• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3726 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن

حسين جابري انصاري:

با آمادگي كامل به آستانه آمده‌ايم

نخستين رايزني‌‌ها براي موفقيت مذاكرات سوريه در هتل ماريوت آستانه آغاز شد

گروه ديپلماسي| دو روز به آغاز مذاكرات صلح سوريه در آستانه قزاقستان باقي مانده است اما نخستين تلاش‌ها براي برگزاري موفق اين اجلاس از روز گذشته با سفر هيات‌هاي ديپلماتيك ايران، روسيه و تركيه به آستانه و شروع رايزني‌ها ميان آنها، آغاز شده است. رايزني‌هايي كه هرچند انجام آنها غيررسمي اعلام شده ولي طرفين گفته‌اند هدف از انجام آن ديدارها، فراهم كردن مقدمات براي برگزاري موفق‌تر نشست آستانه است. هيات جمهوري اسلامي ايران هم به سرپرستي حسين جابري انصاري، معاون امور عربي و آفريقاي وزير امور خارجه از ظهر ديروز به وقت قزاقستان، وارد آستانه شد. معاون وزير امور خارجه پس از ورود به آستانه با بيان اينكه اجلاس آستانه تحت نظارت جمهوري اسلامي ايران، تركيه و روسيه برگزار مي‌شود، خاطرنشان كرد: هدف از برگزاري اين اجلاس تثبيت آتش‌بس در سوريه و فراهم كردن مقدمات گفت‌وگوهاي جدي سوري - سوري بين دولت سوريه و گروه‌هاي معارضه سوريه با هدف تثبيت آتش‌بس ايجاد شده و حركت به سمت راه‌حل سياسي بحران سوريه با لحاظ داشت رويارويي موثر با تروريسم و افراط‌گرايي است. آمادگي ايران در اجلاس آستانه موضوع ديگري بود كه جابري انصاري در گفت‌وگوي خود با صداوسيما به آن اشاره كرد. در اين راستا، معاون امور عربي و آفريقاي وزارت خارجه با ذكر اين نكته كه ما با آمادگي كامل در اين اجلاس شركت مي‌كنيم، عنوان كرد: ايران از ابتداي بحران سوريه معتقد بود كه بحران سوريه راه‌حل نظامي ندارد و بايد از طريق سياسي و گفت‌وگوهاي جدي بين طرف‌هاي سوري به يك راه‌حل برسد. جابري‌انصاري گفت: اميدواريم اجلاس آستانه نقطه عطفي در مسير بحران سوريه باشد و زمينه‌هاي پايان دادن به اين بحران را هرچه سريع‌تر فراهم كند. او افزود: ادامه بحران جاري تنها به كشته شدن تعداد بيشتري از سوري‌ها و تخريب امكانات يك كشور اسلامي منجر مي‌شود و ان‌شاءالله با مجموعه تلاش‌هايي كه صورت خواهد گرفت، در قالب اجلاس آستانه و با همراهي طرف‌ها و دولت‌هاي ناظر و با جديت دولت‌هاي ناظر و جديت طرف‌هاي سوري در گفت‌وگو‌هايي كه انجام مي‌شود، مقدمات خروج از وضعيت بحراني فعلي به شكل صحيحي فراهم شود. با وجود آنكه اجلاس آستانه، براساس توافق مشترك ايران، روسيه و تركيه و در اثر توافق آتش‌بسي كه با تلاش‌هاي مسكو و آنكارا در هفته‌هاي گذشته به دست آمده است، برگزار مي‌شود، ايران در اين اجلاس دست خالي هم نيست. در اين چارچوب، جابري انصاري درباره طرح‌هاي ايران براي حل سياسي بحران سوريه، عنوان كرد: ايران از ابتدا براساس ديدگاهي كه داشت كه حل سياسي بحران بود و عدم امكان پايان يافتن اين بحران از طريق نظامي، طرح‌هايي را براي ايجاد صلح در سوريه ارايه كرد كه طرح چهار ماده‌اي ايران كه بيش از دو سال قبل ارايه شد، آخرين طرح جمهوري اسلامي ايران بود و در قالب همين طرح كه متضمن حفظ تماميت ارضي و حاكميت ملي سوريه و ارجاع همه امور به انتخاب مردم سوريه است، ما در كنفرانس آستانه اين ايده‌ها را دنبال خواهيم كرد. او با تاكيد بر اينكه ديدگاه اساسي جمهوري اسلامي ايران اين است كه هيچ بازيگر خارجي حق تصميم‌گيري از سوي ملت سوريه را ندارد، اظهار داشت: وظيفه ما تسهيل گفت‌وگوهاي جدي سوري - سوري و فراهم كردن مقدمات رجوع به آراي عمومي ملت سوريه است. معاون وزير خارجه اضافه كرد: در همين چارچوب و طرحي كه ايران ارايه داد و ديدگاه‌هاي كلي ايران، تلاش خواهيم داشت كه در اجلاس آستانه به حل سياسي بحران و گفت‌وگوي جدي بين طرف‌هاي سوري كمك كنيم.
آغاز رايزني‌ها با هدف رسيدن
به توافق
هيات ايراني بلافاصله پس از ورود به آستانه، رايزني‌هاي خود را با هيات‌هاي اعزامي از سوي روسيه و تركيه به اجلاس آستانه به صورت دوجانبه و جداگانه آغاز كرد. نخستين رايزني، در هتل ماريوت و با هيات روسي آغاز شد؛ هياتي كه سرپرستي آن را الكساندر لاورنتيف، نماينده ويژه رييس‌جمهور روسيه در خاورميانه برعهده دارد. هيات تركي هم كه ديرتر از هيات‌هاي ايران و روسيه به آستانه وارد شده بود، سريعا به هتل ماريوت آمد تا نخستين رايزني خود را در آستانه، با هيات ايراني آغاز كند. در يك سوي ميز، حسين جابري انصاري و در سوي ديگر، سدات اونال، معاون وزير امور خارجه تركيه قرار داشت و طرفين در ديدار خود، درخصوص آخرين وضعيت سوريه و مذاكرات صلح با يكديگر رايزني كردند. اكنون قرار است پس از اين ديدارها، هيات‌هاي ايراني، روسي و تركي در نشستي مشترك درباره دستوركار اجلاس رايزني كنند.
موضع ايران مساله سوريه را پيچيده‌تر كرده است
بودن يا نبودن امريكا؛ مساله‌اي است كه اين روزها سروصداهاي زيادي را نه‌تنها در واشنگتن بلكه در تهران و مسكو هم ايجاد كرده است. با وجود اصرار روس‌ها و ترك‌ها به حضور دولت جديد امريكا در نشست آستانه، تهران همچنان معتقد است كه امريكا نبايد در اين اجلاس، نقش چنداني را داشته باشد. اين اختلاف طي روزهاي اخير چندان آشكار شده است كه ديمتري پسكوف، سخنگوي كرملين روز گذشته اعلام كرد كه موضع ايران، مشاركت امريكا در آستانه را پيچيده كرده است. او درباره مشاركت امريكا در نشست آستانه به بي‌بي‌سي اينچنين گفت: مسكو از حضور امريكا در مذاكرات آستانه بر سر مساله سوريه استقبال مي‌كند اما موضع تهران اين مساله را پيچيده‌تر كرده است. او در ادامه به نقش و توان ايران هم گريزي زد و گفت: ما از مشاركت امريكا استقبال خواهيم كرد. وضعيت بسيار پيچيده است. شما مي‌دانيد كه ايران يك بازيگر مهم در مساله سوريه است اما ايراني‌ها از حضور امريكا استقبال نمي‌كنند بنابراين اين يك مساله پيچيده براي يك بازي دقيق است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون