• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3778 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ فروردين

بيشترين صادرات ايران به كدام كشورهاست؟

مروري بر آمارهاي رسمي ارايه شده گوياي آن است كه در ۱۰ ماه اول سال ۱۳۹۵ به ترتيب چين، امارات متحده عربي و عراق بيشترين حجم صادرات ايران را به خود اختصاص داده‌اند. چين در حال حاضر بزرگ‌ترين واردكننده ايران‌ به شمار مي‌رود و طي ۱۰ ماه اول سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶۵ ميليارد و ۴۳۰ ميليون دلار ارزش صادرات ايران به چين بوده است. بدين‌ترتيب 6/18 درصد از كل صادرات ايران به اين كشور اختصاص داشته و سطح ارزش صادرات به اين كشور نيز در قياس با مدت مشابه سال ۱۳۹۴ حدود ۱۰ درصد رشد را نشان مي‌دهد. دومين بازار مهم صادراتي ايران، امارات متحده عربي است كه ۵۶ ميليارد و ۶۵۰ ميليون دلار ارزش صادرات اين كشور بوده و حدود 1/16 درصد هم صادرات ايران به امارات متحده عربي اختصاص دارد. البته از نظر ارزش حجم صادرات، آنچه به امارات صادر شده نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴، هفت درصد كاهش را نشان مي‌دهد. عراق سومين مقصد صادراتي ايران به شمار مي‌رود كه طي ۱۰ ماهه اول سال گذشته بالغ بر ۵۰ ميليارد و ۳۹۰ ميليون دلار واردات داشته و 3/14 درصد صادرات ايران را به خود اختصاص داده است. البته از نظر ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل در اين كشور هيچ‌گونه پيشرفتي وجود نداشته و درصد تغييرات ارزش عراق روي عدد صفر باقي‌مانده است.
اما تركيه به عنوان چهارمين واردكننده مهم كالاهاي ايراني شناخته مي‌شود كه بيش از ۲۸ ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار از ايران واردات داشته و به طور كلي هشت درصد صادرات كشور را به خود اختصاص داده است. البته از نظر ارزشي، صادرات به اين كشور در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۵ ارزش صادرات اين كشور نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۹ درصد كاهش داشته است.
طبق آمارهاي ارايه شده از سوي سازمان توسعه تجارت طي ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۵، جمهوري كره پنجمين مقصد مهم صادرات ايران بوده كه ارزش حجم صادرات آن در قياس با ساير كشورها افزايش قابل توجهي را نشان مي‌دهد. حجم واردات كره از ايران بالغ بر ۲۵ ميليارد و ۶۷۰ ميليون دلار بوده و حدود 3/7 كل صادرات ايران به اين كشور مربوط شده و از نظر ارزشي حجم صادرات به اين كشور حدود ۳۸۳ درصد رشد نشان مي‌دهد. هند ششمين بازار مهم صادرات ايران بوده و در مدت مذكور بالغ بر ۲۳ ميليارد و ۱۲۰ ميليون واردات از ايران داشته و در مجموع 6/6 صادرات ايران را از آن خود كرده است. از منظر ارزش نيز صادرات به اين كشور نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ هشت درصد افزايش داشته است.
افغانستان در رده هفتم بازارهاي صادراتي ايران قرار مي‌گيرد و طي مدت ذكر شده بالغ بر ۲۰ ميليارد و ۸۱۰ ميليون دلار واردات داشته و حدود 9/5 درصد صادرات ايران به اين كشور همسايه بوده است. البته از نظر تغييرات ارزش در قياس با ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۴ صادرات به اين كشور دو درصد كاهش را نشان مي‌دهد. ژاپن هشتمين بازار مهم واردكننده ايران
به شمار مي‌رود كه دراين مدت ۹ ميليارد و ۹۸۰ ميليون دلار و به عبارتي 8/2 درصد از كل صادرات ايران را از آن خود كرده است. البته در حوزه ارزش، صادرات به اين كشور هشت درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ را نشان مي‌دهد.
پاكستان نيز نهمين بازار هدف صادراتي ايران به شمار مي‌رود كه تا دي‌ماه سال گذشته بالغ بر شش ميليارد و ۵۷۰ ميليون دلار واردات از ايران داشته و 9/1 درصد از كل صادرات ايران را در بر مي‌گيرد. از نظر ارزش هم صادرات به اين كشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است. عمان هم دهمين بازار هدف ايران به شمار مي‌رود كه در سال گذشته چهار ميليارد و ۸۲۰ ميليون دلار واردات از ايران داشته و 4/1 درصد از صادرات ايران را از آن خود كرده است. از نظر تغييرات ارزشي نيز اين كشور در قياس با ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۴، ۶۰ درصد پيشرفت داشته است.
طبق مستندات منتشر شده در مجموع ۸۳ درصد از صادرات ايران در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۵ به اين ۱۰ كشور مربوط مي‌شود و ۲۹۱ ميليارد و ۶۲۰ ميليون دلار حجم صادرات به اين كشورها بوده است. لازم به ذكر است براي محاسبه درصد سهم ارزشي كشورها از رقم صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي استفاده شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون