• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3778 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ فروردين

عددنوشت

رشد واردات نفت هند
واردات نفت هند از ايران در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ كه پالايشگاه‌هاي هندي در پي رفع برخي تحريم‌هاي غربي عليه تهران در سال ميلادي گذشته، خريدشان را افزايش دادند، به بيش از نيم ميليون بشكه در روز رسيد. هند كه پس از چين بزرگ‌ترين مشتري نفت ايران است، از جمله كشورهايي بود كه با وجود تحريم‌هاي غربي عليه برنامه هسته‌اي تهران، به تجارت با ايران ادامه داد. طبق اطلاعات منابع كشتيراني و آماري كه از سوي تحقيقات و پيش‌بيني‌هاي نفت تامسون رويترز تهيه شده است، پالايشگاه‌هاي هندي در سال مالي منتهي به مارس حدود ۵۴۱ هزار بشكه در روز نفت از ايران خريداري كردند كه نسبت به سال پيش از آن حدود ۱۱۵ درصد افزايش داشت. ايران پيش از تحريم‌هاي اقتصادي غربي، دومين تامين‌كننده بزرگ نفت هند بود، اما اين كشور آسياي جنوبي در دوران تحريم‌ها ناچار شد تامين‌كنندگان ديگر را جايگزين كند.

سهم تهران از پروازهاي نوروز

وزارت راه و شهرسازي آمار سفرهاي نوروزي صورت گرفته از شهر تهران را ارايه كرده كه اين رقم‌ها در بسياري از بخش‌ها رشدي قابل توجه را نشان مي‌دهد. طبق آمارهاي ارايه شده درباره وضعيت تردد هواپيماها و تعداد مسافران جابه‌جا شده در دو فرودگاه مهرآباد و امام خميني به نظر مي‌رسد هر دو فرودگاه رشدي قابل توجه را در اين حوزه به ثبت رساندند. بر اساس آمار وزارت راه در نوروز ۱۳۹۶، شش هزار و ۸۵۲ پرواز در فرودگاه مهرآباد انجام شده كه حاصل آن جابه‌جايي بيش از ۸۳۰ هزار مسافر بوده است. بر اين اساس تعداد پروازهاي صورت گرفته در فرودگاه مهرآباد در قياس مدت مشابه سال گذشته رشدي ۱۵ درصدي را نشان مي‌دهد تا مشخص شود در حال حاضر نه تنها شانسي براي تعطيل شدن فرودگاه مهرآباد وجود ندارد كه حتي به شكل سالانه تعداد مسافران اين فرودگاه قديمي پايتخت نيز افزايش مي‌يابد.

تعداد معاملات مسكن در نوروز در تهران

بر اساس اطلاعات خام بازار املاك از يكم تا هفدهم فروردين ماه سال جاري ۴۱۲ مورد معامله مسكن در شهر تهران انجام شده است. در شرايطي كه فروردين ماه همواره شاهد كاهش معاملات مسكن هستيم، دفاتر مشاور املاك شهر تهران در روزهاي نوروز با كاهش چشمگير متقاضي مواجه بودند. از اول تا ۱۷ فروردين ماه ۴۱۲ مورد معامله مسكن در شهر تهران انجام شده است. اين رقم در ۳۱ روز ابتداي سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۳۳۵۹ مورد بود. آمارهاي آخرين ماه از سال ۱۳۹۵ نشان داد بخش مسكن سال گذشته را بدون تغيير چنداني در قيمت و تعداد معاملات پشت سر گذاشت. عدم تمايل بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري و نبود نيروي قوي در بخش تقاضا باعث ادامه‌دار شدن انتظارها براي ورود به دوره پيش رونق مسكن شد. افزايش 4/5 درصدي تعداد معاملات سال ۱۳۹۵ نسبت به ۱۳۹۴ نمي‌تواند نشان‌دهنده سالي شكوفا در بازار مسكن باشد.

حذف فرصت‌هاي شغلي با واردات
رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك گفت: سالانه ۳۸۵هزار فرصت شغلي را به دليل واردات بي‌رويه پوشاك از دست مي‌دهيم. ابوالقاسم شيرازي ضمن انتقاد از واردات بي‌رويه پوشاك و عدم نظارت لازم تصريح كرد: سالانه بيش از ۳ ميليارد دلار پوشاك به كشورمان وارد مي‌شود كه اين به معناي از دست رفتن ۳۸۵ هزار فرصت شغلي است. بر اين اساس واردات بي‌رويه انواع پوشاك سبب از بين رفتن فرصت‌هاي شغلي و عدم اشتغال زايي براي جوانان شده است و اگر مسوولان از صنايع كوچك و زود بازده حمايت نكنند، هنر ارزشمند طراحان و دوزندگان ايراني به فراموشي سپرده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون