• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

اشرار آدم‌ربا در تهران زمينگير شدند

اعتماد| هشــت شـــرور خطرناك، قلب پايتخت را به جولانگاه شرارت‌هاي خود تبديل كرده بودند و بي‌محابا در آن مي‌تاختند. سرقت‌هاي‌شان به زورگيري و زورگيري‌هاي‌شان به آدم‌ربايي تبديل شده بود؛ متهمان آنقدر محو تاخت و تاز خود شده بودند كه امكان شنيدن صداي گام‌هاي ماموران را نداشتند و تنها زماني به خود آمدند كه زندان، آنها را به خود فرا مي‌خواند.
مهرماه امسال به دنبال ارسال پرونده‌اي با موضوع «زورگيري همراه با آدم‌ربايي در پوشش مسافركشي» به اداره پنجم پليس آگاهي تهران بزرگ به سرعت تيمي از كارآگاهان بررسي آن را در دستور كار خود قرار دادند.
سرهنگ كارآگاه داوود فـرد، معاون مبارزه با سرقت‌هاي خاص پليس آگاهي تهران بزرگ در تشريح روند رسيدگي به پرونده گفت: اظهارات شاكيان پرونده نشان مي‌داد كه از سوي سرنشينان خشن يك دستگاه خودروي پيكان مورد زورگيري، ربايش و اخاذي قرار گرفته‌اند به نحوي كه يكي از مالباختگان در شرح برخوردش با متهمان به كارآگاهان گفت: «عصر 19 مهرماه در مسير خانه، در كيلومتر 9 جاده قديم به مقصد ميدان آزادي سوار يك دستگاه خودروي پيكان آبي رنگ با چهار سرنشين شدم. زمان سوار شدن يكي از سرنشينان صندلي عقب به اين بهانه كه كمي جلوتر پياده مي‌شود از ماشين پياده شده و به اين شيوه مرا در بين دو سرنشين صندلي عقب قرار دادند.» همه‌چيز غيرعادي به نظر مي‌رسيد. از چشم‌هاي ناآرام راننده در آينه وسط خودرو جز شرارت نمي‌باريد كه ناگهان تيزي چاقو و قمه از طرف دو سرنشين عقب خودرو كه قرباني خود را در چنبره خود داشتند در چشمان شاكي منعكس شد و عربده‌هاي سرقت بر سرش آوار شد. اضطراب، رنگ به رخسار مالباخته نگذاشته بود. او كه تصور مي‌كرد سارقان پس از ربودن گوشي همراهش او را نيز رها مي‌كنند ناگهان با درخواستي ديگر از سوي آنها مواجه شد: «آنها با تهديد چاقو و قمه، عابر بانك مرا ربودند و مجبورم كردند تا با خانواده‌ام تماس گرفته و از آنها بابت آزادي‌ام درخواست پول كنم و خانواده‌ام نيز با اطلاع از اين موضوع مبلغ مورد درخواست سارقان را پرداخت كردند.» سارقان كه تا واريز شدن پول، طعمه خود را با تهديد سلاح سرد در ماشين نگه داشته و مدام بر سرش فرياد مي‌زدند پس از كسب اطمينان از واريز شدن پول به سرعت راه خود را به سمت بيابان‌هاي كرج منحرف كرده و با خالي كردن افشانه اشك آور در چشم قرباني، او را رها كرده و در تاريكي شب محو شدند.
اظهارات شاكي براي ماموران ترديدي باقي نگذاشته بود كه متهمان از مجرمان سابقه دارند كه بارها ميله‌هاي زندان را لمس كرده‌اند و اكنون نيز با تشكيل باندي هشت نفره و خطرناك وسعت جرايم خود را تا مرز زورگيري و آدم‌ربايي رسانده‌اند.
با ثبت شكايات مالباخته به سرعت تحقيقات براي تشخيص هويت متهمان آغاز شد. چهره نگاري از متهمان از يك سو و رجوع به تصاوير ضبط شده دوربين‌هاي مداربسته دستگاه خودپرداز از سوي ديگر به تدريج هويت يكي از متهمان را فاش كرد و پرونده را در مسير تازه‌اي قرار داد.
همزمان با تاييد چهره يكي از متهمان از سوي مالباخته به سرعت عمليات شناسايي متهم آغاز شد و طولي نكشيد كه مخفيگاه او در منطقه قلعه‌حسن‌خان شناسايي و متهم در عملياتي ضربتي دستگير و به پليس آگاهي منتقل شد. در بازرسي از مخفيگاه زورگير 22 ساله، چندين قبضه سلاح سرد، چاقو و قمه، افشانه اشك آور و عابربانك مالباخته كشف شد. به گفته سرهنگ داود فرد، متهم كه سابقه سرقت موتوسيكلت را در پرونده خود دارد ضمن اعتراف به زورگيري از مالباخته به كارآگاهان گفت: با سه نفر ديگر از دوستانم از شاكي سرقت كرديم. هر چهار نفرمان بچه‌هاي منطقه قلعه حسن خان هستيم كه در يك باشگاه ورزشي با همديگر دوست شده بوديم تا اينكه تصميم به سرقت به شيوه زورگيري گرفتيم.
در ادامه تحقيقات، كارآگاهان اقدام به شناسايي مخفيگاه سه متهم تحت تعقيب پرونده در دو منطقه صفادشت شهريار و شهر كرج كرده و با دستگيري آنها، شمارش معكوس انهدام باند مخوف زورگيري را آغاز كردند.
سرهنگ داوود‌فرد در تشريح روند بازجويي‌ها گفت: متهمان در اعترافات خود به ده‌ها فقره زورگيري‌هاي مشابه اعتراف كردند همچنين با بررسي اعترافات و كشف اموال مسروقه از متهمان و نيز شناسايي پرونده‌هاي مشابه كه مالباختگان و شكات آنها در مناطق غربي تهران به ويژه در محدوده ميدان آزادي بدين شيوه و شگرد مورد سرقت، زورگيري و اخاذي قرار گرفته بودند كارآگاهان موفق به شناسايي تعداد ديگري از شكات و مالباختگاني شدند كه توسط متهمان مورد زورگيري و سرقت قرار گرفته بودند.
همزمان پرونده ديگري درباره سرقت‌هاي به عنف همراه آدم‌ربايي در اختيار ماموران اداره پنجم تهران بزرگ قرار گرفت و كارآگاهان را براي شناسايي عاملان آن به تكاپو انداخت. شاكي پرونده در اظهاراتش به ماموران گفته بود كه آدم‌ربايان قصد اخاذي 10 ميليون توماني از او را داشتند كه به واسطه اطلاع يكي از بستگان نزديك شاكي كه در نيروي انتظامي مشغول به خدمت بود اين خانواده از پرداخت پول به سارقان خودداري كرده و موضوع را بلافاصله به پليس اطلاع داده بودند. شاكي پرونده كه آثار ضرب و شتم شديد روي سر و صورت او به وضوح ديده مي‌شد پس از حضور در اداره پنجم، موفق به شناسايي يكي از متهمان شد و به ماموران گفت: «اين شخص به همراه سه نفر ديگر اقدام به سرقت وجوه نقد و ربايش بنده كرده است. در مورخه 14 دي‌ماه 93 از ميدان آزادي به مقصد خيابان خليج سوار يك دستگاه خودرو پرايد سفيد‌رنگ با چهار سرنشين شدم كه طي مسير ناگهان دو سرنشين صندلي عقب با تهديد چاقو اقدام به سرقت تمامي وجوه نقد همراهم كردند. آنها پس از سرقت عابر بانك مرا مجبور كردند تا با خانواده‌ام تماس بگيرم و يكي از آنها به پدرم عنوان داشت كه اگر مبلغ 10 ميليون تومان پرداخت نكند آنها مرا خواهند كشت؛ مدتي از تماس آدم‌ربايان با خانواده‌ام گذشت و نهايتا پدرم به آنها عنوان داشت كه در آن مدت كوتاه قادر به تهيه مبلغ مورد درخواست آنها نيست.»
شاكي در‌خصوص آثار كبودي ناشي از ضرب و شتم روي بدنش نيز به كارآگاهان گفت: «سارقان زماني كه از دريافت پول و اخاذي از خانواده‌ام نااميد شدند مرا به باغ‌هاي منطقه شهريار برده و در تاريكي شب شروع به ضرب و شتم شديد من كرده و پس از آن از محل دور شدند.»با توجه به شناسايي متهم توسط شاكي جديد پرونده، تحقيقات پليسي جهت شناسايي اعضاي گروه جديد سارقان به عنف در دستور كار كارآگاهان اداره پنجم قرار گرفت. متهم نيز كه چاره‌اي جز بيان حقيقت نداشت لب به اعتراف گشود و به عضويت در گروه ديگري از سارقان به عنف اعتراف و سه همدست خود را معرفي كرد. با بهره‌گيري از اعترافات به دست آمده از ساسان و شناسايي هويت سه عضو گروه جديد سارقان به عنف كه به شيوه آدم‌ربايي اقدام به اخاذي از مالباختگان خود كرده بودند مخفيگاه آنها در منطقه قلعه حسن‌خان شناسايي شد و هر سه نفر آنها 28 دي ماه دستگير و به اداره پنجم پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شدند. اين سه متهم در اظهارات خود ضمن اعتراف صريح به ده‌ها فقره زورگيري و ربايش افراد به شيوه مسافركشي، آخرين عضو گروه به نام محسن (21 ساله) را نيز معرفي كردند كه بلافاصله اين متهم در منطقه رباط‌كريم شناسايي و دستگير شـد. متهمان در شرح شيوه زورگيري و آدم‌ربايي خود به ماموران گفتند: براي ايجاد اعتماد و راضي كردن مالباختگان جهت نشستنِ ميان دو سرنشين صندلي عقب يكي از متهمان اقدام به پوشيدن لباس سربازي مي‌كرده تا شكات به تصور سرباز بودن وي به اظهاراتش مشكوك نشده، به راحتي سوار ماشين شده و در بين دو سرنشين صندلي عقب قرار بگيرند. به گفته سرهنگ داوود‌فرد «با توجه به اعتراف صريح هر هشت متهم دستگير‌شده در خصوص ارتكاب ده‌ها فقره زورگيري و اقدام به آدم‌ربايي براي اخاذي، از كليه شكات و مالباختگاني كه بدين شيوه و شگرد مورد سرقت، تهديد، ضرب و شتم و اخاذي قرار گرفته‌اند دعوت مي‌شود تا جهت شناسايي متهمان و پيگيري شكايات خود به اداره پنجم پليس آگاهي تهران بزرگ واقع در خيابان وحدت اسلامي مراجعه كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون