• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3778 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ فروردين

اختلال 70 ميليارد توماني در خريدهاي الكترونيكي

حدود يك ماه از انتشار اخباري مبني بر وجود نقص فني در سامانه يكي از بانك‌هاي خصوصي كه باعث اختلال در ميليون‌ها خريد شده مي‌گذرد و با وجود اينكه مدارك به دست آمده نشان مي‌دهد اين بانك از مرداد ماه سال 94در جريان اين نقص فني بوده اما مستندات مربوطه بايگاني شده و در اين ميان سكوت بانك مركزي و ابراز بي‌اطلاعي مديران مربوطه همچنان ادامه‌دار است!
براساس مداركي كه به دست آمده است، بانك مركزي از مرداد ماه سال 94 در جريان اين نقص فني بود! ولي در همان موقع در اقدامي جانبدارانه، تلويحا وقوع 93 درصد خطا در مرحله پرداخت را عادي دانسته و با سلب مسووليت از شركت پرداخت الكترونيك وي را بي‌تقصير جلوه داد، درحالي كه بررسي‌هاي بيشتر توسط كارشناسان رسمي دادگستري، وجود حداقل 90درصد انحراف در عملكرد شركت مذكور را تاييد كرده است!
مديرعامل رايانه كمك، با اعلام اين مطلب افزود: حد متعارف وقوع خطا در مرحله پرداخت حداكثر 15درصد است، در حالي كه در پرونده جاري، 93درصد از خريدهاي مردم با سرنوشت نامعلومي رو‌به‌رو شده‌اند و در خصوص 7درصد باقيمانده كه به تراكنش بانكي تبديل شده، عمليات پرداخت در 90 درصد موارد با خطا مواجه شده است. بنابراين لازم است بانك مركزي پاسخگو باشد كه بر چه مبنايي وقوع اين حجم از خطا را عادي قلمداد كرده و چشم خود را به روي آن بسته است؟!
پاشا ناصرآبادي در اين باره مي‌گويد: «عجيب است كه بانك مركزي به عنوان نهاد تخصصي ناظر بر بانك‌ها و موسسات مالي 18 ماه است كه چشم خود را به روي اين نقص فني بسته و به همين سادگي اجازه داده تا ميلياردها تومان خسارت به مردم و بنگاه‌هاي اقتصادي وارد شود و حالا هم در برابر افكار عمومي سكوت را ترجيح داده است! قطعا اگر بانك مركزي در همان زماني كه از نقص فني مذكور مطلع شده بود نسبت به انجام وظايف نظارتي خود توجه كافي را معطوف مي‌كرد و از فعاليت موسسه مربوطه جلوگيري مي‌شد، امروز شاهد به بار آمدن اين همه خسارت نبوديم. وي در عين حال اظهار اميدواري كرد تا با پيگيري جدي رسانه‌ها و مداخله بانك مركزي، نقص فني موجود به زودي مرتفع شود. در جريان اين نقص، خساراتي به اپراتور‌هاي موبايل و شركت شاپرك نيز وارد شده كه به دليل جنبه عمومي آنها، شايسته است به اين سوال پاسخ داده شود كه چرا مثلا شركت شاپرك به جاي مطالبه خسارات وارده بر منافع عمومي، ساكت است و چشم خود را بر وضعيت موجود بسته؟!
ناصرآبادي گفت: فرصت‌هاي اشتغالزايي در كشور به همين سادگي از دست مي‌روند و بسياري از پروژه‌هاي موفق به علت همين اقدامات غيرمسوولانه شكست مي‌خورند در حالي كه هرگز معلوم نمي‌شود دليل اصلي شكست آنها در جايي بوده كه هرگز انتظارش را نداشته‌اند مثلا جايي نظير سامانه‌هاي بانكي!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون