• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

تصويب كليات طرح استاني شدن انتخابات مجلس در كميسيون شوراها


گروه سياسي: مجلسي‌ها نمي‌خواهند در تلاش براي تغيير فرآيند برگزاري انتخابات از مجمع تشخيص مصلحت نظام عقب بيفتند. در روزهايي كه مجمع تشخيص مصلحت نظام سرگرم بررسي و تصويب سياست‌هاي كلي انتخابات است، نمايندگان مي‌كوشند تا طرح استاني شدن انتخابات را به پيش ببرند. طرحي كه ديروز زارع‌زاده، سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس درباره آن گفت: «كليات اين طرح تصويب شده ولي يقينا براي تصويب جزييات آن، اصلاحات زيادي بايد اعمال شود.» هر چند به گفته زارع‌زاده «اين طرح نقاط مبهم زيادي دارد» اما تلاش نمايندگان موافق استاني شدن انتخابات اين است كه طرح‌شان نهايتا براي اسفند 94 و موعد انتخابات مجلس دهم اجرايي شود. امير خجسته، رييس كميسيون شوراها هم ديروز بعد از تصويب كليات اين طرح در كميسيون درباره نقاط قوت آن گفت: «رسيدگي نمايندگان مجلس به امور ملي، پرهيز از امور جزيي با حفظ ويژگي محلي و ملي بودن مسووليت نمايندگان، جايگزين كردن برنامه‌محوري به جاي شخص محوري، انتخاب داوطلبان شاخص با صلاحيت‌هاي برتر و متمايل كردن انتخاب‌كنندگان و انتخاب‌شوندگان به سمت ايجاد نظام انتخاباتي متناسب با ساختار‌هاي سياسي و حقوقي ايران بخشي از اين اهداف است.» رييس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور مجلس ادامه داد: «از ديگر اهداف طرح مذكور، حذف امور اختلاف‌برانگيز قومي و قبيله‌اي و تقويت همبستگي ملي، كاهش تعداد داوطلبان و كاهش هزينه اجرايي انتخابات، افزايش ميزان مشاركت عمومي شهروندان، عادلانه شدن نظام انتخاباتي و ايجاد فرصت‌هاي برابر براي ملت و تقويت فرهنگ اخلاق انتخاباتي است.» پيشتر 160 نماينده با امضاي خود پاي اين طرح، موافقت اوليه‌شان را با چنين تصميم اعلام كرده بودند. با اين وجود هنوز معلوم نيست مجلس چه برخوردي با جزييات طرح استاني شدن انتخابات داشته باشد. چه آنكه پيشتر هم در چند مقطع اين طرح توسط نمايندگان رد شده بود. در سال‌هاي مياني دهه 70 هم اين طرح در مجلس پنجم از سوي نمايندگان مجلس مطرح شد، اما شوراي نگهبان به‌علت برخي نواقص ايراداتي را مطرح كرد و نهايتا كار نمايندگان مجلس به جايي نرسيد. در مجالس هفتم و هشتم هم صحبت‌هايي درباره طرحي مشابه به ميان آمد كه باز هم مثل سابق به هيچ مصوبه خاصي مختوم نشد. اين‌بار اما در مجلس نهم نمايندگان عزم جدي‌تري نشان داده‌اند. اين براي دومين بار است كه اين طرح در دوره نهم مجلس مطرح مي‌شود. پيش‌تر طرح اوليه به دليل نواقص آن به طور كامل در صحن علني بررسي نشد و تابستان امسال نمايندگاني با محوريت مهرداد لاهوتي طرح ديگري را با هدفي مشابه جايگزين آن كردند. بر اساس طرح قبلي براي انتخابات مجلس همه نامزدهاي انتخابات مجلس فقط در گستره استاني با هم رقابت مي‌كردند. اما طرح جديد تلفيقي است از شيوه كنوني برگزاري انتخابات و انتخابات استاني. بدين شكل كه هر نامزد در حوزه‌هاي انتخابيه شهرستاني بايد موفق به كسب درصد مشخصي از آراي عمومي استان هم بشود تا بتواند در مجلس حضور پيدا كند. طراحان طرح جديد معتقدند با اين شيوه نامزدهايي كه پشتوانه مالي قوي هم ندارند، امكان حضور در انتخابات را پيدا مي‌كنند. 

 

هاشمي‌رفسنجاني پاسخگوي سوالات مردم

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به شبكه اجتماعي Cloob پيوست. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در پاسخ به درخواست دبير اجرايي سايت شخصي خود، موافقت خود را براي پاسخگويي به سوالات كاربران شبكه اجتماعي cloob، اعلام كرد.
كاربران صفحه سايت شخصي ايشان در كلوب مي‌توانند سوالات خود را فقط پيرامون «شبكه‌هاي اجتماعي» حداكثر در 20 سوال اصلي تنظيم كنند و ارايه دهند.
سوال‌هاي مطرح شده در كامنت‌هاي اين خبر جمع‌آوري و در مجموعه سوالات لحاظ خواهد شد.
آخرين فرصت ارايه سوالات تا نيمه بهمن 1393 است.
 شما هم مي‌توانيد به آدرس صفحه ايشان در شبكه اجتماعي مراجعه كرده و سوالات خود را از ايشان بپرسيد.
http: //www. cloob. com/official_website_of_ayatollah_hashemi_rafsanjani

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون