• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3778 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ فروردين

بازار فرش بي‌كيفيت ايراني در امريكا

در حالي كه تقاضاي بازار فرش امريكا به سمت فرش‌هايي با كيفيت پايين و متوسط حركت مي‌كند و طراحان امريكايي، آنها را به فرش‌هاي اصيل ترجيح مي‌دهند، رييس كميسيون توسعه صادرات معتقد است تبعيت از تقاضاي فرش بي‌كيفيت، به آينده فرش ايراني در بازار امريكا آسيب خواهد زد.
رضي ميري درباره وضعيت صادرات فرش در يك سال گذشته گفت: تنها تغييري كه در بازار فرش در سال ۱۳۹۵ ايجاد شد، حصول برجام و بازگشت بازار امريكا به بازار صادراتي ايران بود كه توانست رقم نه چندان چشمگيري را كه البته در اين شرايط نامناسب هم غنيمت است، به صادركنندگان فرش تزريق ‌كند اما در مجموع مي‌توان گفت كه اتفاق شاخص ديگري در حوزه صادرات فرش به وقوع نپيوست.
وي با بيان اينكه آمارهايي كه گمرك از بازار فرش وارد مي‌كند، چندان مورد استناد نيست، اظهار كرد: بازار فرش به گونه‌اي است كه در بسياري از مواقع حجم قابل توجهي از فرش‌هاي نفيس و دستباف به فروشگاه‌ها و نمايشگاه‌هاي كشورها و بازارهاي هدف ارسال مي‌شود و از آنجايي كه فرش يك كالاي سرمايه‌اي است، در مواردي بخشي از كالاي ارسال شده به مبدا برمي‌گردد تا به صورت فروشگاهي يا نمايشگاهي در ديگر بازارها به فروش گذاشته شود.
ميري در ادامه با اشاره به مشكلاتي كه در حوزه تجارت فرش ايراني وجود دارد، اظهار كرد: در بازار فرش كالا نياز به رفت و آمد در بازارهاي مختلف دارد در حالي كه ممكن است بعد از ارسال در يك بازار به فروش نرسد اما هنگام بازگشت با آنكه اين كالا عملا توليد شده در داخل است و نياز به بازگشت به بازار داخلي دارد، مشمول تعرفه‌هاي واردات كالا در گمرك مي‌شود و اين امر باعث مي‌شود تا تاجران فرش رغبت كافي براي ايجاد پويايي لازم در اين بازار را نداشته باشند.
وي افزود: متاسفانه اين مشكلي است كه قبلا هم مطرح شده بود اما تا به امروز همچنان پابرجاست و براي بازگشت فرش بايد تعرفه كالاي وارداتي پرداخت شود. اين فعال فرش درباره موضوع نوع فرش ارسالي به بازار امريكا گفت: بعد از برجام ايران توانست مجددا ظرفيت‌هاي صادراتي بازار امريكا را فعال كند اما متاسفانه در حال حاضر تقاضا در بازار امريكا به خاطر سليقه طراحان داخلي و موجي كه به وجود آمده، به سمت فرش‌هايي نه چندان باكيفيت و با بافت ضعيف رفته كه بسياري از تجار ايراني نيز با تبعيت از اين موج تقاضا اقدام به ارسال اين نوع فرش به بازار امريكا مي‌كنند. شايد در بازاري تصميم بگيرند كه گوني را به عنوان زيرانداز خود انتخاب كنند آيا ما بايد فرش اصيل ايراني را با كيفيت گوني عرضه كنيم؟ مشخص است كه با فروكش كردن اين موج عملا بازار ايران نيز مخدوش خواهد شد و تداوم اين صادرات بي‌كيفيت به آينده بازار فرش ايران لطمه مي‌زند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون