جزيياتي از خدمات همراه اول
اداره كل ارتباطات اعلام كرد: با توجه به اينكه در روزهاي اخير تعدادي از مشتركين در برخي از رسانهها و شبكههاي اجتماعي از ويژگيهاي خدمات مبتني بر محتوا اظهار بياطلاعي كردهاند، جزييات بيشتري از اين خدمات ارايه ميشود تا موجبات رفع ابهام كاربران تلفن همراه به وجود آيد. بر اساس اين اطلاعيه، خدمات مبتني بر محتوا نام جديد خدمات ارزش افزوده است كه فقط از سوي خود مشترك ميتواند فعال شود. اخبار، بازي و سرگرمي، مسابقه، محتواي مذهبي، آموزشي، اطلاعرساني، بهداشت و سلامت جزو خدمات مبتني بر محتوا يا ارزش افزوده پيامكي قرار ميگيرند و پيمانكار ارايهكننده خدمات محتوايي طرف قرارداد با اپراتور تلفن همراه قبل از شروع ارايه اين خدمات، از طريق ارسال پيامك در مورد ارايه خدمات از مشترك سوال كرده و درصورت تاييد مشترك، آن را فعال ميكند. سرويسهايي همچون پيش بيني مسابقات و حمايت از تيمهاي ورزشي، دريافت جملات كوتاه، آزمونها و دانستنيها از جمله خدمات مبتني بر محتوا محسوب ميشوند. مشتركين همراه اول ميتوانند با ارسال پيامك بدون متن به شماره ۸۰۰ يا شمارهگيري كد #۸۰۰* (ستاره هشتصد مربع)، سرويسهاي محتوايي فعال خود را مشاهده و در صورت تمايل نسبت به قطع آنها اقدام كنند. همراه اوليها در صورت بروز هرگونه خطا در فعالسازي يا غير فعالسازي اين سرويسها ميتوانند از طريق خط همراه اول با شماره ۹۹۹۰ (به صورت رايگان) و با ساير خطوط با شماره ۹۱۲۹۹۹۰ تماس بگيرند. گفتني است خدمات دولت الكترونيك نيز جزو خدمات مبتني بر محتوا محسوب شده ولي از طريق سامانه #۸۰۰* فعلا قابل مشاهده نبوده و به علت موردي بودن دريافت اينگونه خدمات، بيشتر كاربراني كه گمان ميكنند هيچ سرويسي را فعال نكردهاند از اينگونه خدمات استفاده كردهاند. به عنوان مثال سرويسهايي همچون «اعلام خلافي خودرو (با هزينه ۳۵۰۰ ريال)»، «اعلام وضعيت گواهينامه (با هزينه ۳۵۰۰ ريال)»، «استعلام تصادفات رانندگي (با هزينه ۳۵۰۰ ريال)»، «پيگيري مرسولات پستي» و «خدمات شهرداري و سازمان ثبت» هزينهدار بوده و بسياري از مشتركين از اين موضوع بياطلاع هستند. لازم به ذكر است پيامكهاي خدمات مبتني بر محتوا با پيامكهاي تبليغاتي فرق دارد؛ پيامكهاي تبليغاتي گونهاي از تبليغات بر بستر موبايل است كه در آن به صورت كاملا رايگان از بستر پيامك براي مشتركين، محتواي تبليغاتي ارسال ميشود. همچنين از اين طريق نيز سازمانها، موسسات، شركتها و... ميتوانند با مخاطبان خود ارتباط دو سويه برقرار كنند. در بخش ديگري از اين اطلاعيه تصريح شده است، رديفي كه در قبوض تحت عنوان «ساير هزينهها» مشاهده ميشود، بيانگر مبلغ خدماتي است كه مشتركين از دفاتر خدماتي يا سامانههاي پاسخگويي دريافت ميكنند كه با كد عددي مشخص شده و مشتركين اپراتور اول ميتوانند با مراجعه به پرتال اين شركت (سايت همراه اول /تعرفه/سيمكارت دايمي) يا سامانه «همراه من» از جزييات هزينه مورد نظر اطلاع يابند. هزينه خدماتي نظير «تغيير و اصلاح آدرس»، «قطع و وصل سيمكارت»، «چاپ قبض المثني» و «آواي انتظار» در قالب «ساير هزينهها» در نظر گرفته ميشود. همراه اوليها ميتوانند جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص جزييات قبض تلفن همراه خود به پرتال اينترنتي يا سامانه «همراه من» مراجعه كرده يا با مركز تماس مشتركين (۹۹۹۰) اين اپراتور تماس بگيرند.