• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3761 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ اسفند

وزير بهداشت وعده داد

خوزستان منتظر گشايش يك بيمارستان تنفسي

گروه جامعه

وزير بهداشت در سفري كه به استان خوزستان داشت با پرداختن به سلامت مردم، ‌مسائلي چون آب و فاضلاب، ‌ريزگردها و نيازهاي درماني- بهداشتي آنها را مدنظر قرار داد و از مسوولان خواست سلامت و مشكلات مردم را سياسي نكنند. سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي در اين سفر چند مركز درماني و بيمارستان را در شهرهاي مختلف استان افتتاح كرد و توجه به مردم خوزستان را توجهي مضاعف دانست. او در افتتاح بيمارستاني در اهواز گفت: امور زندگي، سلامت و مشكلات مردم را سياسي نكنيم. بايد توقعات را با آرامش و بيان لين مطرح كنيم و انتظار داشته باشيم كه مسوولان نيز اين توقعات را برطرف كنند.
به گزارش ايسنا، وزير بهداشت در اين خصوص اعلام كرد: خوزستان در حوزه درمان، استاني محروم است و اين را سه سال پيش هم گفتم. از آغاز دولت يازدهم تاكنون 1200 ميليارد تومان در خوزستان در حوزه درماني و بهداشتي هزينه شده كه 650 ميليارد تومان از اين رقم در قالب طرح تحول سلامت و 100 ميليارد تومان براي توسعه زيرساخت‌هاي اين حوزه در خوزستان هزينه شده است. متوسط تعداد تخت بيمارستاني در كشور 6/1 تا 7/1 است، اما در خوزستان اين شاخص 3/1 است؛ يعني خوزستان در حوزه تخت‌هاي بيمارستاني نسبت به متوسط كشوري حدود 1500 تخت عقب‌تر است و كمبود دارد. همچنين بايد براي هر تخت بيمارستاني دو پرستار وجود داشته باشد، اين رقم در كشور به ازاي هر تخت بيمارستاني يك پرستار است، يعني كمبود حدود 100 هزار پرستار در كشور وجود دارد، اما در خوزستان اين رقم 66صدم است؛ يعني شاخص تعداد پرستار به ازاي هر تخت 66 صدم است. به عبارتي تعداد پرستاران و تخت‌هاي بيمارستاني در خوزستان كم است اما به علت آلودگي‌ها و وضعيت زيست محيطي استان، تعداد بيماران زياد است.
وزير بهداشت همچنين ‌ريزگردها را باري مضاعف بر بهداشت و درمان خوزستان عنوان كرد و گفت: هنوز اعتباري به‌طور ويژه در بخش بهداشت و درمان در خصوص مساله ريزگردها به خوزستان اختصاص داده نشده است. در اين زمينه، صندوق توسعه ملي در مورد ما صدق نمي‌كند و بيشتر به وزارتخانه‌هايي نظير نفت، نيرو، جهاد كشاورزي و وزارت كشور مربوط است ولي اگر اعتباراتي به ما بدهند، سپاسگزار مي‌شويم اما چشمداشتي هم به اين موضوع نداريم و شايد اگر اعتبارات اين صندوق براي ايجاد اشتغال براي جوانان خوزستاني هزينه شود بهتر باشد. ما سعي مي‌كنيم عقب نمانيم و فكر مي‌كنم كه مردم تا الان چندان از ما ناراضي نيستند. البته ناراضي هستند اما شدت اين نارضايتي زياد نيست و احساس كرده‌اند كه ما در تلاش هستيم تا در كنار آنها باشيم.
به گزارش ايسنا، هاشمي گفت: با توجه به اينكه در قالب طرح تحول سلامت كارهاي بسياري انجام شده، اما همانطور كه قبلا گفتم واقعيت اين است كه خوزستان نياز به توجه ويژه دارد و با همه جاي ايران متفاوت است. دستگاهي مانند وزارت بهداشت نيز بايد اين اقدامات را انجام دهد.
وزير بهداشت گفت: بخشي از بيماري‌ها طبيعي و بخشي از بيماري‌ها نيز ناشي از اقدامات بشر و دستكاري‌ها در طبيعت و آلودگي‌هاي موجود است. در وهله اول شرط عقل اين است كه از اين بيماري‌ها پيشگيري كنيم. ما حتي‌الامكان اين موضوع را پيگيري كرديم و در بحث درمان هم بايد مرهمي بر درد مردم باشيم.
هاشمي، مشكل فاضلاب را در خوزستان مساله مهمي دانست و اظهار كرد: حتي متاسفانه در شهري مثل خرمشهر كه دو بار ساخته شده و پس از جنگ هم از نو ساخته شده است، اين مشكل وجود دارد. مردم در كل خوزستان هم در بحث آب و هم در بحث فاضلاب مشكل دارند كه اين مسائل در كار ما دخالت دارد. ريزگردها هم كه مصيبتي براي زندگي روزمره مردم شده، بار بيماري ايجاد كرده كه اين‌بار به حوزه بهداشت و درمان بر مي‌گردد.
وي با اشاره به بروز بيماري‌هاي تنفسي بعد از نخستين بارش‌هاي پاييزي در سال‌هاي اخير در خوزستان تصريح كرد: در خوزستان پس از بارش‌ها، شيوع وسيع بيماري‌هاي تنفسي و آسم را داشتيم كه خوشبختانه توجه به علم و تجربه بين‌المللي به ما كمك كرد و با هرس گياهان كنوكارپوس، شيوع بالاي ۱۰۰هزار نفري كاهش يافت و به چند هزار نفر در سال جاري رسيد. اميدواريم كه سال آينده نيز اين رقم كمتر از امسال شود. در خوزستان هنوز هم در حوزه بهداشت و درمان با استانداردها فاصله بسياري داريم، تلاش ما اين است كه در اعتبارات استاني سالانه و در نيروهاي انساني و تخصصي، بيشترين اعتبارات و سهم را به استان‌هاي خوزستان، سيستان و بلوچستان و استان‌هاي مرزي نظير ايلام و خراسان جنوبي اختصاص دهيم. اميدواريم هم دولت و هم نمايندگان مجلس كمك كنند تا بتوانيم اعتبار لازم را در اين زمينه تخصيص دهيم. نهايت تلاش من اين بوده و هست كه بتوانيم حتي از اعتبارات ديگر نقاط بزنيم و به خوزستان كمك كنيم. در حال حاضر بيش از ۲۵۰ طرح بهداشتي با مشاركت استانداري و وزارت بهداشت در خوزستان در حال اجرا است. با اين وجود باز هم مي‌گوييم كه در خوزستان با استانداردها همچنان فاصله داريم و بايد تلاش كنيم.
به گفته هاشمي، بنا بود يك بيمارستان تنفسي در خوزستان احداث شود كه بيمارستان شركت فولاد در حال خريداري است و آماده‌سازي و تكميل آن يك سال طول مي‌كشد و تلاش خواهيم كرد اين وعده را عملي كنيم.
وي با بيان اينكه محدوديت منابع مالي از محدوديت‌هاي هر دولتي از جمله دولت يازدهم است، اظهار كرد: دولت يازدهم در شرايطي آغاز به كار كرد كه بي‌سابقه بود. به گونه‌اي كه فروش نفت روزانه 900 هزار بشكه بود و به حداقل رسيده بود. خوشبختانه اكنون روزانه 5/2 برابر اين رقم را مي‌فروشيم. در آن زمان تحريم‌هاي ظالمانه و كمرشكني نيز عليه ايران وجود داشت كه در همه دنيا بي‌سابقه بود و دولت با اين مسائل درگير شد و تصور مي‌كرد كه مذاكرات زودتر از اينها به نتيجه برسد نه اينكه مذاكرات 30 ماه به طول انجامد.
وزير بهداشت ادامه داد: يك بدشانسي مهم‌تر دولت در اين زمان، اين بود كه قيمت بشكه‌هاي نفت كه به فروش مي‌رساند، از 120 دلار به 25 دلار كاهش يافت و طبيعي بود كه همه تعهداتي كه دولت داشت بر زمين باقي بماند و همه نگران وضعيت حقوق و اداره كشور بودند. در اين شرايط عوامل طبيعي هم مزيد بر علت بود؛ يك روز سيل، يك روز زلزله، يك روز پديده ريزگردها و... را در كشور داشتيم و بالاخره بحث مديريت را نيز به چنين شرايطي بايد اضافه كرد، نقص‌هاي خودمان را بايد بپذيريم. تمام اين موارد و مسائل موجب شد كه دولت در تنگناهاي شديدي قرار گيرد.
هاشمي بيان كرد: البته بخشي از توقعات طبيعي هستند. اما از حق نگذريم كه دولت مخالفاني قوي دارد و برخي از اين مخالفان نيز تريبون و رسانه‌هاي قوي در اختيار دارند و ديگر اين منصفانه نيست كه توقعات را آنقدر افزايش دهيم كه كل نظام آسيب ببيند. بالاخره دولت‌ها مي‌آيند و مي‌روند. توقع زياد ايجاد كردن در حوزه‌هاي مختلف بدون اينكه امكانش وجود داشته باشد، انصاف و مردانگي نيست و از اخلاق به دور است. بالاخره ما كشوري در منطقه خاورميانه هستيم. همسايه‌هاي ما در شرق افغانستان و پاكستان و در غرب كشور عراق است، نه سوييس است و نه فرانسه و نه ديگر كشورهاي اروپايي. ما در چنين منطقه‌اي هستيم و معلوم است كه به چه ميزان درآمد داريم و توقعي كه مي‌خواهيم ايجاد كنيم بايد متناسب با داشته‌هاي ما باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون