 تا 500 تن از معترضان كه به سمت پليس سنگ پرتاب مي‌كردند با نيروهاي ضد شورش درگير شده و ماموران در واكنش به آنها از گاز اشك‌آور استفاده كردند. در جريان اين درگيري دو مامور پليس زخمي شدند.

پيام تبريك عربستان به ترامپ
سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي در پيامي به دونالد ترامپ تصدي پست رياست‌جمهوري را به او تبريك گفت. به گزارش فارس، ملك سلمان در ادامه پيام خود بر تحكيم روابط تاريخي موجود بين دو كشور تاكيد كرد و گفت: همكاري‌ها در زمينه‌هاي مختلف دو طرف بايد بر اساس يك چشم‌انداز استراتژيك جامع باشد، به گونه‌اي كه بتواند منافع مشترك دو كشور را تامين كند.
ترامپ نيز در نخستين سخنراني خود در مراسم تحليف تاكيد كرد كه اتحادهاي موجود ميان امريكا با كشورهايي كه هم‌اكنون متحد اين كشورند، ادامه مي‌يابد. محمد بن نايف و محمد بن سلمان، وليعهد و جانشين وليعهد عربستان نيز، آغاز رياست‌جمهوري دونالد ترامپ را در پيام‌هاي جداگانه، به او تبريك گفتند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون