• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3731 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۹ بهمن

پيش‌بيني بازگشت تعادل به بازار طلا و سكه

گروه اقتصادي | در حالي كه در هفته‌هاي گذشته بازار طلا و سكه بازار نامتعادلي را پشت سر گذاشته است اما محمد كشتي‌آراي، رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران ضمن تحليل بازار خارجي و داخلي طلا عنوان كرده است كه بازار داخلي طلا و سكه شكل تعادلي پيدا كرده و تقاضاي اضافي در بازار وجود ندارد. با شروع سال ۲۰۱۷ در سه هفته پياپي، قيمت جهاني طلا روند افزايشي پيدا كرد كه علت اين افزايش قيمت به تحولات سياسي در امريكا و انتقال قدرت مربوط مي‌شد. انتظار مي‌رفت كه با اين تحولات موج جديدي به لحاظ اقتصادي در بازارهاي جهاني ايجاد شود اما اين اتفاق به شكل برعكس رخ داد و طي يك هفته اخير به دليل انتقال قدرت در امريكا و تثبيت رييس‌جمهور جديد ارزش دلار صعودي شد.
اين روند نشان مي‌دهد كه اقتصاد امريكا به سمت توليد در بازار داخلي مي‌رود كه باعث افزايش قيمت دلار شده و از طرفي هم به دنبال آن قيمت طلا در بازارهاي جهاني به سمت كاهش حركت كرده است، به گونه‌اي كه در يك هفته گذشته به طور متوسط قيمت جهاني طلا ۲۵ دلار كاهش پيدا كرد. كشتي‌آراي همچنين با اشاره به وضعيت طلا و سكه در بازار داخلي گفت: در بازار داخلي نيز با توجه به همين مسائل قيمت دلار در مقابل ارزهاي ديگر افزايش پيدا كرد و بنابراين به ميزاني كه قيمت جهاني طلا در بازارهاي بين‌المللي كاهش پيدا كرد در بازار داخلي كاهش نيافت. درمجموع با توجه به روندي كه براي قيمت طلا طي دو، سه هفته گذشته اتفاق افتاده، ميل به خريد طلا و سكه در بازار داخلي كاهش پيدا كرده است و مي‌توان گفت در حال حاضر بازار شكل تعادلي پيدا كرده است. به اين معني كه به اندازه مصرف خريد صورت مي‌گيرد و تقاضاي اضافي در بازار وجود ندارد. طبق گزارش تامسون رويترز، تقاضا براي طلاي فيزيكي ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۶ كاهش يافت و به پايين‌ترين ميزان از سال ۲۰۰۹ رسيد. تحليلگران موسسه GFMS اعلام كردند خريد جواهرات، سكه و شمش به علاوه تقاضاي بخش رسمي و صنعتي از ۴۱۸۴ تن در سال ۲۰۱۵ به ۳۳۴۹ تن در سال ۲۰۱۶ كاهش يافت. كاهش تقاضا باعث شد مازاد خالص در بازار طلا از ۲۲۰ تن در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۷۶ تن در سال ۲۰۱۶ افزايش پيدا كند كه بزرگ‌ترين مازاد فيزيكي در قرن جاري است. قوي شدن دلار در اواخر سال ميلادي گذشته و كاهش چشمگير تقاضاي مصرف‌كنندگان هندي براي طلا، به رشد تقاضا براي اين فلز ارزشمند لطمه زد.
به گفته تحليلگران GFMS، قوي ماندن ارزش دلار امريكا احتمالا مانع قابل توجهي براي رشد قيمت طلا در نيمه اول سال ۲۰۱۷ خواهد بود. به علاوه نشانه‌هاي اندكي از رشد تقاضا در آسيا وجود دارد. تنش‌هاي سياسي مربوط به رياست‌جمهوري دونالد ترامپ در امريكا، پيشرفت روند خروج انگليس از اتحاديه اروپا و انتخاب‌هاي ملي متعددي كه در اروپا برگزار خواهد كرد، ممكن است تقاضا براي طلا را در اواخر سال جاري احيا كند. طبق پيش‌بيني موسسه GFMS، قيمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۷ به ۱۲۵۹ دلار مي‌رسد. بازار طلا در سه ماهه چهارم سال ميلادي گذشته با بزرگ‌ترين مازاد از سال ۲۰۰۵ روبه‌رو شد كه ناشي از كاهش چشمگير تقاضا در هند و خروج سرمايه‌گذاران از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس بود كه تحت پشتيباني طلا قرار دارند. تقاضاي هند براي طلا در سال ۲۰۱۶ به ۵۸۰ تن رسيد كه پايين‌ترين ميزان از سال ۲۰۰۳ بود و يك سوم بر مبناي سال به سال كاهش يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون