• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3726 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن

برخلاف امريكا و روسيه كشتي ورزش استراتژيك ايران است

هنوز حذف از المپيك كشتي را تهديد مي‌كند

رسول خادم رييس فدراسيون كشتي

در خيلي از كشورهاي مطرح، ديگر كمتر شاهد سرمايه‌گذاري در كشتي هستيم و اكثرا يك تيم كامل ندارند كه همين اتفاقات باعث شده بود با حذف كشتي از المپيك مواجه شويم كه البته اين تهديد هنوز در المپيك‌هاي 2020 و 2024 براي اين ورزش وجود دارد. با اين حال كشورهاي ديگر در رشته‌هاي ورزشي مختلف نيز قدرتمند هستند و مي‌توانند مدال‌هاي ديگري كسب كنند.
در كشورهايي مثل روسيه و امريكا اگر تعداد طلاهاي كشتي از آنها گرفته شود آنقدر در رشته‌هاي ديگر فعال و قدرتمند هستند كه خيلي براي آنها تاثيرگذار نيست، ولي كشتي ورزش استراتژيك ما است، باعث غرور ملي ما در ميادين ورزشي جهاني است و قدرت‌مان را در آن نشان مي‌دهيم. به همين دليل در ايران بايد با حساسيت بيشتري اين ورزش را دنبال كنيم.
در ابتدا سه روز براي برگزاري جام تختي پيش‌بيني شده بود و قرار بود هر رشته در يك روز برگزار شود و در متن دعوتنامه ابتدايي نيز سه روز ذكر شده بود ولي واقعيت اين است كه به دليل هماهنگي‌ براي برگزاري جام تختي در يكي از استان‌ها، پيدا كردن ميزبان و برنامه‌ريزي در مدت كم كار ساده‌اي نبود. پس از مشخص شدن قطعي ميزبان نيز زمان ارسال دعوتنامه‌ها به تعطيلات كريسمس براي تيم‌هاي خارجي برخورد كرد.
اين حجم استقبال تيم‌هاي خارجي و حتي داخلي پيش‌بيني نمي‌شد و به همين دليل در دو روز برنامه‌ريزي شد و 40 تيم در مسابقات شركت كردند. البته اگر ميزبان زودتر مشخص شود، شرايط بهتري براي برنامه‌ريزي خواهد بود. در چنين شرايط اقتصادي پذيرفتن ميزباني در استان‌ها كار سختي است و از استانداري خراسان رضوي و شهرداري مشهد بابت همكاري در اين رويداد سپاسگزاريم.
براي كاهش فشار كار براي كشتي‌گيران، ساعت مشخص مسابقات را به تيم‌ها اعلام كرديم تا بتوانند ساعات بيشتري را به استراحت بپردازند. دوره‌هاي ديگر مسابقات جام تختي، به‌طور قطع بايد در سه روز برگزار شود البته موضوع افزايش هزينه‌ها نيز اضافه مي‌شود اما جام بين‌المللي تختي، مهم‌ترين رويداد ورزشي كشور است و جا دارد كه بيشتر به آن توجه شود.
برگزاري جام تختي به صورت تيم به تيم مزاياي خود را داشت. در جام جهاني نيز رقابت تيم به تيم است كه جذابيت‌ها و حساسيت‌هاي خاص خود را دارد. در قهرماني كشور نيز اين روش را پياده كرديم كه خوشبختانه با استقبال تيم‌ها و نيز اسپانسرها مواجه شد. در جام يارگين سال گذشته كه يكي از تورنمنت‌هاي بين‌المللي مهم نيز هست، تنها 5-4كشور حضور يافتند اما ما تصميم گرفتيم شرايط را براي حضور كشورها مهيا كنيم تا باعث نشود كه به خاطر يك شكست، دوره‌هاي بعد را از دست دهند. به همين دليل بهترين حالت تيم به تيم است كه در دوره‌هاي بعد تيم‌ها به مسابقه ادامه مي‌دهند. در جام يادگار امام، جام شاهد و جام روز جهاني كودك نيز رضايت تيم‌ها از اين نوع رقابت را ديديم. كميته بين‌المللي المپيك نيز اعلام كرد كه كشتي‌هاي سنتي از اين پس زير مجموعه فدراسيون كشتي خواهند بود و براي آنها برنامه‌هاي خوبي خواهيم داشت. با اين حال با فدراسيون‌هاي مرتبط ديگر نيز تعامل داريم و در رشته‌هايي كه موقعيت جهاني شدن دارند ورود مي‌كنيم.
مجموعه افرادي كه در هيات رييسه اتحاديه جهاني كشتي از كشورهاي ديگر هستند، حمايت‌هاي حتي سياسي سنگيني پشت سر خود دارند. كار سختي در اتحاديه جهاني داريم و طرح‌هايي كه عنوان مي‌كنيم بايد كشورهاي ديگر نيز در مورد آنها نظر دهند.
كشتي در سال‌هاي ديگر توان مقابله با رشته‌هاي مدرن را نخواهد داشت و رقبا با تمام توان در حال كار هستند ما نيز بايد از يك جايي شروع كنيم. جام همبستگي در روز كشتي را خواهيم داشت كه به صورت نمادين در ايران، امريكا و روسيه كشتي‌گيران در فضاي عمومي شهر رقابت خواهند كرد. ايران و امريكا موافقت كرده‌اند اما روسيه مقاومت مي‌كند و در رابطه با ايران با احتياط قدم برمي‌دارند. كار دشواري در هيات رييسه داريم، حضور ايران نيز در اتحاديه جهاني نبايد تشريفاتي باشد و اگر روزي به اين نتيجه برسم كه حضورم در هيات رييسه هيچ خاصيتي براي كشتي ما ندارد، يك لحظه در آنجا نخواهم ماند. رييس فدراسيون كشتي تصريح كرد: هر حركت كوچكي كه بخواهيم در فضاي جهاني كشتي ايجاد كنيم انرژي زيادي از ما مي‌گيرد با اين حال تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم. روز به روز كشورهاي بيشتري به كشتي ايران اعتماد مي‌كنند و ما نيز براي منافع عمومي كشتي در ايران تلاش خواهيم كرد.
همانقدر كه بايد به پرورش كشتي‌گير فرصت دهيم، بايد براي پرورش مربي نيز وقت بگذاريم. سرمربي تيم ملي بزرگسالان ايران نيز بايد تمام تلاشش را به كار بگيرد تا مورد پذيرش خانواده كشتي قرار بگيرد.
به ابزار كنترل و آزمايشگاه‌هاي داخلي با شرايط قانوني در داخل كشور براي مبارزه به دوپينگ نياز داريم زيرا فعاليت در بحث دوپينگ و مبارزه با آن بسيار سخت و پيچيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون