• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

عضو شورا از احتمال به تعويق افتادن انتخابات شوراياري‌ها به «اعتماد» گفت

انتخابات شوراياري‌ها تحت هر شرايطي برگزار خواهد شد

محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر ديروز به عنوان يكي از مخالفين برگزاري انتخابات شوراياري‌ها در 8 اسفند ماه از لزوم به تعويق افتادن زمان اين انتخابات سخن گفت و پيشنهاد تشكيل كميته هيات نظارت شورا را مطرح كرد. وي در گفت‌وگو با «اعتماد» از دلايل مخالفت‌هاي خود و احتمال به تعويق افتادن زمان برگزاري اين انتخابات مي‌گويد.
 شما ديروز به عنوان يكي از مخالفين برگزاري انتخابات در 8 اسفند در شورا سخن گفتيد. اما در هيچ كجا دلايل اين مخالفت‌ها عنوان نشده بود. چرا شما با اين جديت با اين تاريخ مخالف هستيد.

من و ساير مخالفين؛ با ماهيت برگزاري انتخابات مشكلي نداريم و اتفاقا بر برگزاري آن تاكيد هم داريم چرا كه براساس بند 7 و 8 ماده 71 قانون شوراها، ايجاد انجمن‌هاي محلي از جمله شوراياري‌ها را جزو وظايف ذاتي شوراي اسلامي شهراست. از سويي فرمانداري و وزارت كشور با استناد به اينكه درقانون اساسي اشاره‌اي به بحث انتخابات شوراياري‌ها نشده است با برگزاري آن از سوي شوراي شهر مخالفند. اما اين دلايل به نظر من توجيه پذيرنيست، چرا كه علاوه برنص صريح قانون شوراها، طرح انتخابات چهارمين دوره شوراياري‌هاي كه چند ماه قبل از سوي شورا به فرمانداري ارسال شده بود با وجود مخالفت فرمانداري از طريق شوراي حل اختلاف به تاييد نهايي رسيد. بنابراين هرگونه مخالفتي در اين زمينه مبناي كارشناسي نخواهد داشت.

 اما اينها دليلي براي مخالفت شما با زمان برگزاري انتخابات نيست.

دليل اصلي من كم بودن زمان براي بررسي صلاحيت كانديداهاست. چرا كه بررسي صلاحيت 20 تا 25 هزار كانديدايي كه پيش‌بيني مي‌شود در اين دوره ثبت‌نام كنند، كاري نيست كه دراين مهلت محدود و فاصله زماني باقي‌مانده تا 8 اسفند ماه ميسر باشد. 

 ولي به نظر مي‌رسد احتمال به تعويق افتادن زمان انتخابات منتفي باشد.

چرا منتفي؟ به دليل اينكه تعداد زيادي از اعضا خواستار اين به تعويق افتادن بودند، اعلام نظر دراين خصوص به برگزاري جلسه مشترك هيات نظارت با ستاد هماهنگي شوراياري‌ها بستگي دارد. هيات نظارتي متشكل از 9 نفر از اعضاي شوراي شهر كه ديروز مامور به بررسي فرآيند انتخابات و حواشي و ابهامات پيرامون آن شدند.

 زمزمه‌هايي شنيده مي‌شود مبني براينكه با توجه به مخالفت فرمانداري و وزارت كشور با برگزاري انتخابات شوراياري از سوي شورا و شهرداري، احتمال متوقف شدن كل اين انتخابات وجود دارد. شما اين مساله را تا چه حد جدي مي‌دانيد ؟

تنها دليلي كه اين نهادها مي‌توانند براي جلوگيري از برگزاري انتخابات به آن استناد كنند دغدغه مسائل امنيتي درروند برگزاري انتخابات است. در غير اين صورت هر دليل ديگري غيرقانوني است. ما معتقديم كه نهاد شورا يك نهاد اجتماعي است و نه نهادي سياسي. و چنانچه هر سازماني و ارگاني بخواهد جلوي اين انتخابات را بگيرد، غيرقانوني بوده و شورا زير بار آن نمي‌رود و حتما انتخابات را برگزار
مي‌كند. گرچه با توجه به شاخصه‌هاي دولت تدبير و اميد چنين اتفاقي بعيد به نظر مي‌رسد.

 پس شما موافق برگزاري انتخابات شوراياري‌ها هستيد.

بله. صددرصد. درحال حاضر تمام اعضاي شورا بر برگزاري انتخابات شوراياري‌ها اتفاق نظر دارند و به همين دليل اين انتخابات بايد تحت هر شرايطي برگزارشود چرا كه شوراياري‌ها يكي از مهم‌ترين بازوهاي شوراي شهر و مديريت شهري هستند و مي‌توانند به عنوان خط مقدم ارتباط با شهروندان، نقشي كليدي را در انجام وظايف تعريف شده شورا ايفا كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون